Geplaatst op: 01-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme

Samen bouwen aan allianties voor bewuste bestemmingen

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme
Katendrecht.
Gisteren vond in Inholland Rotterdam het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd plaats, waar tweehonderd vakgenoten werden geïnspireerd. De plenaire sprekers in de ochtend wisten iedereen te boeien. Het debat ging vaak over overtoerisme maar de gasten werden ook overladen met voorbeelden uit de praktijk, nieuwe concepten en manieren van samenwerking om de balans te vinden voor toerisme.

Bold, Forward en Culture

Renske Satijn, Rotterdam Partners, presenteerde de achtergronden van het nieuwe Rotterdamse beleid voor toerisme. Het nieuwe beleid waar Rotterdam Partners zich hard voor heeft gemaakt, is onder meer gebaseerd door ‘Het verhaal van de stad’. Dat is een kwalitatief onderzoek waar duizenden inwoners aan meededen. Naast stakeholders werden ook zeven externe experts naar Rotterdam gehaald. Deze experts zonder band met de gemeente of met Rotterdam Partners mochten zelf de stad verkennen en vrij meedenken over het toeristisch beleid. Satijn: "De marketingstrategie die ontwikkeld is, zijn Bold, Forward en Culture de kernwaarden van de stad.”
In de praktijk betekent andere merkwaarden ook dat anders wordt gekeken naar touroperators, hoe de stad acquisitie pleegt voor congressen en hoe samenwerkingsverbanden worden opgezet. Partners worden bewust gezocht. "Touroperators ontvangen we graag die voorop lopen in duurzaamheid. En onderzoekende toeristen willen we aan ons binden want dat past bij onze positie van Rotterdam als frontrunner.”

Toerisme regenereert de planeet

Jeremy Smith, internationaal sterk en veelgevraagd spreker, wees een belangrijke trend aan. Toerisme zit in het kantelpunt, onder meer door het stevige debat dat wordt gevoerd over klimaatverandering en duurzaamheid. Het activisme van jonge generaties om de planeet te beschermen gebruikte hij om de strategie voor een gezonde toeristische sector op te zetten. "We kunnen niet langzaam gaan, het moet nu gebeuren. Duurzaamheid zoals we dat kennen is dood.” Niet overal maar een klein beetje doen aan minder plastic of minder energie maar duurzaamheid volledig op zijn kop zetten. Dat levert een verrassend perspectief op. Jeremy toonde praktische voorbeelden van toeristische locaties en accommodaties die duurzaam zijn, meer energie opwekken dan nodig is en na afloop weer hergebruikt kunnen worden.

Vliegwiel voor conversie

Martin van Kranenburg, expert in online marketing, had de turbo in zijn presentatie aan gezet. Met heel veel voorbeelden liet hij de nieuwe inzichten zien voor het winnen van klanten. Hierbij hield hij met voorbeelden rekening met het grote aantal DMO’s in de zaal. Martin pakte ook tussendoor de jonge mode op van regio’s of steden om met persona’s aan de slag te gaan. Hij mist een slag. "Ga dieper dan persona's, wat motiveert of frustreert mensen. Kuip in het brein van die mensen. Dan pas kun je goede persona's maken.”

Katendrecht internationaal voorbeeld wat leisure kan doen

Christiaan Cooijman (Heijmans) wist na de snelle marketingpresentatie heel goed de aandacht te krijgen met zijn verhaal over de heropleving van de wijk Katendrecht. Van een no-go area werd de wijk in tien jaar tijd veranderd in een gebied dat nu hot is. Katendrecht staat nu in meerdere internationale toeristenlijsten. 
Sterk onderdeel aan het programma: na de presentatie van Christiaan stonden twintig gidsen klaar voor een tour door Katendrecht. Dat maakte diepe indruk op de gasten.

Na de lunch was het tijd voor drie rondes met vijftien kleinere sessies. Van, hoe je bewuste bestemmingen maakt, tot en met zelfsturende holacracy teams voor de exploitatie en marketing van een vakantiepark.

Bundelen kennis onderwijs en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Het congres zorgde ook voor een ontwikkeling in de bundeling van toeristische kennis tussen bedrijfsleven en onderwijs. Kees van Wijk (Kennisnetwerk Destinatie Nederland) en Carmencita Boekhoudt (Landelijk Overleg Tourism Management) tekenden de  intentieverklaring voor het delen en bundelen van kennis.
Kees van Wijk: "We zoeken graag de samenwerking op met deze zes hogescholen van het Landelijk Overleg Tourism Management. Onder meer met Inholland Rotterdam hebben we al een lange relatie voor het delen van ervaringen en projecten in destinatieontwikkeling. De creatieve en mooie ideeën en projecten van studenten en onderwijsbegeleiding zijn meer dan welkom. Zo houden we elkaar scherp op destinatiemanagement.”

Oud-lector en consultant Han Verheijden ontving het eerste exemplaar van zijn boek ’40 Cruciale management tips voor leisure. En 20 columns die trends en markten verhelderen’. Binnenkort is dit boek te koop op www.nrit.nl

Met een stevige paneldiscussie over overtoerisme en wat de komende generatie vakgenoten nodig heeft, werd het congres afgesloten. Opvallend was hoe goed bedrijven, onderwijs, DMO’s en beleidsmedewerkers elkaar konden vinden tijdens de netwerkmomenten.

Partners in de organisatie van TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd zijn: LOTM, Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Pleisureworld NRIT.

Inspiratie voor de regio binnenhalen?

Dit congres ging vaak in op stedelijke vraagstukken. Ben je op zoek naar inspiratie voor productontwikkeling en marketing voor regio's? Schrijf je dan nu in voor Vakdag Zet je regio op de kaart op dinsdag 5 november in Hoogeveen.







Trefwoorden: toerisme, recreatie, onderzoek, overtoerisme, balans, marketing, regenaration

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
18/09/20
Exclusief voor leden
Keukenhof verwacht 800.000 bezoekers in 2021
Het park wordt gewoon geplant zoals dat al 71 jaar gebeurt: met 7 miljoen bloembollen waar bezoekers in 2021 van 20 maart tot en met 9 mei van kunnen genieten.
18/09/20
Dwingelderveld is het ‘Stilste gebied van Nederland‘
Het Dwingelderveld in de provincie Drenthe is het ‘Stilste gebied van Nederland’. Dat maakte bos...
18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
17/09/20
KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom.
17/09/20
Gasten en medewerkers maken zaterdag kust schoon
Het is de derde maal dat Roompot aan de World Cleanup Day deelneemt.
17/09/20
Exclusief voor leden
Groninger Museum presenteert eerste kinderbiënnale van Nederland
Het Groninger Museum organiseert van 24 april tot en met 31 oktober 2021 als eerste museum in Nederland een kinderbiënnale
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.