Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019

Kans: reisagenten beter inzetten voor duurzaam reizen

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Foto: TUI - CELTH.
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft Sophie richtlijnen opgesteld waarmee excursies op bestemmingen kunnen verduurzamen.

Verschillende hogescholen in Nederland selecteerden hun beste scripties op het gebied van duurzaam toerisme. Uit alle inzendingen zijn uiteindelijk acht studenten geselecteerd en uitgenodigd om tijdens de finale van vrijdag 8 november hun scriptie voor de vakjury te pitchen. De jury stelde op basis van de pitch en de beoordeling van de scriptie de top 3 samen:

1. Sophie van den Top – Saxion Hogeschool
2. Melissa Tolman – NHL Stenden Hogeschool
3. Marleen Niederprüm – Breda University of Applied Sciences

Richtlijnen positieve impact excursies vergroten

Sophie heeft tijdens haar onderzoek richtlijnen opgesteld per soort excursie, die beschrijven hoe de negatieve impact van excursies gereduceerd en de positieve impact vergroot kan worden. Hiervoor zijn alle erkende keurmerken van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) nagelopen en is onderzocht welke richtlijnen beschrijven hoe negatieve impacts geminimaliseerd kunnen worden. Daarnaast heeft Sophie uitgebreid gesproken met lokale agenten in Sri Lanka, Vietnam, Thailand, Indonesië en Maleisië. Op basis van het excursieaanbod is gekeken naar welke potentiële negatieve impacts die excursies kunnen hebben, zodat lokale agenten en touroperators deze tegen kunnen gaan.

Verduurzaming reisbranche: "de nieuwe standaard"

De award is een samenwerking tussen TUI Nederland en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH). Menno Stokman, directeur CELTH over deze samenwerking: "Een duurzame toeristische sector moet de nieuwe standaard worden. Met deze award proberen we studenten uit te dagen om met hun scriptie de sector te helpen met onderzoek en goede ideeën bij deze verduurzaming. En daarbij is de student van vandaag de toerisme professional van morgen.” 

Kans: reisagenten inzetten

Melvin Mak, Manager Sustainability van TUI en juryvoorzitter, over de winnende scriptie: "Lokale agenten spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van het productaanbod op de bestemmingen. Dit onderzoek laat zien dat agenten bereid zijn stappen te zetten. Dat is een kans voor hele reisbranche. Als alle reisorganisaties van hun agenten verlangen zich te houden aan duurzaamheidsrichtlijnen voor excursies, kunnen we onze positieve impact op bestemmingen verder vergroten. Het onderzoek van Sophie ondersteunt dat.” 

Naast Melvin Mak bestond de jury uit Flip van Woerkom - Duurzaam Bedrijfsleven, Ewout Versloot - NBTC Holland Marketing, Akke Folmer - NHL Stenden Hogeschool en Ko Koens -Breda University of Applied Sciences.

Trefwoorden: reizen, duurzaam, travel, CO2, voetafdruk, reisagent

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...