Geplaatst op: 18-12-2019
Auteur: Peter Bekkering
PleisureWorld NRIT

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Personeelstekort en flexpricing. Dat zijn twee voorname trends waarop EveryOffice, de enige aanbieder in de recreatiebranche van zowel een 100% online software- als een hardware oplossing, inspeelt. Daarnaast heeft het bedrijf twee producten, een ERS en de ECOgreenBOX, waarmee het recreatiebedrijven wil helpen bij de energietransitie.


EveryOffice doet dit met een kleine 40 medewerkers vanuit het kantoor in Meppel. Eigenaar Fokko Mulder legt uit waarom zijn bedrijf besloot zich op de recreatiebranche te richten: "Aanvankelijk hadden we een softwarepakket dat breed – ook buiten de recreatie – inzetbaar was. Naar aanleiding van een specifieke vraag van een klant hebben we zo’n vijf jaar geleden van recreatie een apart onderdeel gemaakt. Die klant wilde specifieke software en een verdere doorontwikkeling op het gebied van hardware. We hebben toen marktonderzoek gedaan en ontdekten dat de recreatiebranche voor ons veel kansen bood. 


Vervolgens hebben we een pakket met hardware en software ontwikkeld, met veel modules specifiek voor vakantieparken, campings, groepsaccommodaties en hotels.” Hij legt uit: "We hadden bijvoorbeeld al een planbord-module, maar hebben er voor de recreatie modules aan toegevoegd voor onder meer touroperators, passystemen, loyaliteitssystemen, personeelsplanning op een park of camping, ‘mijn omgeving’ voor gasten, toegangscontrole, het versturen van welkom- en vertrekmailingen en energiesystemen. Die variëteit is ook nodig, want eigenlijk is een vakantiepark of een camping een dorp op zich. Bovendien is er op procesverbetering nog veel winst te behalen door te investeren in software en hardware.”


Mulder merkt vaak dat nieuwe klanten in het verleden met talloze verschillende softwaresystemen werkten. "Bij ons kunnen ze met al die pakketten overstappen naar één geïntegreerd systeem. Zodat een klant vanuit één dashboard alles kan beheren en zijn managementinformatie kan inzien. Daarbij is de modulaire opzet een voordeel. Een klant kan alleen die modules afnemen die hij ook daadwerkelijk nodig heeft. Daarmee is ons systeem aantrekkelijk voor zowel kleine als grote klanten. We hebben parken met 50 eenheden als klanten, maar ook parken met 1500. Daarnaast verzorgen we de volledige back-end werkzaamheden voor Ardoer, een landelijk samenwerkingsverband van 32 familiecampings. Inclusief benchmark en analyse. Nog grotere ketens hebben vaak hun eigen systemen, maar nemen soms wel een specifieke module af.”


Personeelstekort en flexpricing

Mulder noemt twee behoeften uit de recreatiemarkt waarop EveryOffice momenteel duidelijk inspeelt: "Ten eerste het personeelstekort. Zo zien we een toenemende vraag naar een geautomatiseerde receptieloze incheck. Met een zuil waarbij gasten inchecken, maar ook bijvoorbeeld een fiets reserveren of een tafel in het restaurant, zodat de receptioniste meer kan fungeren als gastvrouw. Een tweede ontwikkeling is flexpricing en het automatiseren van het prijsbeleid. Daarbij willen we ook de mogelijkheid bieden dat onze klanten de prijzen van hun collega’s kunnen zien zodat ze eventueel hun eigen prijzen daarop – al of niet automatisch – kunnen aanpassen.”


Energietransitie

Vanaf 1 juli moet ook de recreatiebranche maatregelen gaan nemen in verband met de energietransitie. EveryOffice heeft daarom daarvoor specifieke producten ontwikkeld. "Die producten zijn bedoeld om het verbruik terug te dringen. Zo hebben we voor een campingplek een Energy Recovery System. Daarmee kun je de energie aan- en uitschakelen en waarmee je ook kunt afrekenen. Voorheen zat energie standaard bij een standplaats is, maar campingbeheerders kwamen erachter dat op sommige plekken het energieverbruik hoger was dan de opbrengst. Ons systeem leest op afstand stroom uit, gasten kunnen het verbruik volgen in ‘mijn omgeving’ en kunnen meteen zien wat de financiële consequenties zijn van dat verbruik en de beheerder kan het vervolgens afrekenen. Vaak is het dan zo dat er een vrije voet aan energieverbruik bij de reservering in zit en dat gasten het meergebruik betalen. Met als gevolg dat gasten beter en bewuster met hun energieverbruik omgaan. Het ERS zorgt er ook voor dat er geen stroom op een plek staat als deze niet gereserveerd is.


Voor de verhuureenheden en de centrale faciliteiten heeft EveryOffice een ander systeem, de ECOgreenBOX. "De ECOgreenBOX leest net als het ERS de stroom uit, maar registreert daarnaast ook de bewegingen in het pand. Op het moment dat er geen beweging is, schakelt hij automatisch de verwarming uit. De ingestelde temperatuur wordt automatisch hersteld wanneer de gast het verblijf weer betreedt of bij het sluiten van de buitendeuren.Doordat het systeem online kan worden ingesteld kan vlak voor aankomst de verwarming alvast worden ingeschakeld.De gast krijgt zo een warm welkom!”


EveryOffice

Contactpersoon: Fokko Mulder

06-22039907

fokko@everyoffice.nl)

www.everyoffice.nl/www.parkvandetoekomst.nl




Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, energie, energietransitie

CELTH
 






||| Nieuws |||

09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...