Geplaatst op: 17-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid

Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Illustratie: CPB
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zijn is onduidelijk omdat de gevolgen van veel digitale aanvallen lastig zijn in te schatten. CPB bracht vandaag een rapport uit over cyberveiligheid anno 2019.

Het is vaak onduidelijk wat de financiële én maatschappelijke gevolgen van digitale aanvallen en spionage zijn. Deze onduidelijkheid wordt veroorzaakt doordat organisaties: 

1) niet iedere aanval opmerken; 
2) niet iedere aanval publiek bekend willen maken; 
3) niet altijd kunnen inschatten wat de gevolgen zijn van een aanval op de lange termijn. 

Bedrijven en overheid hebben daardoor een onvolledig beeld van de kosten en baten van investeringen in cyberveiligheid. Het investeringsniveau kan dan te hoog of te laag zijn. Dit staat in de Risicorapportage cyberveiligheid economie 2019 die het Centraal Planbureau (CPB) zojuist publiceerde.

Hoewel bedrijven meer maatregelen nemen om hun ICT te beschermen, lijken de risico’s op maatschappelijke schade door cyberincidenten in de toekomst te stijgen door toenemende digitalisering.

Het is onduidelijk welke maatregelen vanuit de overheid effectief zijn om de cyberveiligheid te waarborgen. Dit probleem doet zich bijvoorbeeld voor bij de borging van de veiligheid van vitale processen. Door de toenemende digitalisering en de verknoping tussen vitale processen (zoals de drinkwatervoorziening en de luchtverkeersleiding) en andere ‘niet-vitale’ processen (zoals hostingbedrijven of softwareleveranciers) is het onderscheid tussen die twee typen processen steeds moeilijker te maken. Een ander voorbeeld is de overheidsvoorlichting over cyberveiligheid. De effectiviteit hiervan is onbekend en, doordat er meerdere voorlichtingskanalen naast elkaar bestaan, bestaat het risico op versnippering. 

Het gebrek aan goed inzicht in cyberrisico’s vormt ten slotte een belemmering voor de verdere ontwikkeling van een verzekeringsmarkt. Zonder betrouwbare gegevens over risico’s kunnen verzekeraars geen risico-gebaseerde premie aanbieden en kunnen bedrijven geen cyberverzekering afsluiten. 

Trefwoorden: online, cyber, veiligheid

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
En Footzy is (W)elke Plek
25/09/18 · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/19
150 duizend nachten via deelplatform campers geboekt
Het delen van je camper is erg populair. Het deelplatform voor campers, Goboony, heeft deze week haar 150.000ste nacht geboekt.
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
12/11/19
Exclusief voor leden
Landal mag huisjes verhuren op Markerwadden en verdient er niets aan
Landal GreenParks gaat de vier eilandhuisjes op de Markerwadden verhuren. Vanaf het voorjaar van 2020 kunnen gasten dan op de nieuwe eilandengroep van Natuurmonumenten in het Markermeer blijven slapen. Landal verdient niets aan de verhuur, de opbrengsten vloeien geheel terug naar de natuur.
12/11/19
Exclusief voor leden
Driekwart van de vakantieparken heeft website niet op orde
Websites van bedrijven in de Nederlandse verblijfsrecreatie zijn niet goed beveiligd. Driekwart beschikt niet over een SSL-certificaat en heeft ook geen responsive site waardoor deze niet goed op alle devices worden weergegeven.
12/11/19
Exclusief voor leden
Roompot ontwikkelt weer twee parken in Zeeland
Roompot blijft volop nieuwe vakantieparken in Zeeland ontwikkelen. Aan het Veerse Meer wordt Vakantiepark VeerseKreek ontwikkeld en in Haamstede komt een luxeresort.
08/11/19
Exclusief voor leden
MRA's personaliseren reizen met cadeaus
TUI at Home, de franchisetak van TUI voor mobiele reisagenten (MRA’s), lanceert vandaag een beslot...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk