Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie
Bron: Pixabay

Net als in Nederland groeit in Duitsland het inkomend toerisme sneller dan het Europees gemiddelde. Nederland blijft voor het Duits toerisme het belangrijkste herkomstland. Opvallend is de sterke groei van de trein en de bus in reizen naar Duitsland.

Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van de World Travel Monitor voor de maanden januari t/m augustus 2019 door het marktonderzoeksbureau IPK International in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).


Meeste toeristen uit Nederland

Het aantal reizen vanuit Europa naar Duitsland in de eerste acht maanden van dit jaar met 4 procent is gestegen. In dezelfde periode steeg het aantal buitenlandse reizen van Europeanen slechts met 2,5 procent. Europa is veruit de belangrijkste markt voor het Duitse inkomende toerisme, waarvan al jarenlang het grootste deel uit Nederland afkomstig is. Van de overzeese markten is Noord-Amerika met een plus van 3 procent de grootste groeier.


In een directe vergelijking met zijn concurrenten behaalde Duitsland hogere groeipercentages dan Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in zowel het Europese als het mondiale inkomende toerisme.


Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: "We zijn erin geslaagd om de sterke positie van Duitsland als reisbestemming in een buitengewoon competitieve omgeving verder uit te bouwen. Wij blijven groeien als vakantiebestemming en behouden onze leidende positie als zakelijke bestemming."


Europese vakantiegangers geven impuls aan de groei

Vakantiereizen zijn het meest dynamische marktsegment met een plus van 6 procent; lange vakanties (+ 7%) groeien nog sneller dan korte reizen (+ 5%). Duitsland blijft veruit de belangrijkste zakelijke bestemming voor Europeanen. De groeipercentages van 2 procent zijn twee keer zo hoog als die van de totale Europese markt. Terwijl het traditionele segment van de zakenreizen blijft dalen (- 2%), boekte Duitsland een aanzienlijke toename van 4 procent in het zakelijke reissegment.


Meer klimaatvriendelijk vervoer

Voor het eerst in jaren laten de cijfers van de World Travel Monitor een significante verandering zien in de keuze van Europeanen voor hun vervoer naar Duitsland. Het autoverkeer - van oudsher ongeveer de helft van alle reizen - stijgt met 5 procent. Het vliegverkeer groeit met 1 procent. De procentuele winnaars zijn het spoor (+ 10%) en de bus (+ 8%).


Vooruitzichten

"Duitsland is als reisbestemming zeer goed gepositioneerd in de steeds hevigere concurrentie tussen bestemmingen", legt Hedorfer uit. "De laatste trendverklaringen van IPK mogen echter niet verhullen dat we voor grote uitdagingen staan als gevolg van de zwakkere economische groei in de eurozone, het klimaatdebat, handelsconflicten en de Brexit-kwestie. Economische en politieke risico's in belangrijke toeristische markten kunnen leiden tot een vertraging van de groeidynamiek in de wereldwijde reizigersstromen."


Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Duitsland

||| Blogs |||

14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/07/20
Vakbonden vinden dat overheid niet om loonoffer KLM personeel mag vragen
Vakbonden FNV, CNV en VNC willen dat minister Hoekstra van Financiën in een gesprek opheldering gee...
14/07/20
Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches.
14/07/20
Combinatie Corendon en Sunweb mogelijk te dominant
Er is meer onderzoek nodig naar de gevolgen voor de concurrentie van de overname van Corendon door Sunweb.
14/07/20
Exclusief voor leden
Toeristenbelasting -237 miljoen euro
Als Nederland, zoals wordt verwacht, dit jaar veel minder toeristen ontvangt, heeft dat ook grote gevolgen voor de inkomsten die gemeenten krijgen uit de toeristenbelasting.
14/07/20
Overnachten in riviercruiseschip
Sinds 26 juni ligt in het Nautisch Kwartier in Huizen het riviercruiseschip ‘VIVA RIVERSIDE Huizen’ afgemeerd, en die blijft liggen tot in ieder geval 31 juli.
13/07/20
Miljoenenverlies voor Blijdorp, dierentuin start actie
De coronacrisis hakt er bij Diergaarde Blijdorp flink in. De stichting kijkt aan tegen een miljoenenverlies en roept iedereen op de dierentuin financieel te steunen.
13/07/20
Strandpaviljoens mogen overwinteren
Ook strandpaviljoens aan de Hollandse kust mogen dit jaar onder voorwaarden overwinteren.
13/07/20
Nog heel veel vouchervakanties boven de markt
Bijna twee derde van de vakantiegangers die een ANVR-Reisvoucher heeft ontvangen voor een geannuleerde reis tijdens de coronacrisis geeft aan deze dit jaar nog te verruilen voor een vakantie. Die reizen worden wel anders.