Geplaatst op: 13-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veranderingen in winterzonbestemmingen

Faillissement Thomas Cook heeft invloed

Veranderingen in winterzonbestemmingen
Barcelona.
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reizen naar de winterzon. Dit blijkt uit recent onderzoek van dé VakantieDiscounter. Waar vorig jaar nog 18% van de winterzonreizigers naar Egypte ging, is dat dit jaar 22%. Het land pakt daarmee een tweede plaats in de top 10 populaire winterzonbestemmingen, na Spanje (39%).

Kaapverdië, dat vorig jaar nog op de derde plaats in de top 10 staat, is naar de 9e plaats gekelderd. "Die daling kan onder meer te maken hebben met het faillissement van Thomas Cook”, aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter. "Zij boden veel betaalbare reizen aan naar de Kaapverdische eilanden. Omdat zij nu wegvallen, is dit een duurdere bestemming geworden. Egypte is dan voor velen wellicht een goedkoper alternatief.” 

Dubai steeds populairder

Opvallende stijger in de top 10 is Dubai; dat land stond vorig jaar nog op de 9e plek in de ranglijst, maar is inmiddels naar de 5e plek gestegen in de lijst van populairste winterzonbestemmingen. Onderaan de lijst bungelt Indonesië met 1% van de reizigers. "Als we naar dat land kijken, gaat het vooral om Bali waar in de winter de vakantie wordt doorgebracht”, aldus Vlaanderen.

Populaire bestemmingen winterzon

  2018 2019 
1. Spanje (40%) Spanje (39%) 
2. Egypte (18%) Egypte (22%) 
3. Kaapverdië (7%) Portugal (7%)
4. Portugal (6%) Curaçao (5%) 
5. Curaçao (4%) Dubai (4%) 
6. Turkije (3%) Turkije (4%) 
7. Gambia (3%) Gambia (3%) 
8. Marokko (3%) Marokko (2%) 
9. Dubai (2%) Kaapverdië (2%) 
10. Indonesië (2%) Indonesië (1%) 
Trefwoorden: winterzon, bestemming, touroperator, vliegen

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
10/10/19
Thomas Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/01/20
Flixbus blijft fors groeien
Lange afstandsreizen per bus leek helemaal passé. Zodat Flixbus er een internationaal concept met bijpassend netwerk van maakte. Hoe presteerde het busbedrijf in 2019?
27/01/20
Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award
Riksja Travel heeft dit weekend de Sustainable Travel Award gewonnen. Wat doet deze eigenzinnige touroperator om met reizen de wereld te verbeteren?
24/01/20
Exclusief voor leden
Voor een dag baas van TUI Nederland
Gister was een bijzondere dag voor Berfin Çesin en Ibrahim Bulut. Zij waren voor een dag de bazen v...
21/01/20
Marketing reizen: handig inspelen op blue monday
Gister was het Blue Monday. Deze maandag van de laatste volle week van januari staat bij het grote p...
21/01/20
Exclusief voor leden
Ongekend sterke stijging passagiersinkomsten easyJet in Q1
Johan Lundgren, CEO van easyJet: "Ik ben blij dat we het jaar sterk zijn begonnen met een aanhoudend...
20/01/20
Verbeterde kampeerervaring met ACSI en TomTom
Europese kampeerders hoeven binnenkort nooit meer de weg te vragen. Campingspecialist ACSI en TomTom...
20/01/20
Exclusief voor leden
Onzekerheid bij personeel facilitair bedrijf KLM door aanbesteding
Er is onzekerheid onder mensen die op Schiphol werken door onvolledige aanbestedingsafspraken bij KL...
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk