Geplaatst op: 07-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds

Trends: delen en inclusiviteit

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds
Twintig publieke kunstmusea kunnen de komende periode kunst aankopen mede dankzij het Mondriaan Fonds. De musea krijgen een bijdrage voor aankopen van beeldende kunst en/of vormgeving na 1945. Deze bijdragen aan de collectieprogramma’s variëren van 50.000 tot 250.000 euro, voor een periode van twee jaar. In totaal gaat het om bijna 3 miljoen euro. Het fonds ziet meerdere trends ontstaan.

Het gaat om aankopen die binnen het collectieplan van het museum passen, (semi)permanent aan het publiek worden getoond en die voor Nederland belangrijk zijn. Ook vallen hier opdrachten onder van musea aan kunstenaars, gericht op de verwerving van een of meerdere werken voor de collectie.

De musea die een bijdrage krijgen zijn: Amsterdam Museum (Amsterdam), Bonnefantenmuseum (Maastricht), Centraal Museum (Utrecht), CODA Museum (Apeldoorn), Dordrechts Museum (Dordrecht), Frans Hals Museum (Haarlem), Fries Museum (Leeuwarden), Kunstmuseum Den Haag (Den Haag), Groninger Museum (Groningen), Museum De Domijnen (Sittard), Keramiekmuseum Princessehof (Leeuwarden), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Museum Arnhem (Arnhem), Nederlands Fotomuseum (Rotterdam), Stedelijk Museum (Amsterdam), Stedelijk Museum Schiedam, TextielMuseum (Tilburg), Rijksmuseum Twenthe (Enschede), SCHUNCK* (Heerlen) en het Van Abbemuseum (Eindhoven).

Trends: delen en inclusiviteit

Uit de ingediende plannen blijkt dat de kunstmusea verzamelen met de Collectie Nederland als uitgangspunt: alle kunst- en erfgoedobjecten in publiek bezit. Musea stemmen hun collectie- en aankoopbeleid op elkaar af en voeren een ruimhartig bruikleenbeleid. Soms werken ze samen op het gebied van aankopen, zoals SCHUNCK* en het Stedelijk Museum Schiedam. Bijna alle musea denken na over hun positie in de samenleving, met oog voor lokaal draagvlak. Ook realiseren meer musea zich dat het belangrijk is hun internationale positie uit te bouwen. De Westerse canon is niet meer alleen doorslaggevend, ook andere invalshoeken worden gezien en verzameld. Inclusiviteit is een belangrijk thema: collecties vertegenwoordigen meerstemmigheid en worden interessant voor een groter deel van de samenleving.

De programma’s die de samenhang tussen het verzamel- en presentatiebeleid, het belang voor de Collectie Nederland, de relatie tot de eigen collectie en de kwaliteit van het collectie- en presentatieplan het beste weerspiegelen, worden gehonoreerd. Om in aanmerking te komen moeten musea een eigen aankoopbudget van ten minste 50.000 euro per jaar hebben en een soepel bruikleenbeleid hanteren.
Trefwoorden: museum, subsidie, cultuur, trends

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       


    ||| Nieuws |||

    16/09/24
    Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
    De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
    16/09/24
    Exclusief voor leden
    Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
    In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.
    16/09/24
    Exclusief voor leden
    VakantieVeilingen van Talpa naar House of Tickets
    Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
    16/09/24
    Exclusief voor leden
    Robbie Williams wordt ambassadeur bij TUI Mein Schiff Relax
    Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
    13/09/24
    Nooit eerder zo snel vloer Recreatie Vakbeurs volgeboekt
    Over twee maanden vindt de 22e editie van Recreatie Vakbeurs plaats op 12, 13 en 14 november 2024. De beursorganisatie is trots op een nieuw record, de beursvloer is volledig volgeboekt. Nooit eerder is dit vakevenement zo snel volgeboekt geweest.
    13/09/24
    Center Parcs kiest voor bureau VML
    Na een pitchronde tussen drie kanshebbers kwam communicatiebureau VML als winnaar uit de bus voor Center Parcs. Dit wereldwijd opererende creatieve bedrijf is sinds september 2024 verantwoordelijk voor alle Center Parcs-campagnes.
    11/09/24
    Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
    Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
    11/09/24
    Pier Scheveningen krijgt hotel, wellness en congrescentrum
    Het reuzenrad blijft het icoon na de uitvoering van de nieuwe plannen voor de kenmerkende Pier van Scheveningen. De eigenaren willen meer leisurefuncties toevoegen aan de constructie die dringend aan renovatie toe is.

    ||| Agenda |||

    23/09/24
    23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
    De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
    24/09/24 t/m 26-09-24
    24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
    The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
    27/09/24
    27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
    De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
    01/10/24
    01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
    Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
    02/10/24
    02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
    ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...