Geplaatst op: 29-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Beurzen leveren herbruikbare materialen

Beurzen leveren herbruikbare materialen
De proef met hergebruik van overgebleven spullen na een vakbeurs in RAI Amsterdam blijkt zo succesvol dat er nu een vervolg aan wordt gegeven. Bij de pilot met zogeheten donation rooms leverden standhouders na een beurs zo veel nuttige goederen dat dit werd voortgezet tijdens de internationale vakbeurs Aquatech die eerder in november plaatsvond.

Het spits met deze vernieuwende vorm van hergebruik werd in september afgebeten tijdens de wereldbeurs voor media, entertainment en technologie, de IBC 2019. De pilot leverde zeer tevreden schenkers én afnemers op. Het gaat om spullen waarvan maatschappelijke organisaties hebben aangegeven dat ze deze goed kunnen gebruiken. In de donation rooms konden onder meer voedsel, meubilair, planten en bloemen, elektronica, decoratie-en kantoorartikelen en hobbymaterialen worden afgegeven.

Tevreden afnemers

# Zo kon de Stichting Heen en Weer, die bewoners in Amsterdam-Zuid helpt bij hun mobiliteit, een volledige kantoorinrichting voor hun eerste eigen kantoor in ontvangst nemen. 

# Puur Zuid (maatschappelijke dienstverlening) was de ontvanger van decoratie, borden, bakjes en schalen voor hun buurtlocatie. 

# Het Leger des heils-vestiging ‘Bij Bosshardt in Noord’ kon worden voorzien van meubels, decoratie en kleding alsmede voedsel en drinken. Cliënten konden er enorm mee worden geholpen. 

# De Voedselbank Amsterdam werd geholpen aan spullen waarmee zij hun nieuwe locatie met buurtfunctie konden inrichten. 

# Zorginstelling Cordaan ontving de nodige spullen voor de BBQ, alsmede een grote tafel waar hun cliënten samen aan kunnen eten én een opslagkastje. 

# Humanitas zocht en kreeg spullen voor hun kantoorlocatie waar zij vrijwilligers en bezoekers ontvangen.

Stephanie Mathas, bij RAI Amsterdam verantwoordelijk voor dit project: "Tijdens de IBC was het eerste experiment en het was voor ons ook nieuw. We waren blij verrast door het enthousiasme aan beide kanten: zowel de schenkers als de ontvangers. Veel lokale instellingen en initiatieven hebben wij kunnen helpen met dat wat na de beurzen achterbleef en geschonken werd. De blije gezichten die ontstonden waren hartverwarmend en een stimulans om de mogelijkheden van een dergelijk programma verder te ontwikkelen. Het experiment krijgt dan ook een vervolg tijdens de Aquatech 2019, waarbij wij wederom de verbinding gaan leggen tussen de vraag van de maatschappelijke initiatieven en het aanbod dat na een event overblijft of geschonken wordt. Zo kunnen we onze maatschappelijke toegevoegde waarde vergroten, maar ook verspilling tegengaan.”
Trefwoorden: beurs, evenement, hergebruik

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/20
Exclusief voor leden
Leiden Marketing helpt platform voor jongeren
Platform de Leidse Burcht is onderdeel van de jongerencampagne en biedt perspectief aan deze groep. Maar ook voor anderen zoals ondernemers en culturele instellingen is dit de plek waar we de komende maanden veilig samenkomen.
03/12/20
Inschrijving Aad Struijs Persprijs 2021 geopend!
Reispublicisten in Nederland en België kunnen vanaf vandaag hun inzendingen insturen voor de Aad St...
01/12/20
Vraag naar kerstvakanties bij Center Parcs stijgt in afgelopen twee weken na persconferentie
Met de feestdagen in aantocht wordt de behoefte om met het gezin écht even samen te zijn voor...
01/12/20
Dagelijks geluk met de Adventskalender voor Overijssel
December ziet er dit jaar heel anders uit. We zitten meer dan ooit thuis en dat is juist in deze fee...
30/11/20
M-theater komt er toch
"Van uitstel komt geen afstel! Theater aan het Vrijthof en MECC Maastricht gaan vanaf 11 februari do...
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
20/11/20
Coronacampagnes MarketingOost leveren Lovie Award op
Liesje22 en de Familie Flamingo zijn beloond met prestigieuze Lovie Awards. Dat zijn Europese onders...
20/11/20
Oproep MKB-Nederland voor ruime steun aan expliciet en impliciet gesloten  bedrijven
MKB-Nederland vindt dat het 3e steunpakket voor ondernemers drastisch moet worden aangepast. Zeker voor bedrijven die op last van de overheid expliciet en impliciet zijn gesloten. De steun moet juist worden verruimd omdat ondernemers door hun reserves heen zijn.