Geplaatst op: 21-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Innovatie in horeca: van herbruikbare kopjes tot spraaksturing

Innovatie in horeca: van herbruikbare kopjes tot spraaksturing
De winnaar van 2019: Deliverct. Fotograaf Floris Heuer / Horecava
Volledig herbruikbare kopjes van koffiedrap, diervriendelijke ganzenlever, een oven die het product herkent dat erin gaat, gasten die zelf hun bestelling plaatsen middels spraaksturing, of met hun eigen smartphone, na scannen van een QR code. Het is slechts een selectie uit de genomineerde innovaties voor Horecava Innovation Award 2020. 

Een onafhankelijke jury selecteerde uit ruim 170 inzendingen in vier categorieën, zestien kanshebbers op de titel. Op de openingsdag van de 64ste Horecava, maandag 13 januari 2020 in RAI Amsterdam, worden de categoriewinnaars, overall winnaar en winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos bekend gemaakt. De overall winnaar mag rekenen op een fraaie wisselbeker, eeuwige roem en volop aandacht in de media.

Verreweg de meeste innovaties vielen traditiegetrouw in de categorie Food & Beverage. Opvallend veel alternatieven voor vlees en veganistische producten, waarvan sommige verrassend smakelijk. De jury is verheugd dat op dit terrein grote stappen worden gemaakt, want plant-based koken lijkt de toekomst te hebben. Ook veel diervriendelijke vleesproducten en gezonde, eiwitrijke maaltijdcomponenten kwamen op de proeftafel. Opvallend weinig nieuwe snacks dit jaar, wel veel creatieve oplossingen voor situaties waarbij de kok zelf niet aanwezig kan zijn in de keuken.

Circulair denken krijgt voet aan de grond in de categorie Concepts, Interior & Design, in de vorm van producten die in hun geheel kunnen worden hergebruik. Verrassend creatief zijn diverse ingezonden totaalconcepten voor foodservice en hotellerie. Bij Equipment & Services inspireert de krapte op de arbeidsmarkt tot ontwikkeling van zelfdenkende en tijdbesparende apparatuur. Verder creatieve oplossingen voor koken en afwassen op de vierkante meter onder de inzenders. Bij Digital, Apps & Social Media doet het voice gestuurd bestellen en geven van opdrachten zijn intrede. Augmented Reality (AR) wordt ingezet om bijvoorbeeld virtueel zelf het servies te ontwerpen bij je eigen gerechten.

Na een lange dag zorgvuldig proeven, keuren en testen kwam de onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, deskundigen en vakjournalisten, tot zestien veelbelovende genomineerden.

Nominaties Horecava Innovation Award 2020


Categorie Concepts, Interior & Design
- The Lucky Cup, fraai vormgegeven koffieservies van koffiedrab, duurzaam en volledig her te gebruiken. You Lucky Bird
- Creative Taste Terminal by Didess, Inspiratie terminal in een zeecontainer, voor chefs en inkopers. Didess
- Bunk Hotels, budget hotelconcept voor leegstaande kerken. Met luxe kamers en goedkope cabines. Bunk Hotels
- Joint the Pipe City Water, elegante drinkfles van duurzaam suikerriet met City thema. Gevuld met ons schone kraanwater. Join the Pipe

Categorie Digital, Apps & Social Media
- Gangmakers, platform en app waarmee ondernemers kunnen zorgen voor gangmakers in de zaak in de stille openingsuren. Partystarters BV
- Q-Voice, device in de tafel, waarmee gasten spraak gestuurd hun bestellingen kunnen doorgeven en de rekening vragen. Q-Voice
- SupriSeat, verrassingsdiner-platform om restaurantbezoek te booken, zonder te weten waar je naartoe gaat. SupriSeat BV
- Studio RAW 3D, configurator met Augmented Reality. Virtueel je eigen servies ontwerpen en bestellen. Stylepoint

Categorie Equipment & Services
- A.I. Combi oven worldwide, met camera en sensor. Herkent het product dat erin gaat en selecteert het juiste bereidingsprogramma. Devapo
- HOBART TLW, two level doorschuif vaatwasmachine. Twee keer zoveel vaat wassen op hetzelfde oppervlak, met minder water en energie. HOBART
- booq QR-Bestellen, Gasten kunnen, na scannen van OQ code met eigen smartphone, zelf bestellingen plaatsen en afrekenen. Geen app nodig. Eijsink
- BLANCO COOK I-flex, compacte, mobiele kook-unit met geïntegreerde inductietechnologie en rookafzuiging. BLANCO

Categorie Food & Beverage
- Basis Vegan Mix, droge mixen om zelf smakelijke veganistische gehaktbasis te maken en daaruit zelf eindproducten te creëren. Apollo- Solina
- Pulled Oats®, plantaardig alternatief voor vlees. Vezelrijk, daardoor in hoge mate smaak-absorberend, met vlezige bite. Paulig
- Pépites, koolhydraat vervangende parels van gemalen groenten en peulvruchten. Decoratief, makkelijk en smakelijk. Bonduelle Foodservice
- Jonnie en Oos Foie Royale, diervriendelijke ganzen- en eendenlever. Als eerlijk alternatief voor de traditionele. Kesbeke

Het Octrooicentrum Nederland (overheidsinstelling) staat de jury en alle genomineerden bij met advies.

Duurzaamheid Award Karel de Vos

Duurzaamheid Award Karel de Vos gaat naar de meest duurzame innovatie, die nieuwe kansen biedt voor ondernemers. Alle inzendingen maken kans. De fraaie Vostrofee is vernoemd naar de in 2012 overleden eerste juryvoorzitter van de Horecava Innovation Award. Hij nam exact 20 jaar geleden, in opdracht van RAI, het initiatief voor deze belangrijke en nog steeds hyper-actuele innovatiewedstrijd voor de Horeca.
Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: horeca, innovatie, horecava

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown.
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/21
Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders
Zoover verwacht dat ook dit jaar Nederlanders massaal in eigen land op vakantie gaan. Dat ziet de review- en boekingssite in het zoekgedrag op haar site. Net als in 2020 is ruim een derde van de vakantiegangers in 2021 op zoek naar bestemmingen in Nederland, met name in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland.
18/01/21
Nederlandse hotelmarkt volgend jaar hersteld, omzetten nog langer onder druk
De Nederlandse hotelmarkt zal in 2022 weer hersteld zijn en op het niveau van 2019 liggen. Alleen voor Amsterdam zal het herstel een jaar later komen. De omzet is dan evenwel nog niet op niveau.
18/01/21
Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen
Goed nieuws voor claimorganisaties. Het gerechtshof in Den Bosch heeft geoordeeld dat claims op luchtvaartmaatschappijen die door claimorganisaties worden ingediend, moeten worden betaald.
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
15/01/21
Reisplannen naar Nederland op dieptepunt
Steeds minder buitenlanders plannen op korte termijn een reis naar Nederland. De reisintentie daalt met de groei van de coronabesmettingen. Korter van te voren boeken is nu de trend.