Geplaatst op: 24-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Flex is toch opvallend vaak lang

Flex is toch opvallend vaak lang
Ook in de sector recreatie en toerisme is de vraag naar flexibele arbeidskrachten groot. Wat blijkt uit CBS-onderzoek, de schil van flexibele arbeidskrachten blijft voor de helft lang bij het bedrijf aan het werk. Lang is in de blik op flexibel werk door CBS meer dan een jaar.

Van de 771 duizend werknemers die in 2016 begonnen in een flexibele baan zat 54 procent een jaar later nog steeds in de flexibele schil: zij hadden in 2017 een flexbaan of zaten korte tijd zonder werk tussen twee flexbanen in. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente stroomcijfers over werknemers in de flexibele schil.

Van de instromers in de flexibele schil in 2016 had 14 procent in het jaar na instroom een vaste baan. 5 procent ging binnen een jaar als zelfstandige aan de slag, 28 procent had geen werk. Instromers uit 2010 zaten na een jaar minder vaak nog in de flexibele schil dan die uit 2016. 33 procent had na uitstroom geen werk, bij de groep uit 2016 was dat aandeel met 28 procent wat lager. Het aandeel zelfstandigen en werknemers met een vast dienstverband was in beide jaren vrijwel gelijk.

Scholieren en studenten met korte tijdelijke banen en werknemers die regulier onderwijs volgen zijn in deze analyse niet meegeteld.


Trefwoorden: werk, arbeid, flexibel, baan, onderzoek

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/07/20
Strandpaviljoens mogen overwinteren
Ook strandpaviljoens aan de Hollandse kust mogen dit jaar onder voorwaarden overwinteren.
13/07/20
Exclusief voor leden
De keiharde realiteit van de CBS-cijfers
April 2020 was de eerste volledige coronamaand die de Nederlandse logiesaccommodaties doormaakten. Het CBS komt nu met de cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties en die zijn keihard.
13/07/20
Exclusief voor leden
Aantal faillissementen in sector loopt op
Het aantal faillisementen in de horeca, reisbranche en sport en recreatie loopt op. Dit in tegenstelling tot de gehele Nederlandse economie.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Het grootste restaurant van Nederland
Combineer 2.500 m2 industrieel erfgoed, het grootste evenement van Nederland dat wordt afgelast en 6 restaurants die hun nek willen uitsteken, en je hebt het grootste culinaire pop-up concept van Nederland.
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?