Geplaatst op: 06-11-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Groningen lanceert narratief en nieuw merk rond oude slogan

Groningen lanceert narratief en nieuw merk rond oude slogan
De bekendste regiomarketingslogan van Nederland ‘Er gaat niets boven Groningen’, bestaat dertig jaar. Tijd voor Marketing Groningen om daar bij stil te staan en te gaan vertellen waarom er nog steeds niets boven Groningen gaat en vooral hoe dat doorverteld kan worden. 
 
Marketing Groningen heeft met meer dan 200 Groningers het afgelopen jaar een nieuw narratief voor Groningen ontwikkeld. Een verhaal dat de identiteit, aspiraties en bijzondere combinatiekracht van stad en ommeland benadrukt. Een verhaal om met één stem en met één gezicht samen uit te dragen. Op deze manier kan worden gebouwd aan een sterke en positieve reputatie voor Groningen, waarmee we de gewenste bedrijven, investeerders, congressen, bezoekers en talent kunnen aantrekken.
 
Een nieuwe huisstijl op basis van de Groningse identiteit
Het verhaal van Groningen is met Groningse makers vertaald naar een huisstijl met echt Groningse elementen. Zoals een handgemaakt lettertype Gronika, een eigen kleurenpalet op basis van de historie, het landschap en iconische gebouwen en nieuwe logo’s. Ook is er een rechtenvrije beeldbank waarmee Groningen de stem en het gezicht krijgt die het verdient. Het resultaat is een krachtige, echt Groningse huisstijl die Groningen laat stralen, voor iedereen die iets wil vertellen over Groningen.

Wat gaan we ervan zien?
Vanaf vandaag kun je het nieuwe merk Groningen overal tegenkomen: onder andere in de vernieuwde VVV die eind november als Groningen Store wordt geopend in het Forum Groningen, in de nieuwe campagne die in januari start en bedoeld is om de trots van de Groningers aan te wakkeren, in het gastvrijheidsprogramma rondom de bereikbaarheid in Groningen, in de viering van 75 jaar Vrijheid en in ons nieuwe online toeristisch platform visitgroningen.nl. Daarnaast zijn er al tientallen partijen bezig om het merk beter beleefbaar te maken zoals Founded in Groningen, Schoenenzaken, The Smooth Brothers, The Student Hotel en Hooghoudt. Ook gebruiken partijen als Groningen Conventions het nieuwe merk als startpunt voor het aantrekken van nieuwe congressen die de merkbeleving van Groningen versterken.



Groningen als dé plek voor groei en transformatie
Marketing Groningen voert de regie over de beeldvorming, de merkbeleving en de marktbewerking van stad en ommeland vanuit dat gezamenlijke merkverhaal. Groningen wordt gepositioneerd als dé plek voor groei en transformatie. De economie en de samenleving van morgen beginnen in Groningen. Hier kun je jezelf als toerist of bezoeker opladen en opnieuw uitvinden. Hier kun je als ondernemer volop pionieren met de vraagstukken van de 21e eeuw. Hier kun je als ambitieuze student of wetenschapper de wereld veranderen. Dat alles maakt Groningen een stad en provincie waar wij Groningers apetrots op mogen zijn.
Topics:Marketing
Trefwoorden: provincies, dmi's, vvv's, merken, marketing

||| Blogs |||

31/01/20
Reisvirus
Reisvirus
31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
10/10/19
Thomas Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/02/20
Design the sky – Laat een vliegtuig met jouw ontwerp deze zomer Europa rondvliegen!
In de drukke zomermaanden huurt TUI extra vliegtuigen in om iedereen op zijn vakantiebestemming te b...
14/02/20
Corendon neemt kwart miljoen stoelen af bij KLM
Corendon en KLM hebben op donderdag 13 februari een overeenkomst ondertekend voor vluchten naar Cura...
14/02/20
Jan de Wit neemt activiteiten HAVI Travel over
De activiteiten van het failliete touringcarbedrijf HAVI Travel zijn overgenomen door de Jan de Wit Group uit Haarlem.
14/02/20
Exclusief voor leden
Actieprogramma Schiphol tegen stikstof: “in 2030 zonder uitstoot”
Is de moonshot té ver? CEO Dick Benschop wil in 2030 geen uitstoot van stikstofoxiden meer va...
14/02/20
Schiphol sterk 2019 met plus 27% groei nettoresultaat
Amsterdam Schiphol Airport draaide in 2019 een goed jaar ondanks technische storingen waardoor passa...
10/02/20
Koninklijke Gazelle levert duizenden fietsen aan Roompot Vakanties
Op alle Roompot Vakantieparken staan vanaf komend seizoen duizenden Gazelle stadsfietsen en e-bikes ...
04/02/20
Rechstreekse treinen tussen Amsterdam en Londen
Tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen gaan eindelijk rechtstreekse treinen rijden.
30/01/20
Hoe reageert de reisbranche op de uitbraak van het Coronavirus in China?
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de uitbraak van het coronavirus uitgeroepen tot een ...