Geplaatst op: 23-10-2019
Auteur: Tim Geval

Slimme start-ups nemen reizigers werk uit handen

Idee financieren en tot bloei brengen

Slimme start-ups nemen reizigers werk uit handen
Hoe maak je een vakantieganger blij? Bijvoorbeeld met goed weer, een fijn hotel en een mooie omgeving. Maar dat is lang niet alles, ontdekten Rutger van Beek van Bagpoint en Rajneesh Badal van Travel with Zoey. Beide Nederlandse start-ups bedachten een idee om iemands reis nóg beter te maken. "Waarde toevoegen”, noemen ze het. Voor, tijdens én aan het eind van de reis.

Met hun services nemen ze vakantiegangers werk uit handen. Allebei maakten ze voor hun innovatie gebruik van de Vroegefasefinanciering, verstrekt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Tijdswinst boeken

Eerst moet je wachten tot je bagage op de band ligt. Dan loop je naar de taxi, trein of bus en op naar het hotel. Je kamer kun je nog niet in, dus laat je de bagage achter. Dan maar vast op pad. Een hoop verloren vakantietijd, vindt Rutger van Beek. "Je bent zo een paar uur kwijt, alleen om je koffer te droppen. Zonde! Daarom regelt Bagpoint (www.bagpoint.com) dat voor je. We brengen je bagage naar je overnachtingsadres. En voor de terugreis kun je natuurlijk dezelfde service gebruiken. Met onze app houd je precies in de gaten waar je bagage op dat moment is.”

Bagpoint ontwikkelde een platform waarbij alle stakeholders in het proces met elkaar verbonden zijn. Van luchtvaartmaatschappijen tot transportbedrijven. Al die partijen nemen een deel van de dienstverlening op zich. Ook heeft Bagpoint zijn eigen bag drop systemen gebouwd. Daar kunnen reizigers hun bagage droppen en inchecken. Dat hoeft dan niet meer op de luchthaven. "Met ons platform is iedereen met elkaar verbonden. Reizigers kunnen zo eenvoudig onze service boeken, luchtvaartmaatschappijen zijn verbonden aan ons platform zodat wij de bagagelabels kunnen printen op onze systemen en de logistieke partijen brengen de bagage van a naar b. Hierdoor heeft de klant geen omkijken meer naar zijn bagage.”

Inspiratie dankzij Zoey

Bagpoint ontzorgt dus vooral tijdens de reis van en naar je vakantieadres. Travel with Zoey helpt mensen vooral tijdens hun vakantie extra te ontspannen. "Zoey is een digitale reisassistent waarmee je kunt chatten”, vertelt Rajneesh Badal. "Ze voorziet je van specifieke tips over je bestemming. Als je een vakantie boekt bij een van de reisorganisaties waarmee wij samenwerken, kun je Zoey – vaak gratis – als extra service aan je reis toevoegen. Via WhatsApp of Facebook krijg je dan tips over bijvoorbeeld wandelroutes, restaurants en lokale bezienswaardigheden.”

De eerste twee tips krijg je spontaan. Daar hoef je dus niet om te vragen. Dat gebeurt op basis van iemands profiel, legt Badal uit. "Neem je Zoey mee op reis, dan bespreken we vooraf met je wat je interessegebied is. Sommige mensen willen bijvoorbeeld vooral veel weten over eetgelegenheden of lokale bezienswaardigheden. Twee dagen na die eerste tips ontvang je er nog twee. En tegelijkertijd kun je ieder moment zelf om nieuwe vragen. Die geven we binnen een uur. Zo maken we je vakantie nóg leuker.”


Rajneesh Badal

Zoeken naar groei en geld

Beide partijen zoeken naar mogelijkheden om te groeien. Om het platform verder te ontwikkelen, moet Bagpoint flink investeren in hardware. Travel with Zoey wil vooral groeien, meer klanten bedienen en zich zo doorontwikkelen. De ondernemers kwamen allebei uit bij de Vroegefasefinanciering (VFF) die RVO.nl verstrekt. De VFF helpt ondernemers om hun idee van de plan- in de startfase te krijgen. "Het geeft je de tijd om aan je idee te bouwen”, vertelt Van Beek. "Daarom was het voor ons het ideale instrument.”

Die stap naar de startfase moet niet te vrijblijvend zijn, dus is een van de eisen van de VFF dat de ondernemer een welwillende investeerder aan zijn zijde heeft. Van Beek vond met Bagpoint verschillende beleggers die gezamenlijk garant staan voor het gewenste bedrag, terwijl Badal met Travel with Zoey een beroep deed op een oude bekende. "Onze geldschieter was een van de eersten die ooit gebruikmaakte van onze service, en hij was er lyrisch over. Daarom zag hij het ook zitten om te investeren.”

Toekomst zonder reiszorgen

Dankzij de VFF kon Bagpoint een prototype maken van het bagdropsysteem en een eerste versie van hun overkoepelende platform. Daar sleutelt de startup de komende tijd verder aan. De volgende stap is commercialisatie. Van Beek: "Net als dat je vooraf online incheckt, kun je dat ook met je koffer doen. Die wordt dan van tevoren bij je thuis opgehaald. Je ziet hem pas weer als je je hotelkamer op je vakantieadres instapt. Geen gesleep en gesjouw met koffers meer op de luchthaven, als het aan ons ligt. Een deur-tot-deurservice voor je bagage wordt de nieuwe standaard.”

Travel with Zoey groeit mede door de financiële ondersteuning van de VFF. Badal: "Ongeveer de helft van de mensen die de service via hun reisorganisator krijgt aangeboden, kiest voor een reis met Zoey. 95% van hen is tevreden met de tips. De komende jaren proberen we steeds meer machine learning in te zetten. Nu zoeken medewerkers nog handmatig de juiste tips bij een profiel. Dat willen we volledig automatisch kunnen doen, zodat onze mensen meer tijd hebben voor het persoonlijke contact met onze klanten.”

Wil jij net als deze start-ups met jouw idee van plan- naar startfase? Bekijk de mogelijkheden van de Vroegefasefinanciering 

Trefwoorden: start-up, ondernemen, subsidie, concept, RVO

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Vekabo geeft gratis vakanties aan zorgmedewerkers
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...