Geplaatst op: 20-12-2019
Auteur: Marc Gerlings
PleisureWorld NRIT
Publicatie: R&T2019-4

Duurzame voeding voor leisure

De jacht op de langdurig werkende interventie

Duurzame voeding voor leisure

Door de principes van nudging te gebruiken, kunnen we mensen verleiden om over te stappen naar gezonde voeding. Probleem is dat het vaak van korte duur is. Hoe krijg je mensen in hospitality locaties zo ver om structureel gezonde groenten te eten? Daarom is Elena Cavagnaro (NHL Stenden) zo enthousiast over het onderzoek om interventies te onderzoeken die jaren lang werken.


Cavagnaro, Professor of Sustainability in Hospitality and Tourism, is er trots op dat NHL Stenden een van de initiatiefnemers is voor dit onderzoek. Het onderzoek krijgt nog meer glans door de grote concerns uit de vrijetijdsindustrie die haar initiatief ondersteunen. Landal GreenParks en Accor hotels doen graag mee. Deze topmerken zien ook de omslag naar duurzaamheid en gezonder eten. Met name de opmars van groenten in het voedingspatroon is interessant. Deze concerns, net als diverse festivalorganisaties, willen weten hoe je mensen permanent de vette hap laat inruilen voor gezonde verse groenten. Met het onderzoek Healthy Foods wil het brede samenwerkingsverband er voor zorgen dat met name groenten altijd op de menu’s staan in de horeca. In 2017 werden de gezondheidsregels herschreven met daarin een nog groter aandeel van groenten voor een gezond leven. Met een gezondere maatschappij die duurzame voeding consumeert bereik je diverse duurzame doelen. De overheid doet graag mee met dit onderzoek. Het is een breed sectoroverstijgend onderzoek. Landbouw, Wageningen Universiteit & Research, Accor, Landal GreenParks en met co-financiering van topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Ministerie van Economische Zaken & Klimaat. Ook CELTH (Centre of Expertise Leisure & Hospitality) is aangehaakt omdat het resultaat interessant is voor de hele sector leisure.


Succesfactor: de medewerker

Carvagnaro en CELTH wijzen op het grote belang van de medewerkers in de sector leisure. Accor doet mee met twee hotelmerken die sterk actief zijn in de Nederlandse markt: Mercure en Ibis. De bijdrage aan dit onderzoek valt onder het bedrijfsproject van Accor met de naam Planet 21. Dat is het duurzaamheidsproject van Accor waarbij een van de strategische hoofdpijlers is om het personeel bewust te maken van hun rol in de transitie naar duurzaam ondernemen. Bij het project dat al meerdere jaren loopt, worden medewerkers maar ook de gasten betrokken.


Onder de indruk van de enorme betrokkenheid van de grote merken

Carvagnaro en CELTH zijn onder de indruk van de enorme betrokkenheid van de grote merken in leisure achter het onderzoek. Grote kans dat het succes van door de onderzoekers samen te stellen interventie afhangt van de inzet van de medewerkers, van receptie tot en met food & beverage. "Zij moeten waarschijnlijk iedere dag de gasten laten zien dat gezonde groenten belangrijk zijn. Met hun inzet kun je dat voor elkaar krijgen,” legt onderzoekster Carvagnaro uit. Enkele jaren geleden deed zij met NHL Stenden onder meer succesvol onderzoek naar het voorkomen van voedselverspilling in restaurants. Ze kent dan ook alle trucs die je met het nog jonge vakgebied nudging voor elkaar krijgt. Er is een groot probleem met dat bijsturen van consumenten. De invloeden werken, maar dat is maar van korte duur. Hooguit enkele weken en dan wil de consument weer wat nieuws ervaren. Daar wringt het. Ondernemers in leisure willen graag mee in de omslag van de maatschappij naar duurzaamheid en gezonde voeding. Het is onmogelijk om iedere paar weken weer vol op de verandering in te spelen. Daarom wil dit sectoroverstijgende samenwerkingsverband interventies onderzoeken die niet een paar weken standhouden maar een paar jaar. Carvagnaro: "Het vraagt teveel van ondernemers en medewerkers in de bediening en de keuken om iedere paar weken met een nieuwe interventie te komen.”


Terra incognita: langdurig werkende interventies

Voor veel partijen in de sector leisure is het perspectief interessant. Van festivalorganisaties tot en met hotels en bungalowparken, iedereen wil graag meedoen in de stap naar duurzame en gezonde groenten. Op de vraag of dit terra incognita is, knikt Carvagnaro voorzichtig. Daarbij geeft ze aan dat er beslist mechanismen zijn die op de lange termijn werken.


Cruciaal in het succes van het onderzoek is of interventies makkelijk te herhalen zijn

Cruciaal in het succes van het onderzoek is of interventies makkelijk te herhalen zijn. Dan kunnen ondernemers in de gastvrijheidsbranche meerdere keren bewezen principes keer op keer toepassen. "In dit onderzoek hebben we heel veel aandacht voor de werkvloer. We luisteren goed naar de medewerkers van de bedrijven want daar is al veel kennis over hoe gasten reageren. Plus deze medewerkers moeten de interventies meerdere jaren volhouden.”


Anderhalf miljoen euro

Onder meer door onderzoek naar en toepassingen van nudging is de verkoop van groenten in supermarkten gestegen in de afgelopen jaren. Die successen vormen de springplank naar interventies die lang lopen. Het onderzoek is nog jong, de start vond plaats in het voorjaar van 2019. Met anderhalf miljoen euro, drie jaar tijd en de combinatie van heel veel kennis uit de bedrijven en de onderzoeksinstellingen
Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, evenementen, gezondheid, voedselverspilling

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
03/08/20
Horecava op de agenda
RAI heeft de Horecava voor 2021 op de agenda gezet. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn.
30/07/20
Logiesaccommodaties krabbelen in mei op
Nederlandse logiesaccommodaties hebben zich in mei weer een heel klein beetje van de coronaklap van april hersteld. Ze moesten het vooral hebben van het binnenlands toerisme.
29/07/20
Restaurant aan Roompot Marina Beach wordt hippe Beach Club
Roompot heeft het restaurant Bestevaer aan Roompot Marina in Kamperland tot een hippe Beach Club omgebouwd. Bijzonder is de high-end beeld- en muziekinstallatie voor gestreamde optredens.
24/07/20
Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet.
17/07/20
KHN spant kort geding aan tegen Nederlandse staat
Een uniek stap: Koninklijke Horeca Nederland (KHN) spant een kort geding aan tegen de Nederlandse staat voor het versoepelen van de coronamaatregelen voor de horeca.
13/07/20
Strandpaviljoens mogen overwinteren
Ook strandpaviljoens aan de Hollandse kust mogen dit jaar onder voorwaarden overwinteren.
13/07/20
Exclusief voor leden
De keiharde realiteit van de CBS-cijfers
April 2020 was de eerste volledige coronamaand die de Nederlandse logiesaccommodaties doormaakten. Het CBS komt nu met de cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties en die zijn keihard.