Geplaatst op: 29-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Beurzen leveren herbruikbare materialen

Beurzen leveren herbruikbare materialen
De proef met hergebruik van overgebleven spullen na een vakbeurs in RAI Amsterdam blijkt zo succesvol dat er nu een vervolg aan wordt gegeven. Bij de pilot met zogeheten donation rooms leverden standhouders na een beurs zo veel nuttige goederen dat dit werd voortgezet tijdens de internationale vakbeurs Aquatech die eerder in november plaatsvond.

Het spits met deze vernieuwende vorm van hergebruik werd in september afgebeten tijdens de wereldbeurs voor media, entertainment en technologie, de IBC 2019. De pilot leverde zeer tevreden schenkers én afnemers op. Het gaat om spullen waarvan maatschappelijke organisaties hebben aangegeven dat ze deze goed kunnen gebruiken. In de donation rooms konden onder meer voedsel, meubilair, planten en bloemen, elektronica, decoratie-en kantoorartikelen en hobbymaterialen worden afgegeven.

Tevreden afnemers

# Zo kon de Stichting Heen en Weer, die bewoners in Amsterdam-Zuid helpt bij hun mobiliteit, een volledige kantoorinrichting voor hun eerste eigen kantoor in ontvangst nemen. 

# Puur Zuid (maatschappelijke dienstverlening) was de ontvanger van decoratie, borden, bakjes en schalen voor hun buurtlocatie. 

# Het Leger des heils-vestiging ‘Bij Bosshardt in Noord’ kon worden voorzien van meubels, decoratie en kleding alsmede voedsel en drinken. Cliënten konden er enorm mee worden geholpen. 

# De Voedselbank Amsterdam werd geholpen aan spullen waarmee zij hun nieuwe locatie met buurtfunctie konden inrichten. 

# Zorginstelling Cordaan ontving de nodige spullen voor de BBQ, alsmede een grote tafel waar hun cliënten samen aan kunnen eten én een opslagkastje. 

# Humanitas zocht en kreeg spullen voor hun kantoorlocatie waar zij vrijwilligers en bezoekers ontvangen.

Stephanie Mathas, bij RAI Amsterdam verantwoordelijk voor dit project: "Tijdens de IBC was het eerste experiment en het was voor ons ook nieuw. We waren blij verrast door het enthousiasme aan beide kanten: zowel de schenkers als de ontvangers. Veel lokale instellingen en initiatieven hebben wij kunnen helpen met dat wat na de beurzen achterbleef en geschonken werd. De blije gezichten die ontstonden waren hartverwarmend en een stimulans om de mogelijkheden van een dergelijk programma verder te ontwikkelen. Het experiment krijgt dan ook een vervolg tijdens de Aquatech 2019, waarbij wij wederom de verbinding gaan leggen tussen de vraag van de maatschappelijke initiatieven en het aanbod dat na een event overblijft of geschonken wordt. Zo kunnen we onze maatschappelijke toegevoegde waarde vergroten, maar ook verspilling tegengaan.”
Trefwoorden: beurs, evenement, hergebruik

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
09/01/20
Exclusief voor leden
Inflatie omhoog, in onze branche stijgen prijzen nog eens bovengemiddeld
Nederland had in 2019 de op één na hoogste inflatie van de Eurozone. In onze branche stegen de prijzen bovengemiddeld.
08/01/20
Ahoy wint Rotterdamse marketingprijs
Eventlocatie Rotterdam Ahoy is de winnaar van de 19e Marketing Award Rotterdam. Directeur Jolanda Ja...
23/12/19
Keukenhof: 2019 in cijfers
Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afg...
20/12/19
Rapport Toegankelijk toerisme gepresenteerd
In Utrecht vond dinsdag 17 december de eerste editie van het symposium Op weg naar een inclusieve re...
18/12/19
Awardregen op 50ste editie Vakantiebeurs
Op donderdag 16 januari vindt op de Vakantiebeurs in Jaarbeurs de jaarlijkse uitreiking van de Zoove...
18/12/19
“Nieuwe’ Van Gogh terug in Nederland
Adriaan Dönszelmann (zakelijke directeur en plaatsvervangend algemeen directeur Van Gogh Museum) en...
17/12/19
Tech-Travel innovators Bidroom en Tiqets uitgeroepen tot beste start-up en beste scale-up
Twee Nederlandse techbedrijven in de reisbranche zijn tijdens de Uzakrota Travel Summit, op 13 decem...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk