Geplaatst op: 18-12-2019
Auteur: Peter Bekkering
PleisureWorld NRIT

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Personeelstekort en flexpricing. Dat zijn twee voorname trends waarop EveryOffice, de enige aanbieder in de recreatiebranche van zowel een 100% online software- als een hardware oplossing, inspeelt. Daarnaast heeft het bedrijf twee producten, een ERS en de ECOgreenBOX, waarmee het recreatiebedrijven wil helpen bij de energietransitie.


EveryOffice doet dit met een kleine 40 medewerkers vanuit het kantoor in Meppel. Eigenaar Fokko Mulder legt uit waarom zijn bedrijf besloot zich op de recreatiebranche te richten: "Aanvankelijk hadden we een softwarepakket dat breed – ook buiten de recreatie – inzetbaar was. Naar aanleiding van een specifieke vraag van een klant hebben we zo’n vijf jaar geleden van recreatie een apart onderdeel gemaakt. Die klant wilde specifieke software en een verdere doorontwikkeling op het gebied van hardware. We hebben toen marktonderzoek gedaan en ontdekten dat de recreatiebranche voor ons veel kansen bood. 


Vervolgens hebben we een pakket met hardware en software ontwikkeld, met veel modules specifiek voor vakantieparken, campings, groepsaccommodaties en hotels.” Hij legt uit: "We hadden bijvoorbeeld al een planbord-module, maar hebben er voor de recreatie modules aan toegevoegd voor onder meer touroperators, passystemen, loyaliteitssystemen, personeelsplanning op een park of camping, ‘mijn omgeving’ voor gasten, toegangscontrole, het versturen van welkom- en vertrekmailingen en energiesystemen. Die variëteit is ook nodig, want eigenlijk is een vakantiepark of een camping een dorp op zich. Bovendien is er op procesverbetering nog veel winst te behalen door te investeren in software en hardware.”


Mulder merkt vaak dat nieuwe klanten in het verleden met talloze verschillende softwaresystemen werkten. "Bij ons kunnen ze met al die pakketten overstappen naar één geïntegreerd systeem. Zodat een klant vanuit één dashboard alles kan beheren en zijn managementinformatie kan inzien. Daarbij is de modulaire opzet een voordeel. Een klant kan alleen die modules afnemen die hij ook daadwerkelijk nodig heeft. Daarmee is ons systeem aantrekkelijk voor zowel kleine als grote klanten. We hebben parken met 50 eenheden als klanten, maar ook parken met 1500. Daarnaast verzorgen we de volledige back-end werkzaamheden voor Ardoer, een landelijk samenwerkingsverband van 32 familiecampings. Inclusief benchmark en analyse. Nog grotere ketens hebben vaak hun eigen systemen, maar nemen soms wel een specifieke module af.”


Personeelstekort en flexpricing

Mulder noemt twee behoeften uit de recreatiemarkt waarop EveryOffice momenteel duidelijk inspeelt: "Ten eerste het personeelstekort. Zo zien we een toenemende vraag naar een geautomatiseerde receptieloze incheck. Met een zuil waarbij gasten inchecken, maar ook bijvoorbeeld een fiets reserveren of een tafel in het restaurant, zodat de receptioniste meer kan fungeren als gastvrouw. Een tweede ontwikkeling is flexpricing en het automatiseren van het prijsbeleid. Daarbij willen we ook de mogelijkheid bieden dat onze klanten de prijzen van hun collega’s kunnen zien zodat ze eventueel hun eigen prijzen daarop – al of niet automatisch – kunnen aanpassen.”


Energietransitie

Vanaf 1 juli moet ook de recreatiebranche maatregelen gaan nemen in verband met de energietransitie. EveryOffice heeft daarom daarvoor specifieke producten ontwikkeld. "Die producten zijn bedoeld om het verbruik terug te dringen. Zo hebben we voor een campingplek een Energy Recovery System. Daarmee kun je de energie aan- en uitschakelen en waarmee je ook kunt afrekenen. Voorheen zat energie standaard bij een standplaats is, maar campingbeheerders kwamen erachter dat op sommige plekken het energieverbruik hoger was dan de opbrengst. Ons systeem leest op afstand stroom uit, gasten kunnen het verbruik volgen in ‘mijn omgeving’ en kunnen meteen zien wat de financiële consequenties zijn van dat verbruik en de beheerder kan het vervolgens afrekenen. Vaak is het dan zo dat er een vrije voet aan energieverbruik bij de reservering in zit en dat gasten het meergebruik betalen. Met als gevolg dat gasten beter en bewuster met hun energieverbruik omgaan. Het ERS zorgt er ook voor dat er geen stroom op een plek staat als deze niet gereserveerd is.


Voor de verhuureenheden en de centrale faciliteiten heeft EveryOffice een ander systeem, de ECOgreenBOX. "De ECOgreenBOX leest net als het ERS de stroom uit, maar registreert daarnaast ook de bewegingen in het pand. Op het moment dat er geen beweging is, schakelt hij automatisch de verwarming uit. De ingestelde temperatuur wordt automatisch hersteld wanneer de gast het verblijf weer betreedt of bij het sluiten van de buitendeuren.Doordat het systeem online kan worden ingesteld kan vlak voor aankomst de verwarming alvast worden ingeschakeld.De gast krijgt zo een warm welkom!”


EveryOffice

Contactpersoon: Fokko Mulder

06-22039907

fokko@everyoffice.nl)

www.everyoffice.nl/www.parkvandetoekomst.nl




Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, energie, energietransitie

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
04/06/20
EuroParcs neemt DroomParken over
Droomparken wordt overgenomen door EuroParcs. De overname moet het bedrijf meer slagkracht geven.
04/06/20
Geheel vernieuwd Center Parcs Zandvoor weer open
Als laatste park opent het geheel vernieuwde Center Parcs Park Zandvoort op vrijdag 5 juni opnieuw haar deuren. Alle 428 cottages, 116 hotelkamers zijn volledig vernieuwd en ook de infrastructuur is vernieuwd.
03/06/20
Innovatievouchers verblijfsrecreatie groot succes
De Zeeuwse innovatievouchers hebben investeringen in de verblijfsrecreatie aangejaagd. Hoe hebben ze dat gerealiseerd?
02/06/20
EuroParcs breidt uit in Limburg en België
EuroParcs heeft een belang genomen in twee vakantieparken in Nederlands en Belgisch Limburg.
31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
21/05/20
Hoe worden Nederlandse vakantieparken nu geboekt?
PleisureWorld NRIT vroeg bij drie grote reserveringssystemen in de de markt, Stratech, Booking Experts en Holiday Media de boekingscijfers op. Met als hamvraag: Hoe staan de boekingen er op dit moment voor?
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.