Geplaatst op: 04-12-2019
Auteur: Juul Paalvast
Breda University of Applied Sciences

Performatory: Bijdragen aan de kwaliteit van leven? #WHYNOT

Performatory: Bijdragen aan de kwaliteit van leven? #WHYNOT
Foto: Suzanne Fokker

Onze huidige maatschappij staat voor complexe uitdagingen waarbij technische innovaties niet meer alléén de oplossing kunnen bieden. Sociale innovatie is een antwoord hierop, als een nieuwe manier van werken, denken en probleemoplossen, waarbij de innovatie vaak meer bottom-up ontstaat of georganiseerd wordt en er meer met de sociale blik naar de dilemma’s wordt gekeken. Immers: mensen beïnvloeden elkaar.


Binnen de opleiding Leisure & Events Management kun je in het tweede studiejaar kiezen voor de richting Social Innovation. Performatory is de leergemeenschap voor deze studenten, waar ook zowel alumni én werkveld actief in betrokken zijn. Ze leren en werken met de complexe vraagstukken van deze nieuwe economie, waarbij win-win voor alle partijen, kwaliteit van leven, maatschappelijke bijdrage net zo belangrijk is als de financiële winst. Hieronder staan een aantal voorbeelden en initiatieven van jonge social innovators van Performatory. Waarom ze bijdragen aan de kwaliteit van leven? #WHYNOT


Thuis

Thuis wordt in de volksmond ook wel de huiskamer van Wageningen genoemd. Elsje van de Weg is na haar afstuderen in 2015 dit initiatief gestart, samen met Tutku Yuksel. Inmiddels in het uitgegroeid tot platform, werkplek en ontmoetingsruimte waar ze materialen, kennis en talenten delen. Elsje: "De community van Thuis is een verzameling van verschillende mensen die één ding gemeen hebben: dat zij zelf en/of hun organisatie een verschil kunnen maken voor een duurzame en verbonden stad.”

Met de gemeente, politiek en de bewoners ontdekken zij en geven zij handen en voeten aan het gedachtegoed van de participatiemaatschappij. In de activiteitenagenda kun je dingen vinden als een 50+ studiekring, etentjes met gered voedsel en brainstorms over lokale vraagstukken. Een mooi voorbeeld van dit laatste: door bezuinigingen van de overheid verblijven er meer ‘verwarde’ personen in de publieke ruimte. Ze krijgen meer vrijheid en minder zorg. Dit zorgt ook vaker voor overlast in de publieke ruimte. Bij Thuis hebben ze dit ook ervaren. En in plaats van de politie, bellen ze er nu de juiste lokale partij voor. Tijdens zo’n brainstorm met alle betrokken lokale partijen en de gemeente is er besloten nieuw beleid te ontwikkelen en zijn alle lijnen tussen de nodige partijen korter geworden.


Als afgestudeerde student van de track Social Innovation ziet Elsje dat er in deze tijd veel creatieve initiatieven van de grond komen die huidige systemen proberen te veranderen door te kijken naar de wereld van morgen. Elsje: "Met de oprichting van Thuis wil ik graag mijn eigen rol innemen in deze transitie.” Ze houdt zich graag bezig met onderwerpen als community building, nieuwe economie, co-creatie en burgerparticipatie. Nieuwsgierig? Kijk eens op: www.thuiswageningen.nl


Green Gary

Het waren Amber en Marijke, twee studenten van Performatory, die nieuwsgierig waren in hoeverre hun eigen leeftijdsgenoten zich bewust zijn van hun plastic consumptie en -afval. En daarom is Green Gary in het leven geroepen. Tijdens hun onderzoek hebben ze gebruik gemaakt van de methode cultural probes. Normaal gesproken is dat een tastbare box met attributen die de participant helpt om data te verzamelen voor de onderzoeker, zoals een dagboek, een polaroid camera en een opdrachtenboek. Om juist geen fysiek afval te produceren hebben de initiatiefnemers ervoor gekozen een niet-tastbare variant van de cultural probes box te maken, in de vorm van het personage Green Gary. Via WhatsApp verzamelt Green Gary zijn data door de participanten opdrachten te sturen en hun data digitaal met Green Gary te delen. Marijke: "Door Green Gary hebben we op maat en per dag ‘persoonlijk’ contact met onze deelnemers.”. Na een week van dataverzameling is de groep bij elkaar geweest en tijdens een creatieve sessie is er, rondom de fysieke berg plastic afval van alle respondenten, bewustzijn en inspiratie gefaciliteerd om samen verder te gaan.


Amber: "Om een paar van de opdrachten van Green Gary te noemen: het in kaart brengen van de ingrediënten van een paar persoonlijk verzorgingsproducten (na het kijken van een kort filmpje over micro plastics), het in kaart brengen van je eigen footprint en praten met derden over een mogelijk plastic dieet.”


Naast bewustwording creëren van de eigen plastic consumptie onder leeftijdsgenoten, is ook het generen van ideeën en nieuwe initiatieven om ze samen verder te helpen in een duurzamere leefstijl iets dat ze voor ogen hebben.

Marijke Frederiks & Amber Kuijpers houden zich het liefst bezig met sociale en ecologische uitdagingen. Hun gedeelde interesses: milieukwesties, zoals vervuiling, het broeikaseffect en landbouw. Hun missie is bewustzijn rond deze onderwerpen creëren. Zelf je footprint checken: www.footprintcalculator.org


BO

Ik ben BO. Jij bent BO. BO loves BO. Bo kan een jongensnaam zijn, en een meisjesnaam, BO is lekker genderneutraal. Het mag allemaal. Eline: "BO staat voor het ontdekken, omarmen en vieren van liefde, identiteit en diversiteit."

