Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: redactie
nrit

Dit zijn de beste openbaar vervoers-steden van Nederland

Top 10 steden met de meest efficiënte dienstregeling

Dit zijn de beste openbaar vervoers-steden van Nederland

Iets wat we als toerist, maar ook in ons dagelijks leven allemaal wel eens gebruiken: het openbaar vervoer! Voor de ene is dit iedere dag om zo naar werk te gaan. Voor de ander is dit tijdens een vakantie om de mooiste plekken in een stad te ontdekken. Het helpt ons in ieder geval om ons van A naar B te verplaatsen, vooral als het met bakken uit de hemel komt. De efficiëntie van het OV-netwerk verschilt per stad. Veel mensen vinden het gemakkelijk om te klagen over het OV, maar hoe snel en gemakkelijk het eigenlijk is om je met de bus, de metro of de tram te verplaatsen, wordt veel te zelden getoond. Nu wel.


Om je een beetje wegwijs te maken in de wirwar van de openbaar vervoersnetwerken heeft Holidu, dé zoekmachine voor vakantiehuizen, met behulp van Google-data voor je uitgezocht, welke steden in Nederland het meest efficiënte OV-netwerk hebben om in het centrum te komen.


1. Apeldoorn, Gelderland - Score: 10

De grote winnaar van dit onderzoek is Apeldoorn! met 1169 km aan openbaar vervoer routes en 444 haltes. Met een gemiddelde snelheid van 8 minuten en 13 seconden ben je zo in het stadscentrum. Je wordt praktisch voor de deur afgezet. Vanaf 2020 gaat hier veel veranderen, de elektrische bussen zijn namelijk in opkomst. Als je Apeldoorn een dagje wilt ontdekken betaal je voor een dagkaart €11,50.

2. Rotterdam, Zuid-Holland - Score: 9,65

Op plek twee staat Rotterdam waar de verbindingen zo goed in elkaar zitten dat je gemiddeld 8 minuten en 19 seconden nodig hebt om naar het centrum te komen. Van de totale rit loop je gemiddeld 18%. Je hebt hier wat meer mogelijkheden met de bus, de tram (225 km aan tramroutes) en de metro (208 km aan metro routes). In 2014 werd het vernieuwde centraal station van Rotterdam geopend, een indrukwekkend modern gebouw waar de details mooi uitgedacht zijn. Met een dagkaart van €8,- kan je hier de indrukwekkende 1805 km aan OV-routes allemaal ontdekken.


3.Zaandam, Noord-Holland - Score: 9,38

Zaandam komt op een verrassende derde plaats. Zaandam blijkt hoog te scoren doordat je supersnelle verbinding hebt om naar het stadscentrum te komen vanaf de stadsranden. Met een gemiddelde van 8 min en 40 seconden ben je namelijk zo op bestemming. Zoveel mogelijkheden zijn er nou ook weer niet, met 161 haltes en 195 km aan buslijnen, maar snel gaat het wel. Als je met de trein naar Zaandam komt ben je in een paar stappen in het winkelcentrum, ideaal.


4. Zoetermeer, Zuid-Holland - Score: 9,34

Zoetermeer scoort niet super hoog op het aantal km openbaar vervoer routes in de stad (309 km), maar je bent zo snel in het centrum dat het de vierde plaats haalt. Je bent hier gemiddeld 8 minuten en 30 seconden onderweg naar het centrum, waarvan je 21% aan het lopen bent. Van de 184 haltes heeft Zoetermeer 3 treinstations, waar je zo overstapt op de bus. Een dagkaartje is ook niet zo duur als in de grotere steden: €7,10.

5.  Enschede, Overijssel - Score: 9,29

Enschede is een mooie stad om vanuit de bus te bekijken. Je bent zelfs iets korter onderweg dan de nummer 4, maar je loopt iets meer op de totale route. Opvallend is dat er evenveel haltes/stations (360) als km buslijnen (361) door de stad stromen. Mocht je een dagje in Enschede onderweg zijn koop je een dagkaart voor €11,50.

6. Den Haag, Zuid-Holland - Score: 9,25

In Den Haag zijn er weer wat meer verschillende vervoersmogelijkheden. Je bent in gemiddeld 8 minuten en 40 seconden in het centrum, maar je loopt gemiddeld maar 19% van de totale route. Je kan dus prima een huisje in Scheveningen huren en je zit vanaf daar zo in het centrum van Den Haag. De 953 km aan OV is hier verdeeld over tram, metro en bus en sprinter routes. Een dagkaartje kost €7,10, zo kan je alle hoeken van de stad gemakkelijk ontdekken.

7. Groningen, Groningen - Score: 9,15

Het centraal station van Groningen is door de NS uitgeroepen als mooiste station van Nederland 2019. Maar dat niet alleen brengt Groningen op de zevende plek. Je bent hier gemiddeld 8 minuten en 41 seconden onderweg naar het centrum, waarvan je 20% van de route aan het lopen bent. Het totaal aantal km OV-routes komt uit op 1315 km met 568 haltes. Als je Groningen een dagje bezoekt ben je €16,20 kwijt voor een dagkaart met de bus.

8. Heerlen, Limburg - Score: 8,94

Voor de achtste plek reizen we af naar de enige vertegenwoordiger van Limburg. In Heerlen reis je namelijk gemiddeld in 8 minuten en 31 seconde per km naar het centrum, je loopt alleen iets meer, 28% van de totale route. In totaal heeft Heerlen 398 km aan OV-routes. Om Limburg wat groener te maken rijden sinds juli 55 elektrische bussen, waarvan 5 in Heerlen. Met een dagkaart verplaatst je je voor €9,25 door Heerlen.

 9. Amsterdam, Noord-Holland - Score: 8,93

Sinds 2018 is de Noord/Zuidlijn geopend in Amsterdam, waardoor de verbinding naar het centrum efficiënter geworden is. Als je puur kijkt naar het aantal km OV-routes wint Amsterdam met 2716 km. Je bent hier alleen iets langer onderweg en je loopt iets meer op de totale route.

10. s -Hertogenbosch, Noord-Brabant - Score: 8,88

Voor de tiende plaats komen we in het gezellige Brabant aan. Hier ben je gemiddeld het langste onderweg naar het stadscentrum in deze top 10, maar het verschilt ook niet veel van de bovenstaande steden. Voor € 6,63 kan je hier de hele dag gebruik maken van de 675 km aan OV-routes.

 

Onderzoeksmethode

Om de kwaliteit van het openbaar vervoersnetwerk in elke stad te evalueren, heeft Holidu de efficiëntie van de openbaar vervoersverbindingen naar het centrum getest vanuit verschillende locaties verspreid over de stad. Allereerst is er een reeks concentrische ringen getekend rond het centrum van elke stad met een toenemende straal (1500 m, 2300 m, 3100 m en 3900 m). Vervolgens is een aantal punten, in verhouding tot de diameter van elke ring, op elke ring gepind en is de duur van de reis van elke pin naar het centrum, samen met het wandel percentage op de route berekend. De gegevens voor elke stad zijn vervolgens samengevoegd om de mediane snelheid en het wandel percentage per stad te berekenen. Vervolgens zijn de snelheid en wandelgegevens per stad genormaliseerd en heeft elke stad een hogere score gekregen, hoe sneller het openbaar vervoer ging en hoe minder reizigers er moeten lopen om naar het centrum te komen. De informatie over de duur en het wandelpercentage is verkregen uit de Google Directions API. Alleen geldige OV-routes die een geldig resultaat opleverden werden meegenomen in de berekeningen. Alleen ritten binnen de stad werden in aanmerking genomen. Een minimum van 15 ritten per stad werd vastgesteld om de score als representatief te beschouwen. De vertrektijd en -datum voor alle ritten was op 7 oktober 2019 om 8:30 uur 's-ochtends , zodat het openbaar vervoer getest kon worden in de spits. Alleen de 37 grootste steden in Nederland (met meer dan 75.000 inwoners) zijn meegenomen in dit onderzoek.

Daarnaast heeft Holidu met behulp van OpenstreetMap, gegevens verzameld over het aantal km bus, metro en tramlijnen in de stad, het aantal bus-, tram- en metrohaltes en treinstations. Binnen de stad polygon zijn ook de sprinter-routes berekend. De routes zijn in twee richtingen berekend. De prijzen van de dagkaarten zijn verkregen via de verschillende vervoersorganisaties per regio: HTM, GVB, RET, Arriva, Connexxion, Syntus.

Link: https://www.holidu.nl/
Trefwoorden: Onderzoek, OV, openbaar vervoer

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
30/05/20
Meer walstroom rond Waddenzee
Havens rond de Waddenzee krijgen 400 stekkers voor walstroom
29/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Vekabo geeft gratis vakanties aan zorgmedewerkers
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.