Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?

Feiten en fictie: kansen en valkuilen onthuld door Moniek Hovers

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Moniek Hover. Storytelling erfgoed en beleving.
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijven, het verdiepen van bestaande verhalen en dat toepassen in erfgoed, toeristische lijnen en routes is een vak apart. Storytelling ondersteunt projecten met budgetten van vele miljoenen euro’s. Moniek Hover heeft veel bijzondere projecten begeleid en die ervaringen deelt zij tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart op 5 november.

Technieken & praktijkvoorbeelden

In de presentatie op 5 november 2019 met de titel: 'Storytelling, erfgoed en beleving: dilemma's rondom feit en fictie' zal Moniek Hover ingaan op enkele essenties van storytelling met een focus op dilemma's die optreden bij het vertalen van feitelijke, informatieve verhalen in belevingsgerichte verhalen en producten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met (technieken uit de) fictie en non-fictie? Naast de recente merk- en productontwikkeling rondom Crossroads, zal zij ook voorbeelden laten zien met betrekking tot Zuiderwaterlinie en Van Gogh (in Brabant). Dit zijn grote projecten voor regio’s die zorgen voor een verrijking van het vrijetijdslandschap. Een landschap waar mensen speciaal voor komen. Ter illustratie hoe groot deze projecten zijn, de korte uitleg over de Zuiderwaterlinie.


2 miljoen euro in 19 projecten

De provincie Noord-Brabant investeert in 2019 en 2020 ruim € 2 miljoen investeren in 19 projecten die de Zuiderwaterlinie als samenhangend geheel verder toeristisch-recreatief moeten versterken. In deze subsidie is geld gereserveerd voor 19 projecten in de 5 stellingen:

• West-Brabantse Waterlinie (€ 225.000)
• Willemstad (€ 589.250)
• Breda-Geertruidenberg (€ 270.000)
• Heusden – ’s-Hertogenbosch (€ 764.250)
• Grave-Ravenstein (€ 497.500).

De bijdrage van de provincie is onder voorbehoud van een soortgelijke investering van de gemeenten langs de Linie in de projecten. Er wordt geïnvesteerd in bezoekerscentra, aanlegsteigers, fiets- en wandelpaden, recreatieve routes, veerponten, opstappunten en het zichtbaar maken van de historie.  

Unieke linie

De Zuiderwaterlinie is de oudste, langste en meest benutte linie van ons land. De linie loopt in Brabant van Bergen op Zoom in het westen tot Grave in het meest oostelijke puntje, en verbindt 11 historische Brabantse vestingsteden met elkaar. Het is een samenhangend stelsel van waterstaatkundige werken, landschap en militaire werken.

De linie is niet alleen belangrijk militair erfgoed maar ook een culturele grens: tussen noord en zuid, rooms-katholiek en protestant, zand en klei, de harde en de zachte ‘g’. De Zuiderwaterlinie vertelt ruim 350 jaar Brabantse militaire historie, van het eind van de middeleeuwen tot en met de Koude Oorlog en de bijzonder posities die Brabant heeft gehad als buffer voor Holland. Het is daarmee een belangrijk icoon voor Brabant. 

Praktische info

Vakdag Zet je regio op de kaart

5 november 2019
Tickets: Let ook op de voordelige (28% korting!) Duo Ticket


Trefwoorden: regio, storytelling, productontwikkeling, strategie, praktijk, regiomarketing

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/01/20
Video: ophalen unieke Van de Velde de Oude werken voor Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum heeft twee zeldzame wandtapijten naar een ontwerp van Willem van de Velde de ...
24/01/20
Koninklijk Paleis in Amsterdam bereikt bezoekersrecord in 2019
Het Koninklijk Paleis in Amsterdam ontving in 2019 een ongeëvenaard aantal van 314.833 bezoekers ui...
20/01/20
Exclusief voor leden
Stevige groei voor Archeo Route Limburg met 22 locaties
Ook in 2020 het aantal locaties op de Archeo Route Limburg flink toenemen. Er komen in 2020 in de ee...
20/01/20
Veel meer bezoekers voor grote concerten
Het afgelopen jaar is het aantal bezoekers van grote concerten met 16% gegroeid de opbrengsten groeiden met 25% nog veel forser.
09/01/20
Exclusief voor leden
Inflatie omhoog, in onze branche stijgen prijzen nog eens bovengemiddeld
Nederland had in 2019 de op één na hoogste inflatie van de Eurozone. In onze branche stegen de prijzen bovengemiddeld.
24/12/19
Miljoenste bezoeker
In het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn werd woensdagmiddag de miljoenste bezoeker ontvangen.  &...
23/12/19
Tentoonstelling “De tastbare DDR”
Alweer 30 jaar geleden viel de Berlijnse Muur. Over dit belangrijke onderdeel van de recente histori...
18/12/19
“Nieuwe’ Van Gogh terug in Nederland
Adriaan Dönszelmann (zakelijke directeur en plaatsvervangend algemeen directeur Van Gogh Museum) en...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk