Geplaatst op: 10-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Krijgt Steenwijkerland een European Wetland Center?

Krijgt Steenwijkerland een European Wetland Center?
Staatsbosbeheer, recreatiecentrum De Kluft en de gemeente Steenwijkerland gaan samen onderzoeken of zij het bezoekerscentrum in Ossenzijl kunnen doorontwikkelen tot een bezoekerscentrum nieuwe stijl: het European Wetland Center. Het bezoekerscentrum wordt hiermee de noordelijke toegang tot het Nationaal Park Weerribben-Wieden. In het gebied worden vanaf 2020 al Landmarks geplaatst om de herkenbaarheid en naamsbekendheid van het gebied te vergroten.

Het huidige bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en verkeert in een slechte staat. Het nieuwe centrum moet bezoek spreiden en bezoekers verleiden de auto daar te laten staan en op een meer duurzame manier het gebied gaan verkennen. 

Extra verblijfsaccommodaties
Bijzonder is de samenwerking met een ondernemer die ook plannen voor een hotel heeft. Daarmee zou het tekort aan verblijfsmogelijkheden in de regio deels kunnen worden opgelost. Samen met de gemeente, natuur- en terreinbeheerders wil Oeds van den Berg van recreatiecentrum De Kluft er een unieke plek van maken: "Bezoekers kunnen straks langere tijd genieten van het gebied. We zijn namelijk van plan om hier een plek te creëren waar bezoekers meerdere nachten kunnen blijven.”

Wethouder Bram Harmsma: "Het European Wetland Center versterkt de identiteit van het gebied. We willen graag dat toeristen langer in onze regio blijven. Het nieuwe bezoekerscentrum is een manier om dat te stimuleren. Het is belangrijk dat dit op een duurzame manier gaat, met respect voor de natuur en veel aandacht voor educatie."

Binnenkort ondertekenen de drie partijen een intentieverklaring waarmee ze een eerte stap maken naar een bezoekerscentrum nieuwe stijl die een boost kan geven aan de regio. Het moet een plek worden die de regio verbindt. Over provincie- en gemeentegrenzen heen. Toeristen worden verleid om de aantrekkelijke omgeving te verkennen. Er wordt jaarlijks op zo’n 150 duizend bezoekers gerekend, nu zijn dat er 70 duizend. 

Landmarks om toeristen te spreiden
De gemeente Steenwijkerland is samen met de stichting Weerribben-Wieden nog op een andere manier actief in het spreiden van toeristen. Vanaf 2020 worden zogenaamde Landmarks geplaatst. 

Landmarks zijn welkomstpoorten die helpen om bezoekers op gastvrije manier door het gebied te leiden. Ze versterken de herkenbaarheid en naamsbekendheid van het gebied.Wethouder Bram Harmsma: "Met de Landmarks willen we toeristen verleiden om verschillende aantrekkelijke plekken te bezoeken. Voorheen was het niet altijd duidelijk wanneer je het gebied binnen kwam en wat er te doen is. De Landmarks versterken op een positieve manier de herkenbaarheid van het gebied. Eén van de instrumenten die we inzetten om toerismespreiding te stimuleren."

Stoere herkenbare poorten
"Zoals Parijs de Eiffeltoren heeft, zo krijgen wij stoere herkenbare poorten: gemaakt met materialen die verwijzen naar de geschiedenis van het gebied", vertelt Bea Claessens van Natuurmonumenten, opdrachtgever vanuit de stichting. "Samen met lokale leveranciers, zoals rietsnijders, willen we werken aan de poorten van riet en zwart staal. Het riet verwijst naar de cultuurhistorie van het Nationaal Park, het zwarte staal verwijst naar de oude watermolens in het gebied."

Kunstenaar Erick de Lyon ontwerpt alle toegangspoorten. Voor Beukerssluis heeft hij al een karakteristiek ontwerp gemaakt. Hans van de Beek, namens Staatsbosbeheer deelnemer van de stichting: "Dit prachtige opvallende ontwerp gaat echt het verschil maken. Ik ben ervan overtuigd dat de Landmarks ons gaan helpen de toerist te verleiden om ons mooie gebied te bezoeken. Waarbij we rekening houden met plekken waar nog veel ruimte is voor toerisme en met plekken waar we kwetsbaar natuurgebied hebben."

Het Landmarks project bestaat uit welkomstpoorten op verschillende plekken: bij invalswegen, vervoersknooppunten, binnen de natuurgebieden, bij de Zuiderzeestadjes, plekken voor waterbelevenis en bij binnenkomst van alle kernen. Wethouder Bram Harmsma: "We stimuleren op deze manier dat bezoekers straks naar de poorten gaan met bijvoorbeeld de auto of openbaar vervoer. Vanaf deze centrale locaties kunnen ze het gebied op verschillende manieren verkennen. Bijvoorbeeld met de fiets, met de bus of de watertaxi."
Trefwoorden: toerisme, Overijssel, natuur, bezoekerscentra, toeristische overstappunten, beleid

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
24/09/20
KLM schaalt vluchten niet verder op
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft veel last van de aangescherpte reisadviezen in diverse Europese landen. De eerder geplande opschaling gaat niet door. Ook de winterdienstregeling zit qua capaciteit maar op 55% ten opzichte van die van 2019.
24/09/20
Tapperuse heeft nieuwe eigenaar en slaat een andere weg in
Het voormalige Tapperuse is gekocht door Convious dat een e-commerce platform voor de vrijetijdsmarkt. Het bedrijf heeft Tap (Tick and Pay) zoals de app nu heet, toegevoegd aan haar portfolio.
24/09/20
Nationale Horecadag op vrijdag 9 oktober
Horeca houdt voor de tweede keer de Nationale Horecadag. In 2020 is dat op vrijdag 9 oktober.
23/09/20
TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is