Geplaatst op: 06-11-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Gastvrij Nederland in verweer tegen mogelijke autoloze zondag

Gastvrij Nederland in verweer tegen mogelijke autoloze zondag
Foto: Pixabay

Een maandelijkse autoloze zondag is een slecht plan en werkt desastreus uit voor de gastvrijheidssector. Dat schrijft Gastvrij Nederland in een verklaring.


Voor onder meer horeca, bungalowbedrijven, attractieparken, musea en dierentuinen is zondag een belangrijke dag voor hun inkomsten. Dit plan kan potentieel voor flink omzetverlies zorgen en kan ertoe leiden dat ondernemers personeel moeten ontslaan.


Vanwege de stikstofcrisis is het kabinet op zoek naar maatregelen die ervoor kunnen zorgen dat de woningbouw weer door kan gaan. Ze laat daarvoor op dit moment uitrekenen hoeveel stikstofruimte bepaalde onorthodoxe maatregelen opleveren. Eén van die maatregelen is dus een autoloze zondag, als proefballon opgelaten door GroenLinks en ChristenUnie.


Oneerlijke verdeling lasten

Ook de gastvrijheidssector heeft belang bij een duurzame samenleving. Maar volgens Gastvrij Nederland zal deze maatregel de gastvrijheidssector onevenredig treffen. Met een autoloze zondag worden specifieke groepen (zoals ondernemers uit de gastvrijheidssector) gedupeerd en worden de lasten ongelijk verdeeld.


Zeker in landelijke gebieden, waar toeristische voorzieningen ook nog eens slecht bereikbaar zijn met het OV, zijn de economische gevolgen groot. De maatschappelijke kosten zouden dus nog wel eens hoger uit kunnen vallen dan de maatschappelijke baten. Daarnaast is de autoloze zondag ook voor andere groepen, zoals winkels en hun personeel (bijv. meubelboulevards), zeer zorgelijk.


Kies voor evenwichtige maatregelen

Gastvrij Nederland roept daarom het kabinet op de economische gevolgen van de stikstofcrisis voor bijvoorbeeld de bouwnijverheid niet af te wentelen op de gastvrijheidssector en geen steun te geven aan een proefballonnetje. In plaats daarvan moet het kabinet kiezen voor evenwichtige maatregelen waarbij niet de ene vorm van ondernemerschap tegen de andere wordt uitgespeeld.

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, attractieparken, beleid, milieumaatregelen

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/20
North Sea Building verandert in Fletcher hotel
Fletcher Hotels opent op 11 december 2020. de deuren van zijn nieuwe hotel in de populaire badplaats...
04/12/20
Twee DMO's en Keukenhof planten bollen in park Valkenberg in Breda (+ video)
Op 3 december werden in Valkenberg Park in Breda de eerste tulpenbollen geplant in de vorm van een grote pijl. Een unieke samenwerking tussen Keukenhof, VisitBrabant en Breda Marketing vanuit de boodschap ‘Hier moet je zijn’.
04/12/20
Publiek kan dieren adopteren in moeilijk jaar voor WILDLANDS
Dierenpark WILDLANDS heeft het moeilijk dit jaar. Om toch inkomsten binnen te halen mag het Nederlandse publiek een dier adopteren. Het park heeft drie adoptiepakketten gemaakt. 50% van het bedrag gaat naar internationale beschermingsprojecten.
04/12/20
Exclusief voor leden
Leiden Marketing helpt platform voor jongeren
Platform de Leidse Burcht is onderdeel van de jongerencampagne en biedt perspectief aan deze groep. Maar ook voor anderen zoals ondernemers en culturele instellingen is dit de plek waar we de komende maanden veilig samenkomen.
04/12/20
Branchevereniging schoonmaak verandert naam naar Schoonmakend Nederland
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Sinds 3 december heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland.
03/12/20
NS test met deelauto's en deelscooters na treinreis
Je komt met de trein als bezoeker een stad in maar daarna moet je nog verder. Bijvoorbeeld naar dat ...
03/12/20
Inschrijving Aad Struijs Persprijs 2021 geopend!
Reispublicisten in Nederland en België kunnen vanaf vandaag hun inzendingen insturen voor de Aad St...
03/12/20
Studio Ossidiana mag drijvend kunstpaviljoen bouwen in Almere
Begin dit jaar vroegen gemeente Almere en provincie Flevoland vijf aanstormende architectenbureaus e...