Geplaatst op: 03-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Omzet verblijfsrecreatie groeit in derde kwartaal

Omzet verblijfsrecreatie groeit in derde kwartaal
Foto: Landal GreenParks
De Nederlandse verblijfsrecreatie heeft met een omzetgroei van 3,7 procent een prima derde kwartaal achter de rug. Het aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie groeide in diezelfde periode met 9,0 procent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS die speciaal voor PleisureWorld NRIT worden samengesteld. 

Sterke groei van 2018 weer verbeterd
Het was met +3,7 procent wel de laagste omzetgroei sinds 2015. Vorig jaar groeide de omzet in de verblijfsrecreatie in het derde kwartaal nog met 9,3 procent. In het licht daarvan is de prestatie van 2019 uitstekend, niet alleen werd de in 2018 behaalde omzetgroei vastgehouden maar zelfs weer overtroffen. 

Figuur 1: Omzet in de Nederlandse verblijfsrecreatie, mutatie in % ten opzichte van kwartaal vorig jaar

Bron: CBS

Bestedingen per nacht omlaag
Aangezien het aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie in diezelfde periode met 9,0 procent groeide, liepen de bestedingen per gastnacht wel terug. Overigens zat de sterkste groei in het aantal overnachtingen bij buitenlandse gasten (+13,3 procent). Het aantal Nederlandse gasten groeide met 7,3 procent ook heel behoorlijk. In de verblijfsrecreatie wordt 70 procent van de overnachtingen door Nederlanders gerealiseerd. Binnen de verblijfsrecreatie groeide het aantal overnachtingen op huisjesterreinen (+13,8 procent) sterker dan op kampeerterreinen (+5,0 procent).

Tabel 1: Overnachtingen in de Nederlandse verblijfsrecreatie, 3e kwartaal 2018-2019
2018-32019-3Mutatie
Kampeerterreinen        12.556         13.181 5,0
Bungalowparken        13.468         15.323 13,8
Groepsaccommodaties          1.657           1.678 1,3
Totaal verblijfsrecreatie        27.681         30.182 9,0
Bron: CBS

Omzet hotels groeit nog sterker
Hotels zagen de omzet in het derde kwartaal met 4,9 procent iets sterker groeien. Ook daar zien we een langzaam wegzakkend groei. In de totale logiesverstrekking groeide de omzet met 4,5 procent. 
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, omzet, gasten, overnachtingen

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/20
North Sea Building verandert in Fletcher hotel
Fletcher Hotels opent op 11 december 2020. de deuren van zijn nieuwe hotel in de populaire badplaats...
04/12/20
Twee DMO's en Keukenhof planten bollen in park Valkenberg in Breda (+ video)
Op 3 december werden in Valkenberg Park in Breda de eerste tulpenbollen geplant in de vorm van een grote pijl. Een unieke samenwerking tussen Keukenhof, VisitBrabant en Breda Marketing vanuit de boodschap ‘Hier moet je zijn’.
04/12/20
Publiek kan dieren adopteren in moeilijk jaar voor WILDLANDS
Dierenpark WILDLANDS heeft het moeilijk dit jaar. Om toch inkomsten binnen te halen mag het Nederlandse publiek een dier adopteren. Het park heeft drie adoptiepakketten gemaakt. 50% van het bedrag gaat naar internationale beschermingsprojecten.
04/12/20
Exclusief voor leden
Leiden Marketing helpt platform voor jongeren
Platform de Leidse Burcht is onderdeel van de jongerencampagne en biedt perspectief aan deze groep. Maar ook voor anderen zoals ondernemers en culturele instellingen is dit de plek waar we de komende maanden veilig samenkomen.
04/12/20
Branchevereniging schoonmaak verandert naam naar Schoonmakend Nederland
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Sinds 3 december heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland.
03/12/20
NS test met deelauto's en deelscooters na treinreis
Je komt met de trein als bezoeker een stad in maar daarna moet je nog verder. Bijvoorbeeld naar dat ...
03/12/20
Inschrijving Aad Struijs Persprijs 2021 geopend!
Reispublicisten in Nederland en België kunnen vanaf vandaag hun inzendingen insturen voor de Aad St...
03/12/20
Studio Ossidiana mag drijvend kunstpaviljoen bouwen in Almere
Begin dit jaar vroegen gemeente Almere en provincie Flevoland vijf aanstormende architectenbureaus e...