Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie
Bron: Pixabay

Net als in Nederland groeit in Duitsland het inkomend toerisme sneller dan het Europees gemiddelde. Nederland blijft voor het Duits toerisme het belangrijkste herkomstland. Opvallend is de sterke groei van de trein en de bus in reizen naar Duitsland.

Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van de World Travel Monitor voor de maanden januari t/m augustus 2019 door het marktonderzoeksbureau IPK International in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).


Meeste toeristen uit Nederland

Het aantal reizen vanuit Europa naar Duitsland in de eerste acht maanden van dit jaar met 4 procent is gestegen. In dezelfde periode steeg het aantal buitenlandse reizen van Europeanen slechts met 2,5 procent. Europa is veruit de belangrijkste markt voor het Duitse inkomende toerisme, waarvan al jarenlang het grootste deel uit Nederland afkomstig is. Van de overzeese markten is Noord-Amerika met een plus van 3 procent de grootste groeier.


In een directe vergelijking met zijn concurrenten behaalde Duitsland hogere groeipercentages dan Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in zowel het Europese als het mondiale inkomende toerisme.


Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: "We zijn erin geslaagd om de sterke positie van Duitsland als reisbestemming in een buitengewoon competitieve omgeving verder uit te bouwen. Wij blijven groeien als vakantiebestemming en behouden onze leidende positie als zakelijke bestemming."


Europese vakantiegangers geven impuls aan de groei

Vakantiereizen zijn het meest dynamische marktsegment met een plus van 6 procent; lange vakanties (+ 7%) groeien nog sneller dan korte reizen (+ 5%). Duitsland blijft veruit de belangrijkste zakelijke bestemming voor Europeanen. De groeipercentages van 2 procent zijn twee keer zo hoog als die van de totale Europese markt. Terwijl het traditionele segment van de zakenreizen blijft dalen (- 2%), boekte Duitsland een aanzienlijke toename van 4 procent in het zakelijke reissegment.


Meer klimaatvriendelijk vervoer

Voor het eerst in jaren laten de cijfers van de World Travel Monitor een significante verandering zien in de keuze van Europeanen voor hun vervoer naar Duitsland. Het autoverkeer - van oudsher ongeveer de helft van alle reizen - stijgt met 5 procent. Het vliegverkeer groeit met 1 procent. De procentuele winnaars zijn het spoor (+ 10%) en de bus (+ 8%).


Vooruitzichten

"Duitsland is als reisbestemming zeer goed gepositioneerd in de steeds hevigere concurrentie tussen bestemmingen", legt Hedorfer uit. "De laatste trendverklaringen van IPK mogen echter niet verhullen dat we voor grote uitdagingen staan als gevolg van de zwakkere economische groei in de eurozone, het klimaatdebat, handelsconflicten en de Brexit-kwestie. Economische en politieke risico's in belangrijke toeristische markten kunnen leiden tot een vertraging van de groeidynamiek in de wereldwijde reizigersstromen."


Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Duitsland

||| Blogs |||

03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/19
Meldpuntroutes.nl: één plek voor fiets- en wandelmeldingen
Met vele duizenden kilometers bewegwijzerde fiets- en wandelroute is het aanbod voor recreanten in N...
06/12/19
Exclusief voor leden
Tulp Festival 2020 weer groter met 7 extra locaties
Tulp Festival Amsterdam zet de hoofdstad gedurende de hele maand april 2020 in bloei. Voor het zesde...
06/12/19
Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken
In reactie op het intrekken van de vergunning van het Hardshock Festival in Hellendoorn, stelt de Ve...
06/12/19
Rode Kruis Bloesemtocht ontvangt $120.000 mediabudget van Google
De afgelopen weken heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland zich ingespannen om v...
06/12/19
Stikstofcrisis zorgt voor natuurevenement #mijnnatuurblijft op 8 december
Natuurorganisaties willen in de stikstofcrisis de natuur een stem geven. Door de opkomt van de hasht...
05/12/19
Exclusief voor leden
650 vrijwilligers nodig voor Songfestival
Gister werden de drie presentatoren bekendgemaakt voor het Songfestival in Rotterdam volgend jaar. V...
05/12/19
Rijk en provincies eens over stikstofmaatregelen
Komen bouwprojecten in de vrijetijdseconomie weer volop in gang? Daar lijkt het wel op. Let als bedr...
05/12/19
Vacansoleil verkoopt campings, focus op touroperating
Vacansoleil gaat zich volledig concentreren op haar touroperatingactiviteiten in kampeervakanties en verkoopt haar vijf eigen campings.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk