Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie
Bron: Pixabay

Net als in Nederland groeit in Duitsland het inkomend toerisme sneller dan het Europees gemiddelde. Nederland blijft voor het Duits toerisme het belangrijkste herkomstland. Opvallend is de sterke groei van de trein en de bus in reizen naar Duitsland.

Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van de World Travel Monitor voor de maanden januari t/m augustus 2019 door het marktonderzoeksbureau IPK International in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).


Meeste toeristen uit Nederland

Het aantal reizen vanuit Europa naar Duitsland in de eerste acht maanden van dit jaar met 4 procent is gestegen. In dezelfde periode steeg het aantal buitenlandse reizen van Europeanen slechts met 2,5 procent. Europa is veruit de belangrijkste markt voor het Duitse inkomende toerisme, waarvan al jarenlang het grootste deel uit Nederland afkomstig is. Van de overzeese markten is Noord-Amerika met een plus van 3 procent de grootste groeier.


In een directe vergelijking met zijn concurrenten behaalde Duitsland hogere groeipercentages dan Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in zowel het Europese als het mondiale inkomende toerisme.


Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: "We zijn erin geslaagd om de sterke positie van Duitsland als reisbestemming in een buitengewoon competitieve omgeving verder uit te bouwen. Wij blijven groeien als vakantiebestemming en behouden onze leidende positie als zakelijke bestemming."


Europese vakantiegangers geven impuls aan de groei

Vakantiereizen zijn het meest dynamische marktsegment met een plus van 6 procent; lange vakanties (+ 7%) groeien nog sneller dan korte reizen (+ 5%). Duitsland blijft veruit de belangrijkste zakelijke bestemming voor Europeanen. De groeipercentages van 2 procent zijn twee keer zo hoog als die van de totale Europese markt. Terwijl het traditionele segment van de zakenreizen blijft dalen (- 2%), boekte Duitsland een aanzienlijke toename van 4 procent in het zakelijke reissegment.


Meer klimaatvriendelijk vervoer

Voor het eerst in jaren laten de cijfers van de World Travel Monitor een significante verandering zien in de keuze van Europeanen voor hun vervoer naar Duitsland. Het autoverkeer - van oudsher ongeveer de helft van alle reizen - stijgt met 5 procent. Het vliegverkeer groeit met 1 procent. De procentuele winnaars zijn het spoor (+ 10%) en de bus (+ 8%).


Vooruitzichten

"Duitsland is als reisbestemming zeer goed gepositioneerd in de steeds hevigere concurrentie tussen bestemmingen", legt Hedorfer uit. "De laatste trendverklaringen van IPK mogen echter niet verhullen dat we voor grote uitdagingen staan als gevolg van de zwakkere economische groei in de eurozone, het klimaatdebat, handelsconflicten en de Brexit-kwestie. Economische en politieke risico's in belangrijke toeristische markten kunnen leiden tot een vertraging van de groeidynamiek in de wereldwijde reizigersstromen."


Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Duitsland

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...