Geplaatst op: 06-11-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ruim 75.000 bezoekers voor Sprezzatura

Ruim 75.000 bezoekers voor Sprezzatura

De internationale tentoonstelling Sprezzatura – Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) in het Drents Museum heeft in totaal 75.986 bezoekers getrokken. Tot en met zondag 3 november 2019 presenteerde het museum 69 werken van 40 kunstenaars uit heel Italië. De 19de-eeuwse schilderijen waren voornamelijk afkomstig uit prominente Italiaanse museale collecties. Een groot deel was voor het eerst in Nederland te zien. Sprezzatura werd door bezoekers erg goed ontvangen en kreeg een waarderingscijfer van 9,1.  

Met ruim 75.000 bezoekers behoort Sprezzatura tot de top drie van best bezochte kunsttentoonstellingen in het Drents Museum, samen met de tentoonstellingen Peredvizhniki(2016/2017) en The American Dream (2017/2018). De meeste bezoekers van de tentoonstelling Sprezzatura kwamen uit Zuid-Holland, Noord-Holland, Drenthe, Groningen en Gelderland. 

Hoge waardering

Directeur Harry Tupan is blij met het behaalde bezoekersaantal en waarderingscijfer: 
‘We zijn erg tevreden met het resultaat. Het is kunst die we allemaal eigenlijk niet zo goed kenden en dat is toch bij veel mensen in de smaak gevallen’. Deze waardering blijkt onder meer uit de vele reacties in het gastenboek: ‘Mijn ogen werden echt geopend’, ‘Bijzonder fraaie expositie’ en ‘Heel bijzonder om deze schilders zo bijeengebracht te zien’.

Barbizon van het Noorden 

Het Drents Museum maakt zich nu op voor Barbizon van het Noorden – De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950, die 24 november 2019 tot en met 22 maart 2020 te zien is. In deze tentoonstelling staat het werk centraal van grote kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw die de natuur van Drenthe ontdekten en op doek vastlegden. Kunstwerken van onder meer Israëls, Mesdag en Van Gogh laten de unieke eigenschappen van Drenthe zien. Hiervoor werkt het Drents Museum samen met Stichting Het Drentse Landschap.

Link: https://drentsmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/sprezzatura
Trefwoorden: Internationale tentoonstelling, Italiaanse schilderkunst

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...