Geplaatst op: 25-11-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Gedeputeerde Peter van ‘t Hoog neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst

Gedeputeerde Peter van ‘t Hoog neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst
Peter van 't Hoog (Provincie Gelderland) en Menno Stokman (CELTH)

Vanmiddag heeft de Gelderse gedeputeerde Peter van ’t Hoog van recreatie en toerisme tijdens het event het Trendrapport Live het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst genomen.


Netwerk van partijen nodig

Namens de vier partijen achter het rapport, CBS, NBTC Holland Marketing, het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en PleisureWorld NRIT benadrukte Menno Stokman, directeur CELTH, het belang van data om tot de juiste inzichten te komen: "Om tot verbeterde dataontwikkeling te komen is – ook hier – een netwerk van partijen nodig. Met het Data & Development Lab investeren NBTC, CBS en CELTH al in vernieuwende methodieken. En met de Landelijke Data Alliantie, zetten NBTC, EZK, provincies, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, CELTH en vele anderen hun schouders onder een nieuw datanetwerk.” 


Volgens Stokman is het maar een hele kleine stap van data naar het Trendrapport dat alle relevante data en inzichten toegankelijk bundelt voor de hele branche. "Het is mij, namens NBTC, CBS en NRIT, evenals Gastvrij Nederland, een genoegen om aan gedeputeerde Peter van ’t Hoog van de provincie Gelderland en gastheer van de Toerisme Top 2020 deze ‘toerismebijbel’ te mogen uitreiken. We hopen dat Toerisme Top 2020 een nieuw momentum wordt in de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland.”


Met een databril naar recreatie en toerisme kijken

Gedeputeerde Peter van ’t Hoog van de provincie Gelderland, die het rapport in ontvangst nam, waardeerde het zeer dat de samenstellers van het Trendrapport met een ‘databril’ naar ontwikkelingen van recreatie en toerisme kijken: "We willen er lessen uit trekken en gebruiken voor de toekomstige samenwerking met kennisinstellingen, overheden en ondernemers”, zei Van ’t Hoog waarna hij inging op de ToerismeTop die in 2020 naar Gelderland komt: "Natuurlijk omdat Gelderland een van de belangrijkste Nederlandse vakantieprovincies is, zoals ook in het Trendrapport wordt onderschreven en we dat graag aan u laten zien. Daarnaast ondersteunen we de ambities uit de nationale actieagenda. Graag werken we samen met andere provincies en het Rijk om te komen tot een duurzame toeristische ontwikkeling die bijdraagt aan welvaart, welzijn en een duurzame leefomgeving.”



Op de foto:  Arend Jan Kornet (PleisureWorld NRIT), Peter van 't Hoog (Provincie Gelderland), , Ilanah Schriki (CBS), Menno Stokman (CELTH)  en Jos Vranken (NBTC).


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 is vandaag verschenen en is te bestellen op nritmedia.nl. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht van vraag en aanbod een toegespitst inzicht van relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen binnen de vrijetijdssector.


Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vrije tijd

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/06/20
Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
20/05/20
MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
Marketing Oost presenteert een heatmap van drukke locaties in de provincie.
18/05/20
Archeo Route Limburg uitgebreid met vijf nieuwe locaties
In deze tijd van afstand houden, zijn activiteiten in de open lucht populairder dan ooit. Maar doelloos wandelen of fietsen is best lastig. Mensen willen graag een bestemming, een doel. Dat kan met de Archeoroute Limburg.
18/05/20
Fietsen door de Bomen wint World Landscape Architecture Award
Het project ‘Fietsen door de Bomen’ in Belgisch Limburg blijft maar prijzen winnen. Na een Iconi...