Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: redactie
nrit

Dit zijn de beste openbaar vervoers-steden van Nederland

Top 10 steden met de meest efficiënte dienstregeling

Dit zijn de beste openbaar vervoers-steden van Nederland

Iets wat we als toerist, maar ook in ons dagelijks leven allemaal wel eens gebruiken: het openbaar vervoer! Voor de ene is dit iedere dag om zo naar werk te gaan. Voor de ander is dit tijdens een vakantie om de mooiste plekken in een stad te ontdekken. Het helpt ons in ieder geval om ons van A naar B te verplaatsen, vooral als het met bakken uit de hemel komt. De efficiëntie van het OV-netwerk verschilt per stad. Veel mensen vinden het gemakkelijk om te klagen over het OV, maar hoe snel en gemakkelijk het eigenlijk is om je met de bus, de metro of de tram te verplaatsen, wordt veel te zelden getoond. Nu wel.


Om je een beetje wegwijs te maken in de wirwar van de openbaar vervoersnetwerken heeft Holidu, dé zoekmachine voor vakantiehuizen, met behulp van Google-data voor je uitgezocht, welke steden in Nederland het meest efficiënte OV-netwerk hebben om in het centrum te komen.


1. Apeldoorn, Gelderland - Score: 10

De grote winnaar van dit onderzoek is Apeldoorn! met 1169 km aan openbaar vervoer routes en 444 haltes. Met een gemiddelde snelheid van 8 minuten en 13 seconden ben je zo in het stadscentrum. Je wordt praktisch voor de deur afgezet. Vanaf 2020 gaat hier veel veranderen, de elektrische bussen zijn namelijk in opkomst. Als je Apeldoorn een dagje wilt ontdekken betaal je voor een dagkaart €11,50.

2. Rotterdam, Zuid-Holland - Score: 9,65

Op plek twee staat Rotterdam waar de verbindingen zo goed in elkaar zitten dat je gemiddeld 8 minuten en 19 seconden nodig hebt om naar het centrum te komen. Van de totale rit loop je gemiddeld 18%. Je hebt hier wat meer mogelijkheden met de bus, de tram (225 km aan tramroutes) en de metro (208 km aan metro routes). In 2014 werd het vernieuwde centraal station van Rotterdam geopend, een indrukwekkend modern gebouw waar de details mooi uitgedacht zijn. Met een dagkaart van €8,- kan je hier de indrukwekkende 1805 km aan OV-routes allemaal ontdekken.


3.Zaandam, Noord-Holland - Score: 9,38

Zaandam komt op een verrassende derde plaats. Zaandam blijkt hoog te scoren doordat je supersnelle verbinding hebt om naar het stadscentrum te komen vanaf de stadsranden. Met een gemiddelde van 8 min en 40 seconden ben je namelijk zo op bestemming. Zoveel mogelijkheden zijn er nou ook weer niet, met 161 haltes en 195 km aan buslijnen, maar snel gaat het wel. Als je met de trein naar Zaandam komt ben je in een paar stappen in het winkelcentrum, ideaal.


4. Zoetermeer, Zuid-Holland - Score: 9,34

Zoetermeer scoort niet super hoog op het aantal km openbaar vervoer routes in de stad (309 km), maar je bent zo snel in het centrum dat het de vierde plaats haalt. Je bent hier gemiddeld 8 minuten en 30 seconden onderweg naar het centrum, waarvan je 21% aan het lopen bent. Van de 184 haltes heeft Zoetermeer 3 treinstations, waar je zo overstapt op de bus. Een dagkaartje is ook niet zo duur als in de grotere steden: €7,10.

5.  Enschede, Overijssel - Score: 9,29

Enschede is een mooie stad om vanuit de bus te bekijken. Je bent zelfs iets korter onderweg dan de nummer 4, maar je loopt iets meer op de totale route. Opvallend is dat er evenveel haltes/stations (360) als km buslijnen (361) door de stad stromen. Mocht je een dagje in Enschede onderweg zijn koop je een dagkaart voor €11,50.

6. Den Haag, Zuid-Holland - Score: 9,25

In Den Haag zijn er weer wat meer verschillende vervoersmogelijkheden. Je bent in gemiddeld 8 minuten en 40 seconden in het centrum, maar je loopt gemiddeld maar 19% van de totale route. Je kan dus prima een huisje in Scheveningen huren en je zit vanaf daar zo in het centrum van Den Haag. De 953 km aan OV is hier verdeeld over tram, metro en bus en sprinter routes. Een dagkaartje kost €7,10, zo kan je alle hoeken van de stad gemakkelijk ontdekken.

7. Groningen, Groningen - Score: 9,15

Het centraal station van Groningen is door de NS uitgeroepen als mooiste station van Nederland 2019. Maar dat niet alleen brengt Groningen op de zevende plek. Je bent hier gemiddeld 8 minuten en 41 seconden onderweg naar het centrum, waarvan je 20% van de route aan het lopen bent. Het totaal aantal km OV-routes komt uit op 1315 km met 568 haltes. Als je Groningen een dagje bezoekt ben je €16,20 kwijt voor een dagkaart met de bus.

8. Heerlen, Limburg - Score: 8,94

Voor de achtste plek reizen we af naar de enige vertegenwoordiger van Limburg. In Heerlen reis je namelijk gemiddeld in 8 minuten en 31 seconde per km naar het centrum, je loopt alleen iets meer, 28% van de totale route. In totaal heeft Heerlen 398 km aan OV-routes. Om Limburg wat groener te maken rijden sinds juli 55 elektrische bussen, waarvan 5 in Heerlen. Met een dagkaart verplaatst je je voor €9,25 door Heerlen.

 9. Amsterdam, Noord-Holland - Score: 8,93

Sinds 2018 is de Noord/Zuidlijn geopend in Amsterdam, waardoor de verbinding naar het centrum efficiënter geworden is. Als je puur kijkt naar het aantal km OV-routes wint Amsterdam met 2716 km. Je bent hier alleen iets langer onderweg en je loopt iets meer op de totale route.

10. s -Hertogenbosch, Noord-Brabant - Score: 8,88

Voor de tiende plaats komen we in het gezellige Brabant aan. Hier ben je gemiddeld het langste onderweg naar het stadscentrum in deze top 10, maar het verschilt ook niet veel van de bovenstaande steden. Voor € 6,63 kan je hier de hele dag gebruik maken van de 675 km aan OV-routes.

 

Onderzoeksmethode

Om de kwaliteit van het openbaar vervoersnetwerk in elke stad te evalueren, heeft Holidu de efficiëntie van de openbaar vervoersverbindingen naar het centrum getest vanuit verschillende locaties verspreid over de stad. Allereerst is er een reeks concentrische ringen getekend rond het centrum van elke stad met een toenemende straal (1500 m, 2300 m, 3100 m en 3900 m). Vervolgens is een aantal punten, in verhouding tot de diameter van elke ring, op elke ring gepind en is de duur van de reis van elke pin naar het centrum, samen met het wandel percentage op de route berekend. De gegevens voor elke stad zijn vervolgens samengevoegd om de mediane snelheid en het wandel percentage per stad te berekenen. Vervolgens zijn de snelheid en wandelgegevens per stad genormaliseerd en heeft elke stad een hogere score gekregen, hoe sneller het openbaar vervoer ging en hoe minder reizigers er moeten lopen om naar het centrum te komen. De informatie over de duur en het wandelpercentage is verkregen uit de Google Directions API. Alleen geldige OV-routes die een geldig resultaat opleverden werden meegenomen in de berekeningen. Alleen ritten binnen de stad werden in aanmerking genomen. Een minimum van 15 ritten per stad werd vastgesteld om de score als representatief te beschouwen. De vertrektijd en -datum voor alle ritten was op 7 oktober 2019 om 8:30 uur 's-ochtends , zodat het openbaar vervoer getest kon worden in de spits. Alleen de 37 grootste steden in Nederland (met meer dan 75.000 inwoners) zijn meegenomen in dit onderzoek.

Daarnaast heeft Holidu met behulp van OpenstreetMap, gegevens verzameld over het aantal km bus, metro en tramlijnen in de stad, het aantal bus-, tram- en metrohaltes en treinstations. Binnen de stad polygon zijn ook de sprinter-routes berekend. De routes zijn in twee richtingen berekend. De prijzen van de dagkaarten zijn verkregen via de verschillende vervoersorganisaties per regio: HTM, GVB, RET, Arriva, Connexxion, Syntus.

Link: https://www.holidu.nl/
Trefwoorden: Onderzoek, OV, openbaar vervoer

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/01/20
Exclusief voor leden
Voor een dag baas van TUI Nederland
Gister was een bijzondere dag voor Berfin Çesin en Ibrahim Bulut. Zij waren voor een dag de bazen v...
24/01/20
Video: ophalen unieke Van de Velde de Oude werken voor Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum heeft twee zeldzame wandtapijten naar een ontwerp van Willem van de Velde de ...
24/01/20
Verliezen Nederlandse webwinkels van de internationale aanbieders?
Het is een trend die voorlopig nog stevig doorgaat; de ontwikkeling van buitenlandse webwinkels in N...
24/01/20
Koninklijk Paleis in Amsterdam bereikt bezoekersrecord in 2019
Het Koninklijk Paleis in Amsterdam ontving in 2019 een ongeëvenaard aantal van 314.833 bezoekers ui...
23/01/20
Populairste kampeerauto van 2020
Het Nederlandse publiek kiest campermodellen van Dreamer, Carado en Weinsberg tot NKC Kampeerauto va...
23/01/20
‘THIS IS HOLLAND’ vliegt uit naar China
Na twee succesvolle eerste jaren, vestigt de experience ‘THIS IS HOLLAND’ zich nu in China. Als ...
23/01/20
Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’
De Duitse ADAC, evenknie van de Nederlandse ANWB, reikte tijdens de Vakantiebeurs CMT 2020 in Stuttg...
22/01/20
Exclusief voor leden
Leren bij attractiepark tijdens onderwijsstaking
Wie tijdens de landelijke onderwijsstaking op 30 en 31 januari tóch wil leren, kan terecht bij Tove...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk