Geplaatst op: 06-12-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken

VVEM pleit voor goede voorlichting en handhaving

Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken

In reactie op het intrekken van de vergunning van het Hardshock Festival in Hellendoorn, stelt de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) dat symptoombestrijding drugsoverlast niet oplost. De VVEM pleit voor betere handhaving en goede voorlichting. 


Deze week is bekend geworden dat gemeente Hellendoorn de organisatie van het Hardshock Festival geen vergunning verleent voor een volgende editie. ‘Het drugsgebruik op het festival is een gevaar is voor de openbare veiligheid’. De Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) heeft kennis genomen van deze beslissing en betreurt dat andermaal de associatie tussen festivals en drugs wordt gelegd, daar drugsgebruik boven alles een maatschappelijk probleem is. 


De Nederlandse festivalorganisatoren staan bekend om de veilige evenementen die worden georganiseerd. Drugsgebruik wordt niet gefaciliteerd en al helemaal niet goedgekeurd. Waar mogelijk probeert de VVEM, in samenwerking met de autoriteiten, drugsgebruik tegen te gaan of af te remmen. Dit door zware controle bij de entree van veel evenementen, goed georganiseerde beveiliging en aanwezigheid van een deskundige EHBO. Echter, drugsgebruik is een maatschappelijk probleem dat van buiten de poorten een evenemententerrein op komt, niet andersom. Het verbieden van een feest, zal het probleem niet verminderen. Het verplaatst het ondergronds, dan wel het reguliere uitgaansleven in. Uiteindelijk gaan gebruikers nog steeds onder invloed de weg op. De VVEM is van mening dat in zulke gevallen altijd de dader ter verantwoording moet worden geroepen, niet de organisator van het evenement dat die overtreder heeft bezocht.


Het besef is er bij de VVEM dat een deel van het publiek vindt dat (overmatig) drank- en drugsgebruik bij vrijetijdsbeleving hoort. Hoewel ongewenst, is drugsgebruik op een evenement derhalve nooit volledig uit te sluiten, zoals dit in de gewone maatschappij ook niet het geval is. VVEM-leden houden zich aan alle wetgeving, daarbij hoort een naleving en handhaving van wetgeving. De VVEM maakt zich al jaren hard voor voorlichting op- en rond evenementen, zodat bezoekers weten van de risico’s, zelf hun conclusies kunnen trekken en zelf hun verantwoordelijkheid nemen. De campagne Celebrate Safe is daarvan een goed en bewezen effectief middel. 


De VVEM vindt het juist door de jarenlange inspanningen vanuit de organisatoren uitermate storend dat een gezonde en hardwerkende branche op deze manier andermaal wordt weggezet als bron voor maatschappelijke en criminele problemen. Het aanmerken van festivals als bron of oorzaak van drugsoverlast en –criminaliteit, blijft een vreemde conclusie. Deze problematiek moet bij de bron worden aangepakt, niet middels symptoombestrijding en symboolpolitiek.

Trefwoorden: Festivals, drugsoverlast

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.
06/08/20
Plan voor teststraat corona in Schiphol
Donderdag 7 augustus houden premier Rutte en minister van gezondheidszaken De Jonge een persconferen...
05/08/20
Drenkeling gevonden bij De Schatberg
In de zwemvijver bij Landal GreenParks De Schatberg is het lichaam gevonden van een drenkeling. Het ...
05/08/20
Stelling van Amsterdam maakt zich klaar voor Fort & Vrij
Van zaterdag 5 t/m zondag 13 september is Fort & Vrij!, met op 12 en 13 september ook het Open Monumenten Weekend. Het thema van Fort & Vrij! is dit jaar ‘Voel je vrij’.