Geplaatst op: 07-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds

Trends: delen en inclusiviteit

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds
Twintig publieke kunstmusea kunnen de komende periode kunst aankopen mede dankzij het Mondriaan Fonds. De musea krijgen een bijdrage voor aankopen van beeldende kunst en/of vormgeving na 1945. Deze bijdragen aan de collectieprogramma’s variëren van 50.000 tot 250.000 euro, voor een periode van twee jaar. In totaal gaat het om bijna 3 miljoen euro. Het fonds ziet meerdere trends ontstaan.

Het gaat om aankopen die binnen het collectieplan van het museum passen, (semi)permanent aan het publiek worden getoond en die voor Nederland belangrijk zijn. Ook vallen hier opdrachten onder van musea aan kunstenaars, gericht op de verwerving van een of meerdere werken voor de collectie.

De musea die een bijdrage krijgen zijn: Amsterdam Museum (Amsterdam), Bonnefantenmuseum (Maastricht), Centraal Museum (Utrecht), CODA Museum (Apeldoorn), Dordrechts Museum (Dordrecht), Frans Hals Museum (Haarlem), Fries Museum (Leeuwarden), Kunstmuseum Den Haag (Den Haag), Groninger Museum (Groningen), Museum De Domijnen (Sittard), Keramiekmuseum Princessehof (Leeuwarden), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Museum Arnhem (Arnhem), Nederlands Fotomuseum (Rotterdam), Stedelijk Museum (Amsterdam), Stedelijk Museum Schiedam, TextielMuseum (Tilburg), Rijksmuseum Twenthe (Enschede), SCHUNCK* (Heerlen) en het Van Abbemuseum (Eindhoven).

Trends: delen en inclusiviteit

Uit de ingediende plannen blijkt dat de kunstmusea verzamelen met de Collectie Nederland als uitgangspunt: alle kunst- en erfgoedobjecten in publiek bezit. Musea stemmen hun collectie- en aankoopbeleid op elkaar af en voeren een ruimhartig bruikleenbeleid. Soms werken ze samen op het gebied van aankopen, zoals SCHUNCK* en het Stedelijk Museum Schiedam. Bijna alle musea denken na over hun positie in de samenleving, met oog voor lokaal draagvlak. Ook realiseren meer musea zich dat het belangrijk is hun internationale positie uit te bouwen. De Westerse canon is niet meer alleen doorslaggevend, ook andere invalshoeken worden gezien en verzameld. Inclusiviteit is een belangrijk thema: collecties vertegenwoordigen meerstemmigheid en worden interessant voor een groter deel van de samenleving.

De programma’s die de samenhang tussen het verzamel- en presentatiebeleid, het belang voor de Collectie Nederland, de relatie tot de eigen collectie en de kwaliteit van het collectie- en presentatieplan het beste weerspiegelen, worden gehonoreerd. Om in aanmerking te komen moeten musea een eigen aankoopbudget van ten minste 50.000 euro per jaar hebben en een soepel bruikleenbeleid hanteren.
Trefwoorden: museum, subsidie, cultuur, trends

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    22/10/19
    Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
    Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
    10/10/19
    Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
    Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
    10/09/19
    WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
    De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
    06/09/19
    Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
    Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
    03/09/19
    Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
    Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...



    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    13/11/19
    Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
    Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
    13/11/19
    Sponsor voor Invictus Games Den Haag
    Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
    13/11/19
    Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
    Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
    13/11/19
    Veranderingen in winterzonbestemmingen
    Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
    12/11/19
    Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
    Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
    12/11/19
    Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
    Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
    12/11/19
    Exclusief voor leden
    Landal mag huisjes verhuren op Markerwadden en verdient er niets aan
    Landal GreenParks gaat de vier eilandhuisjes op de Markerwadden verhuren. Vanaf het voorjaar van 2020 kunnen gasten dan op de nieuwe eilandengroep van Natuurmonumenten in het Markermeer blijven slapen. Landal verdient niets aan de verhuur, de opbrengsten vloeien geheel terug naar de natuur.
    12/11/19
    Exclusief voor leden
    Driekwart van de vakantieparken heeft website niet op orde
    Websites van bedrijven in de Nederlandse verblijfsrecreatie zijn niet goed beveiligd. Driekwart beschikt niet over een SSL-certificaat en heeft ook geen responsive site waardoor deze niet goed op alle devices worden weergegeven.
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk