Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019

Kans: reisagenten beter inzetten voor duurzaam reizen

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Foto: TUI - CELTH.
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft Sophie richtlijnen opgesteld waarmee excursies op bestemmingen kunnen verduurzamen.

Verschillende hogescholen in Nederland selecteerden hun beste scripties op het gebied van duurzaam toerisme. Uit alle inzendingen zijn uiteindelijk acht studenten geselecteerd en uitgenodigd om tijdens de finale van vrijdag 8 november hun scriptie voor de vakjury te pitchen. De jury stelde op basis van de pitch en de beoordeling van de scriptie de top 3 samen:

1. Sophie van den Top – Saxion Hogeschool
2. Melissa Tolman – NHL Stenden Hogeschool
3. Marleen Niederprüm – Breda University of Applied Sciences

Richtlijnen positieve impact excursies vergroten

Sophie heeft tijdens haar onderzoek richtlijnen opgesteld per soort excursie, die beschrijven hoe de negatieve impact van excursies gereduceerd en de positieve impact vergroot kan worden. Hiervoor zijn alle erkende keurmerken van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) nagelopen en is onderzocht welke richtlijnen beschrijven hoe negatieve impacts geminimaliseerd kunnen worden. Daarnaast heeft Sophie uitgebreid gesproken met lokale agenten in Sri Lanka, Vietnam, Thailand, Indonesië en Maleisië. Op basis van het excursieaanbod is gekeken naar welke potentiële negatieve impacts die excursies kunnen hebben, zodat lokale agenten en touroperators deze tegen kunnen gaan.

Verduurzaming reisbranche: "de nieuwe standaard"

De award is een samenwerking tussen TUI Nederland en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH). Menno Stokman, directeur CELTH over deze samenwerking: "Een duurzame toeristische sector moet de nieuwe standaard worden. Met deze award proberen we studenten uit te dagen om met hun scriptie de sector te helpen met onderzoek en goede ideeën bij deze verduurzaming. En daarbij is de student van vandaag de toerisme professional van morgen.” 

Kans: reisagenten inzetten

Melvin Mak, Manager Sustainability van TUI en juryvoorzitter, over de winnende scriptie: "Lokale agenten spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van het productaanbod op de bestemmingen. Dit onderzoek laat zien dat agenten bereid zijn stappen te zetten. Dat is een kans voor hele reisbranche. Als alle reisorganisaties van hun agenten verlangen zich te houden aan duurzaamheidsrichtlijnen voor excursies, kunnen we onze positieve impact op bestemmingen verder vergroten. Het onderzoek van Sophie ondersteunt dat.” 

Naast Melvin Mak bestond de jury uit Flip van Woerkom - Duurzaam Bedrijfsleven, Ewout Versloot - NBTC Holland Marketing, Akke Folmer - NHL Stenden Hogeschool en Ko Koens -Breda University of Applied Sciences.

Trefwoorden: reizen, duurzaam, travel, CO2, voetafdruk, reisagent

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/20
Emirates heeft alle 1,7 miljoen terugbetalingsverzoeken afgehandeld
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een intensief programma doorlopen om de achterstand in te...
27/11/20
Eerste grensoverschrijdende Knopen Lopen wandelkaart verkrijgbaar
De wandelkaart van de gemeente Roerdalen is onlangs vernieuwd en uitgebreid met het knooppuntennetwe...
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
27/11/20
Start van virtuele tijdreis naar Leiden in 1620
Rondkijken in Leiden en zien hoe de Pilgrims hier tussen 1609 en 1620 woonden, kan nu via het platfo...
26/11/20
Nederlanders sporten minder tijdens corona
Van alle Nederlanders is 34% minder gaan sporten tijdens de coronapandemie. Bijna een op de tien geeft aan zelfs helemaal gestopt te zijn. Een kleine groep (13%) is juist meer gaan sporten en bewegen.
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
26/11/20
Steuntje in de rug voor Gelderse ondernemers in horeca en toerisme
De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerism...