Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019

Kans: reisagenten beter inzetten voor duurzaam reizen

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Foto: TUI - CELTH.
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft Sophie richtlijnen opgesteld waarmee excursies op bestemmingen kunnen verduurzamen.

Verschillende hogescholen in Nederland selecteerden hun beste scripties op het gebied van duurzaam toerisme. Uit alle inzendingen zijn uiteindelijk acht studenten geselecteerd en uitgenodigd om tijdens de finale van vrijdag 8 november hun scriptie voor de vakjury te pitchen. De jury stelde op basis van de pitch en de beoordeling van de scriptie de top 3 samen:

1. Sophie van den Top – Saxion Hogeschool
2. Melissa Tolman – NHL Stenden Hogeschool
3. Marleen Niederprüm – Breda University of Applied Sciences

Richtlijnen positieve impact excursies vergroten

Sophie heeft tijdens haar onderzoek richtlijnen opgesteld per soort excursie, die beschrijven hoe de negatieve impact van excursies gereduceerd en de positieve impact vergroot kan worden. Hiervoor zijn alle erkende keurmerken van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) nagelopen en is onderzocht welke richtlijnen beschrijven hoe negatieve impacts geminimaliseerd kunnen worden. Daarnaast heeft Sophie uitgebreid gesproken met lokale agenten in Sri Lanka, Vietnam, Thailand, Indonesië en Maleisië. Op basis van het excursieaanbod is gekeken naar welke potentiële negatieve impacts die excursies kunnen hebben, zodat lokale agenten en touroperators deze tegen kunnen gaan.

Verduurzaming reisbranche: "de nieuwe standaard"

De award is een samenwerking tussen TUI Nederland en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH). Menno Stokman, directeur CELTH over deze samenwerking: "Een duurzame toeristische sector moet de nieuwe standaard worden. Met deze award proberen we studenten uit te dagen om met hun scriptie de sector te helpen met onderzoek en goede ideeën bij deze verduurzaming. En daarbij is de student van vandaag de toerisme professional van morgen.” 

Kans: reisagenten inzetten

Melvin Mak, Manager Sustainability van TUI en juryvoorzitter, over de winnende scriptie: "Lokale agenten spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van het productaanbod op de bestemmingen. Dit onderzoek laat zien dat agenten bereid zijn stappen te zetten. Dat is een kans voor hele reisbranche. Als alle reisorganisaties van hun agenten verlangen zich te houden aan duurzaamheidsrichtlijnen voor excursies, kunnen we onze positieve impact op bestemmingen verder vergroten. Het onderzoek van Sophie ondersteunt dat.” 

Naast Melvin Mak bestond de jury uit Flip van Woerkom - Duurzaam Bedrijfsleven, Ewout Versloot - NBTC Holland Marketing, Akke Folmer - NHL Stenden Hogeschool en Ko Koens -Breda University of Applied Sciences.

Trefwoorden: reizen, duurzaam, travel, CO2, voetafdruk, reisagent

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
Talkshow naar wijnlounge van Fletcher
Vanaf zondag 19 juli 2020 is de nieuwe zakelijke talkshow Ondernemerslounge te zien op RTL7 en dat g...
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...