Geplaatst op: 09-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Drenthe wil 10 miljoen investeren in vitale vakantieparken

Drenthe wil 10 miljoen investeren in vitale vakantieparken
Vlnr: Jeroen Westendorp (wethouder gemeente Noordenveld), Bas Luinge (wethouder Aa en Hunze), Henk Brink (gedeputeerde provincie Drenthe), Jurian Brekelmans (Recron), Anique Snijders (wethouder gemeente Midden-Drenthe), Nynke Houwing (wethouder Borger-Odo
In Drenthe zijn provincie en gemeenten bereid 5 miljoen in het vitaliseren van vakantieparken te investeren en vragen het Rijk hetzelfde te doen. Daartoe dient Drenthe de Regio Deal Focus op Vrijetijdseconomie in bij Rijk. De Drentse plannen richten zich zowel op kansrijke parken voor de toeristische markt maar ook op parken die geen recreatieve functie meer hebben. Die kunnen een rol krijgen als flexibele schil voor de woningmarkt. 

De gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Coevorden, Midden-Drenthe, Noordenveld, Westerveld, De Wolden en de provincie Drenthe hebben ze een voorstel voor de ‘Regio Deal Focus op Vrijetijdseconomie’ ingediend.

Niet alleen zieltogende parken worden ondersteund ook goed lopende parken kunnen steun voor hun plannen krijgen. Enerzijds door het stimuleren van kansrijke ondernemers, anderzijds door te focussen op de sociaal-maatschappelijke problematiek en het bestrijden van criminaliteit en ondermijning die speelt op en rondom vakantieparken. De betrokken gemeenten en de provincie Drenthe willen voor deze Regio Deal een investering van 5 miljoen op tafel leggen en vragen het Rijk eenzelfde bijdrage te doen.

Vicieuze cirkel doorbreken
Gedeputeerde Henk Brink: "In Drenthe werken we hard aan het behoud en de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie. Voor de versterking van de verblijfsrecreatie zijn we in 2018 gestart met het Programma Vitale Vakantieparken Drenthe. Daarbinnen stimuleren we kansrijke ondernemers om hun product te versterken en ondersteunen we ondernemers en eigenaren bij het zoeken naar een nieuwe functie voor een niet vitaal park. Voor de economische kracht van de verblijfsrecreatie in Drenthe is echter een extra aanpak essentieel.”

Uit onderzoek (2017) blijkt dat een deel van de vakantieparken onvoldoende toekomstperspectief heeft binnen de verblijfsrecreatie sector. Nader onderzoek (2019) toont aan dat op een deel van deze parken sprake is van sociaal-maatschappelijke problematiek en criminaliteit. Hierdoor blijven gasten weg en dalen de inkomsten. Dit leidt tot verdere achteruitgang en leegstand. Die leegstand heeft een aanzuigende werking op doelgroepen die als ‘niet-recreatieve gebruikers’ kunnen worden getypeerd, zoals spoedzoekers die op de reguliere woningmarkt geen plek kunnen vinden, arbeidsmigranten, mensen die onder de radar willen blijven en/of criminelen. Wethouder Jeroen Westendorp van de gemeente Noordenveld: "Deze parken krijgen onbedoeld te maken met ongewenste situaties met de bijbehorende problematiek. Gevolg is dat hun concurrentiepositie nog verder wordt verzwakt en inkomsten en investeringen verder dalen. In de samenwerking binnen de Regio Deal willen wij deze vicieuze cirkel doorbreken.”

De drie pijlers van de Regio Deal
De Regio Deal Focus op Vrijetijdseconomie richt zich op de boven- en onderkant van het aanbod aan vakantieparken. Het biedt een flinke plus op het Programma Vitale Vakantieparken Drenthe door extra in te zetten op kansrijke ondernemers om hun product te versterken. Door de verbreding naar de sociaal-maatschappelijke problematiek en het bestrijden van criminaliteit en ondermijning wordt de Drentse verblijfsrecreatie als geheel sterker gemaakt. 

Hierbij richten de partners zich op de volgende drie pijlers: betere samenwerking om criminaliteit en ondermijning te bestrijden, een gerichte aanpak voor de sociaal-maatschappelijke problematiek en het versterken van de flexibele schil op de woningmarkt.

Vrijetijdssector motor voor Drentse economie
De vrijetijdseconomie is met een omzet van 1,7 miljard euro een belangrijke motor van de Drentse economie. De vrijetijdseconomie speelt een belangrijke rol bij het op niveau houden van voorzieningen en draagt substantieel bij aan de leefbaarheid van het landelijke gebied in Drenthe. De sector is goed voor zo’n 24.000 banen aan directe en indirecte werkgelegenheid. De overnachtingen op vakantieparken leveren zo’n 300 miljoen euro op. In Drenthe vindt 65% van de overnachtingen plaats op vakantieparken, terwijl dat in Nederland gemiddeld 34% is. Het aantal overnachtingen op vakantieparken is de afgelopen jaren flink gestegen: van 3.437.000 overnachtingen in 2013 naar 4.626.000 overnachtingen in 2018.
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakantieparken

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
24/09/20
KLM schaalt vluchten niet verder op
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft veel last van de aangescherpte reisadviezen in diverse Europese landen. De eerder geplande opschaling gaat niet door. Ook de winterdienstregeling zit qua capaciteit maar op 55% ten opzichte van die van 2019.
24/09/20
Tapperuse heeft nieuwe eigenaar en slaat een andere weg in
Het voormalige Tapperuse is gekocht door Convious dat een e-commerce platform voor de vrijetijdsmarkt. Het bedrijf heeft Tap (Tick and Pay) zoals de app nu heet, toegevoegd aan haar portfolio.
24/09/20
Nationale Horecadag op vrijdag 9 oktober
Horeca houdt voor de tweede keer de Nationale Horecadag. In 2020 is dat op vrijdag 9 oktober.