Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?

Feiten en fictie: kansen en valkuilen onthuld door Moniek Hovers

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Moniek Hover. Storytelling erfgoed en beleving.
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijven, het verdiepen van bestaande verhalen en dat toepassen in erfgoed, toeristische lijnen en routes is een vak apart. Storytelling ondersteunt projecten met budgetten van vele miljoenen euro’s. Moniek Hover heeft veel bijzondere projecten begeleid en die ervaringen deelt zij tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart op 5 november.

Technieken & praktijkvoorbeelden

In de presentatie op 5 november 2019 met de titel: 'Storytelling, erfgoed en beleving: dilemma's rondom feit en fictie' zal Moniek Hover ingaan op enkele essenties van storytelling met een focus op dilemma's die optreden bij het vertalen van feitelijke, informatieve verhalen in belevingsgerichte verhalen en producten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met (technieken uit de) fictie en non-fictie? Naast de recente merk- en productontwikkeling rondom Crossroads, zal zij ook voorbeelden laten zien met betrekking tot Zuiderwaterlinie en Van Gogh (in Brabant). Dit zijn grote projecten voor regio’s die zorgen voor een verrijking van het vrijetijdslandschap. Een landschap waar mensen speciaal voor komen. Ter illustratie hoe groot deze projecten zijn, de korte uitleg over de Zuiderwaterlinie.


2 miljoen euro in 19 projecten

De provincie Noord-Brabant investeert in 2019 en 2020 ruim € 2 miljoen investeren in 19 projecten die de Zuiderwaterlinie als samenhangend geheel verder toeristisch-recreatief moeten versterken. In deze subsidie is geld gereserveerd voor 19 projecten in de 5 stellingen:

• West-Brabantse Waterlinie (€ 225.000)
• Willemstad (€ 589.250)
• Breda-Geertruidenberg (€ 270.000)
• Heusden – ’s-Hertogenbosch (€ 764.250)
• Grave-Ravenstein (€ 497.500).

De bijdrage van de provincie is onder voorbehoud van een soortgelijke investering van de gemeenten langs de Linie in de projecten. Er wordt geïnvesteerd in bezoekerscentra, aanlegsteigers, fiets- en wandelpaden, recreatieve routes, veerponten, opstappunten en het zichtbaar maken van de historie.  

Unieke linie

De Zuiderwaterlinie is de oudste, langste en meest benutte linie van ons land. De linie loopt in Brabant van Bergen op Zoom in het westen tot Grave in het meest oostelijke puntje, en verbindt 11 historische Brabantse vestingsteden met elkaar. Het is een samenhangend stelsel van waterstaatkundige werken, landschap en militaire werken.

De linie is niet alleen belangrijk militair erfgoed maar ook een culturele grens: tussen noord en zuid, rooms-katholiek en protestant, zand en klei, de harde en de zachte ‘g’. De Zuiderwaterlinie vertelt ruim 350 jaar Brabantse militaire historie, van het eind van de middeleeuwen tot en met de Koude Oorlog en de bijzonder posities die Brabant heeft gehad als buffer voor Holland. Het is daarmee een belangrijk icoon voor Brabant. 

Praktische info

Vakdag Zet je regio op de kaart

5 november 2019
Tickets: Let ook op de voordelige (28% korting!) Duo Ticket


Trefwoorden: regio, storytelling, productontwikkeling, strategie, praktijk, regiomarketing

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
19/02/20
Exclusief voor leden
42 internationale bedrijven naar Den Haag door Den Haag Marketing
The Hague & Partners heeft in 2019 een belangrijke bijdrage geleverd aan de Haagse economie. Bui...
12/02/20
Exclusief voor leden
Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff samen in educatie kunst en geschiedenis
Het Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff, één van de grootste aanbieders van leermiddelen i...
11/02/20
Kennisnetwerk Destinatie Nederland gaat met Hotelschool The Hague toolkit voor waardevolle gastvrijheid ontwikkelen
Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City hospitality van Hotelschool The Hague slaan de handen ineen en gaan zich gezamenlijk inzetten op ontwikkeling voor waardevolle gastvrije bestemmingen.
10/02/20
Limburg Marketing en Promotie Platform Leudal Slaan Handen Ineen
Tijdens een druk bezochte informatiebijeenkomst in Neer is op 3 februari een samenwerkingsovereenkom...
05/02/20
Logis groep ziet mobiele boekingen scherp toenemen
In 2019 zijn de reserveringen op logishotels.com en de mobiele applicatie met meer dan 22% gestegen....
03/02/20
VVV 2.0 geopend in Ruurlo
In Ruurlo is het eerste Achterhoekse gastvrijheidspunt geopend. Het is de voorbode van een grote operatie in de Achterhoek waar alle VVV's worden omgebouwd.
30/01/20
40 cruciale management tips voor leisure
Expert in leisure Han Verheijden schreef heel veel columns voor magazine Recreatie & Toerisme. We wilden de loopbaan van deze markante ondernemer, consultant en lector beter afsluiten dan alleen een bundeling van columns. Daarom schreef Han zijn top 40 management tips.