Geplaatst op: 27-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Schokkend, veel Nederlanders vliegen relatief korte afstanden

Schokkend, veel Nederlanders vliegen relatief korte afstanden
Ruim één op de drie vliegtuigen die opstijgt vanaf Schiphol vliegt niet verder dan 750 kilometer. Jaarlijks zijn er zelfs meer dan 200.000 van dit soort korte afstandsvluchten van en naar vliegvelden van Schiphol Group. Dat blijkt uit een rapport van Royal HaskoningDHV. Zij onderzochten in opdracht van Greenpeace de vluchten van en naar Nederlandse vliegvelden. "Wij vinden het schokkend dat er zoveel vluchten zijn op ultrakorte afstand, want 750 kilometer is in veel gevallen een afstand die je prima met de trein kunt afleggen,” aldus Dewi Zloch, campagneleider klimaat namens Greenpeace.

Iedere twintig minuten naar Londen

Vanuit Nederland wordt veruit het meeste gevlogen op Londen. Gemiddeld vertrekt er iedere twintig minuten een vlucht naar de hoofdstad van Engeland, en dat het hele jaar door. Maar ook naar Parijs gaan dagelijks dertien vluchten en zelfs naar Brussel, een stad die op steenworp afstand ligt, wordt vijf keer per dag gevlogen. Deze korte vluchten van maximaal anderhalf uur genereren meer uitstoot per kilometer, door de hoge uitstoot bij landen, taxiën en opstijgen. Vooral vanaf Schiphol is een groot deel van de bestemmingen binnen de 750 kilometer, namelijk 40% van alle vluchten.

Alternatief: trein of elektrische bus

"Vervang deze zinloze vluchten voor treinen of de elektrische bus. Zo kunnen we flinke klimaatwinst boeken en verdwijnt veel van de overlast voor de omgeving en de natuur. Schiphol bestaat om ons te verbinden met de rest van de wereld, dat hoeft echt niet alleen met het vliegtuig”, aldus Dewi Zloch.


Toekomstvisie van Schiphol met groei is onverantwoord

Zloch: "Het is natuurlijk niet te bevatten dat in deze tijd van klimaatcrisis er zoveel korte afstandsvluchten zijn, terwijl we weten dat vliegtuigen een grote CO2-uitstoot veroorzaken. We zetten nu in op minder CO2-uitstoot op alle fronten, dat moet dus ook gelden voor de luchtvaart. Dat betekent krimp van het aantal vluchten, want vliegen zonder uitstoot gaat de komende decennia helaas nog niet lukken. Schiphol weet dit ook, maar in plaats van dat zij met goed klimaatbeleid komen, kiezen zij voor groei van het vliegverkeer. Dat is onverantwoord.”

Daarom voert Greenpeace actie op Schiphol. Op zaterdag 14 en zondag 15 december wordt tijdens Protestival door actievoerders van Greenpeace een klimaatplan geëist van de luchthaven.
Trefwoorden: luchtvaart, vliegen, Schiphol, afstand

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.
16/09/20
Nog twee weken om de SLIM-regeling aan te vragen
Mkb-ondernemers kunnen nog tot en met 30 september de SLIM-subsidie aanvragen om loopbaan- en scholingsadviezen voor werknemers te krijgen of een bedrijfsschool op te richten.
14/09/20
Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM
Als eerste stap heeft Greenpeace vandaag de overheid formeel op de hoogte gesteld. “Het kabinet verzaakt om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace.
13/09/20
Bijna 12.000 handtekeningen voor eenduidiger reisadviezen
De reisbranche heeft vrijdag meer van 10.000 handtekeningen aangeboden aan het ministerie van Buitenlandse Zaken waarin wordt gevraagd om meer genuanceerde en heldere reisadviezen.
10/09/20
ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties
ANVR gaat Air Maroc voor de rechter slepen omdat zij niet-uitgevoerde vluchten niet terugbetalen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de wet houden op dit punt heeft ANVR in het vizier.
09/09/20
70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020
Door COVID-19 en de onzekere reisadviezen kozen meer mensen voor een vakantie in eigen land in plaat...
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.