BO gelooft erin dat zichtbaarheid de eerste stap is naar verandering. Dit doen ze door onderwerpen die met identiteit te maken hebben in de schijnwerpers te zetten.


Tijdens de Cultuurnacht van Breda in 2017 bijvoorbeeld exposeerde FACE IT, een initiatief van vrijwilligers van BO, 8 foto’s in real life formaat van jonge mensen. De eerste foto die je zag was van iemand in zijn natuurlijke habitat, gekleed op haar of zijn manier. Daar werd je gevraagd de persoon van de foto te typeren door 7 van de 15 hokjes met persoonstyperingen aan te kruisen. Aan de achterkant van de foto zag je dezelfde persoon gefotografeerd, nu blootvoets, in jeans en wit shirt, met daarbij de ‘juiste hokjes’. Zo word je dus duidelijk gemaakt hoe goed jij bent in het hokjesdenken.


Eline Kouwenberg en Lieke Kuijper, ook nog studenten Social Innovation, zijn de initiatiefnemers van BO. BO is ontstaan vanuit een project voor de opleiding. Sinds 2017 hebben ze zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is het een stichting. Tevens zijn ze partner van de Regenboogaanpak van de Gemeente Breda. De reden dat ze met BO zijn gestart is omdat ze geloven in de rechten die bij vrijheid komen kijken. Gelijkheid, vrijheid van meningsuiting en recht van zelfexpressie zijn woorden die Eline eraan geeft. Lieke: "Ik vind dat niemand bang hoeft te zijn om zichzelf te kunnen zijn. En daarom ben ik BO.” Alle projecten van BO (waaronder de FACE IT test) zijn te vinden op/via www.bobreda.nl


Food Cabinet - de oplossing ligt op ons bord

Marleen Remmen, afgestudeerd aan de track Socialo Innovation in 2015, werkt sinds 2018 bij Food Cabinet. Food Cabinet (±20 man) is ‘een campagnebureau voor een voedselsysteem met toekomst’. Food Cabinet ontstond in 2012. Jarenlange betrokkenheid van Samuel Levie, Helen Kranstauber en Sebastiaan Aalst bij de voedselbeweging en gevoel dat het anders kan, vormden de voedingsbodem van Food Cabinet.


Marleen: "Als campaigner ben ik verantwoordelijk voor de productie van de campagnes. Ik zorg dat alle creatieve ideeën en papieren programma’s realiteit worden.”


Bij de Floriade spraken ze over het groener en gezonder maken van steden. Een ander voorbeeld waar Marleen voor de productie zorgde, is de introductie van de duurzame vleesvervanger jackfruit uit Thailand, van Fairtrade Original. Met Thaise Tuktuks werden tijdens een Taste Tour 15 influencers naar 5 verschillende restaurants In Amsterdam gebracht om daar kleine gerechten te proeven die de chefs alssignature dishhadden bereid. Het bereik van de influencers in die week: 750.000 unieke bezoekers. En twee restaurants hebben ervoor gekozen hun jackfruitgerecht op de kaart te zetten. Voordat Marleen bij Food Cabinet ging werken heeft ze voor RechtStreex in de Fenix Food Factory en voor Kromkommer gewerkt. Voor meer inspiratie: www.foodcabinet.nl


Dit artikel is eerder verschenen in het themanummer Leisure for a better world van Uncover, het magazine van de Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. 

Topics:Leisure
Trefwoorden: social innovation, leisure, duurzaamheid

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
03/08/20
Horecava op de agenda
RAI heeft de Horecava voor 2021 op de agenda gezet. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn.
03/08/20
A380 weer dagelijks op Schiphol
Emirates vliegt sinds afgelopen zaterdag weer elke dag met haar A380 van Dubai naar Amsterdam. ’s ...
02/08/20
Groene Koepel maakt gratis eenpans kookboekjes
Koken op de camping Veel kampeerders op natuurkampeerterreinen en trekkershutten hebben vaak maar één gaspitje tot hun beschikking. Daarop een volledige maaltijd koken vraagt om wat creativiteit.
02/08/20
Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd
Sinds de coronauitbraak hebben steeds meer jonge mensen een caravan of camper gekocht. Dat blijk uit cijfers van BOVAG en RDC. Vooral campers zijn populair.
02/08/20
Boijmans en Ahoy maken drive-thru museum
Combineer een vanwege verbouwing gesloten museum en leegstaande tentoonstellingshallen en je hebt een drive-thu museum. In Rotterdam hebben museum Boijmans van Beuningen en Ahoy dat gerealiseerd.
02/08/20
Rake klappen voor KLM
KLM heeft het eerste halfjaar van 2020 een operationeel verlies geleden van 768 miljoen euro. De omzet werd bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro. KLM verwacht dat herstel van de vraag nog jaren gaat duren. Als gevolg daarvan moet KLM ondanks de steunmaatregelen het personeelsbestand met 4.000 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte) inkrimpen.
31/07/20
Luchtvaart in juni: minder dan een tiende van het aantal passagiers
In juni 2020 reisden ruim een half miljoen reizigers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dit is 93 procent minder dan de 7,5 miljoen passagiers in juni 2019.