Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?

Feiten en fictie: kansen en valkuilen onthuld door Moniek Hovers

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Moniek Hover. Storytelling erfgoed en beleving.
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijven, het verdiepen van bestaande verhalen en dat toepassen in erfgoed, toeristische lijnen en routes is een vak apart. Storytelling ondersteunt projecten met budgetten van vele miljoenen euro’s. Moniek Hover heeft veel bijzondere projecten begeleid en die ervaringen deelt zij tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart op 5 november.

Technieken & praktijkvoorbeelden

In de presentatie op 5 november 2019 met de titel: 'Storytelling, erfgoed en beleving: dilemma's rondom feit en fictie' zal Moniek Hover ingaan op enkele essenties van storytelling met een focus op dilemma's die optreden bij het vertalen van feitelijke, informatieve verhalen in belevingsgerichte verhalen en producten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met (technieken uit de) fictie en non-fictie? Naast de recente merk- en productontwikkeling rondom Crossroads, zal zij ook voorbeelden laten zien met betrekking tot Zuiderwaterlinie en Van Gogh (in Brabant). Dit zijn grote projecten voor regio’s die zorgen voor een verrijking van het vrijetijdslandschap. Een landschap waar mensen speciaal voor komen. Ter illustratie hoe groot deze projecten zijn, de korte uitleg over de Zuiderwaterlinie.


2 miljoen euro in 19 projecten

De provincie Noord-Brabant investeert in 2019 en 2020 ruim € 2 miljoen investeren in 19 projecten die de Zuiderwaterlinie als samenhangend geheel verder toeristisch-recreatief moeten versterken. In deze subsidie is geld gereserveerd voor 19 projecten in de 5 stellingen:

• West-Brabantse Waterlinie (€ 225.000)
• Willemstad (€ 589.250)
• Breda-Geertruidenberg (€ 270.000)
• Heusden – ’s-Hertogenbosch (€ 764.250)
• Grave-Ravenstein (€ 497.500).

De bijdrage van de provincie is onder voorbehoud van een soortgelijke investering van de gemeenten langs de Linie in de projecten. Er wordt geïnvesteerd in bezoekerscentra, aanlegsteigers, fiets- en wandelpaden, recreatieve routes, veerponten, opstappunten en het zichtbaar maken van de historie.  

Unieke linie

De Zuiderwaterlinie is de oudste, langste en meest benutte linie van ons land. De linie loopt in Brabant van Bergen op Zoom in het westen tot Grave in het meest oostelijke puntje, en verbindt 11 historische Brabantse vestingsteden met elkaar. Het is een samenhangend stelsel van waterstaatkundige werken, landschap en militaire werken.

De linie is niet alleen belangrijk militair erfgoed maar ook een culturele grens: tussen noord en zuid, rooms-katholiek en protestant, zand en klei, de harde en de zachte ‘g’. De Zuiderwaterlinie vertelt ruim 350 jaar Brabantse militaire historie, van het eind van de middeleeuwen tot en met de Koude Oorlog en de bijzonder posities die Brabant heeft gehad als buffer voor Holland. Het is daarmee een belangrijk icoon voor Brabant. 

Praktische info

Vakdag Zet je regio op de kaart

5 november 2019
Tickets: Let ook op de voordelige (28% korting!) Duo Ticket


Trefwoorden: regio, storytelling, productontwikkeling, strategie, praktijk, regiomarketing

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.