Geplaatst op: 01-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme

Samen bouwen aan allianties voor bewuste bestemmingen

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme
Katendrecht.
Gisteren vond in Inholland Rotterdam het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd plaats, waar tweehonderd vakgenoten werden geïnspireerd. De plenaire sprekers in de ochtend wisten iedereen te boeien. Het debat ging vaak over overtoerisme maar de gasten werden ook overladen met voorbeelden uit de praktijk, nieuwe concepten en manieren van samenwerking om de balans te vinden voor toerisme.

Bold, Forward en Culture

Renske Satijn, Rotterdam Partners, presenteerde de achtergronden van het nieuwe Rotterdamse beleid voor toerisme. Het nieuwe beleid waar Rotterdam Partners zich hard voor heeft gemaakt, is onder meer gebaseerd door ‘Het verhaal van de stad’. Dat is een kwalitatief onderzoek waar duizenden inwoners aan meededen. Naast stakeholders werden ook zeven externe experts naar Rotterdam gehaald. Deze experts zonder band met de gemeente of met Rotterdam Partners mochten zelf de stad verkennen en vrij meedenken over het toeristisch beleid. Satijn: "De marketingstrategie die ontwikkeld is, zijn Bold, Forward en Culture de kernwaarden van de stad.”
In de praktijk betekent andere merkwaarden ook dat anders wordt gekeken naar touroperators, hoe de stad acquisitie pleegt voor congressen en hoe samenwerkingsverbanden worden opgezet. Partners worden bewust gezocht. "Touroperators ontvangen we graag die voorop lopen in duurzaamheid. En onderzoekende toeristen willen we aan ons binden want dat past bij onze positie van Rotterdam als frontrunner.”

Toerisme regenereert de planeet

Jeremy Smith, internationaal sterk en veelgevraagd spreker, wees een belangrijke trend aan. Toerisme zit in het kantelpunt, onder meer door het stevige debat dat wordt gevoerd over klimaatverandering en duurzaamheid. Het activisme van jonge generaties om de planeet te beschermen gebruikte hij om de strategie voor een gezonde toeristische sector op te zetten. "We kunnen niet langzaam gaan, het moet nu gebeuren. Duurzaamheid zoals we dat kennen is dood.” Niet overal maar een klein beetje doen aan minder plastic of minder energie maar duurzaamheid volledig op zijn kop zetten. Dat levert een verrassend perspectief op. Jeremy toonde praktische voorbeelden van toeristische locaties en accommodaties die duurzaam zijn, meer energie opwekken dan nodig is en na afloop weer hergebruikt kunnen worden.

Vliegwiel voor conversie

Martin van Kranenburg, expert in online marketing, had de turbo in zijn presentatie aan gezet. Met heel veel voorbeelden liet hij de nieuwe inzichten zien voor het winnen van klanten. Hierbij hield hij met voorbeelden rekening met het grote aantal DMO’s in de zaal. Martin pakte ook tussendoor de jonge mode op van regio’s of steden om met persona’s aan de slag te gaan. Hij mist een slag. "Ga dieper dan persona's, wat motiveert of frustreert mensen. Kuip in het brein van die mensen. Dan pas kun je goede persona's maken.”

Katendrecht internationaal voorbeeld wat leisure kan doen

Christiaan Cooijman (Heijmans) wist na de snelle marketingpresentatie heel goed de aandacht te krijgen met zijn verhaal over de heropleving van de wijk Katendrecht. Van een no-go area werd de wijk in tien jaar tijd veranderd in een gebied dat nu hot is. Katendrecht staat nu in meerdere internationale toeristenlijsten. 
Sterk onderdeel aan het programma: na de presentatie van Christiaan stonden twintig gidsen klaar voor een tour door Katendrecht. Dat maakte diepe indruk op de gasten.

Na de lunch was het tijd voor drie rondes met vijftien kleinere sessies. Van, hoe je bewuste bestemmingen maakt, tot en met zelfsturende holacracy teams voor de exploitatie en marketing van een vakantiepark.

Bundelen kennis onderwijs en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Het congres zorgde ook voor een ontwikkeling in de bundeling van toeristische kennis tussen bedrijfsleven en onderwijs. Kees van Wijk (Kennisnetwerk Destinatie Nederland) en Carmencita Boekhoudt (Landelijk Overleg Tourism Management) tekenden de  intentieverklaring voor het delen en bundelen van kennis.
Kees van Wijk: "We zoeken graag de samenwerking op met deze zes hogescholen van het Landelijk Overleg Tourism Management. Onder meer met Inholland Rotterdam hebben we al een lange relatie voor het delen van ervaringen en projecten in destinatieontwikkeling. De creatieve en mooie ideeën en projecten van studenten en onderwijsbegeleiding zijn meer dan welkom. Zo houden we elkaar scherp op destinatiemanagement.”

Oud-lector en consultant Han Verheijden ontving het eerste exemplaar van zijn boek ’40 Cruciale management tips voor leisure. En 20 columns die trends en markten verhelderen’. Binnenkort is dit boek te koop op www.nrit.nl

Met een stevige paneldiscussie over overtoerisme en wat de komende generatie vakgenoten nodig heeft, werd het congres afgesloten. Opvallend was hoe goed bedrijven, onderwijs, DMO’s en beleidsmedewerkers elkaar konden vinden tijdens de netwerkmomenten.

Partners in de organisatie van TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd zijn: LOTM, Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Pleisureworld NRIT.

Inspiratie voor de regio binnenhalen?

Dit congres ging vaak in op stedelijke vraagstukken. Ben je op zoek naar inspiratie voor productontwikkeling en marketing voor regio's? Schrijf je dan nu in voor Vakdag Zet je regio op de kaart op dinsdag 5 november in Hoogeveen.







Trefwoorden: toerisme, recreatie, onderzoek, overtoerisme, balans, marketing, regenaration

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Exclusief voor leden
50 Best practices voor duurzaam toerisme in 1 publicatie
Bent u op zoek naar best practices voor duurzaam toerisme? Dan is de publicatie ‘Duurzaamheid in Oostenrijk’ van het Oostentijks Nationaal Bureau voor Toerisme iets voor u.
29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...