Geplaatst op: 14-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Valkenburg krijgt BIZ

Valkenburg krijgt BIZ
Wethouder Claudia Bisschops (links), Nicole Schurgers (Visit Zuid-Limburg), Roger Kleijnen (links, VOC) en Aschwin Gulikers (ondernemer / voorzitter BIZ Valkenburg).

Een beproefde methode om alle ondernemers die van toerisme profiteren te laten meebetalen is de Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Valkenburg gaat zo’n zone volgend jaar van start. De gemeente verwacht dat jaarlijks zo'n 200 duizend euro kan worden geïnvesteerd. 


Daarmee zetten de ondernemers in Valkenburg gezamenlijk een stap vooruit in het promoten van Valkenburg door een nieuwe samenwerking tussen retail, horeca en recreatie. Een meerderheid van de ondernemers sprak zich uit voor de invoering van een BIZ. De oprichting is een initiatief van de grootste belangenorganisaties in Valkenburg aan de Geul: Koninklijke Horeca Nederland afdeling Valkenburg aan de Geul, het Valkenburgs Ondernemers Collectief en Visit Zuid-Limburg.

Economisch functioneren versterken


Via samenwerking in de BIZ wordt het economisch functioneren van Valkenburg versterkt; meer klanten en gasten, die vaker komen, langer verblijven en meer besteden. De opzet die in Valkenburg is gekozen, is bijzonder door zijn omvang en samenstelling. Detaillisten, horecabedrijven (van restaurant tot hotel) en bedrijven uit de vrijetijdseconomie trekken hierbij samen op.


”Wij als BIZ bestuur zijn er trots op, dat we met een kopgroep van ondernemers onze collega’s in Valkenburg hebben kunnen overtuigen, dat deze samenwerking de manier is om  Valkenburg nog beter op de kaart te zetten. Gezamenlijk investeren creëert een grotere slagkracht en bereik dan op individuele basis. We willen de gemeente bedanken voor de juiste ondersteuning tijdens dit proces van 1,5 jaar waarin de BIZ tot stand is gekomen. Tot de officiële invoeringsdatum op 1 januari 2020 roepen we ondernemers op, om zitting te nemen in de deelnemersraden om samen plannen te maken voor de toekomst van Valkenburg” aldus Aschwin Gulikers, voorzitter BIZ Valkenburg. 


Van het totale budget van 200 duizend euro gaat 80 duizend euro naar marketing en promotie, 20 duizend euro naar sfeer en beleving, 40 duizend euro naar organisatie en communicatie waarvoor onder andere een citycoach wordt betaald die de samenwerking tussen ondernemers moet verbeteren.  

Gemeente als partner


Naast een goede samenwerking is budget nodig om zaken te realiseren. De invoering van een BIZ is hiervoor een goed instrument. Alle bijdrageplichtigen in het aangewezen gebied betalen mee. De bijdrage is gekoppeld aan de WOZ-waarde en de gemeente heeft voor de detailhandel, horeca en dagattracties en logiesverstrekkers eigen categorien gemaakt. De laagste bijdrage is 250 euro, de hoogste 2.500 euro. De BIZ bijdrage wordt door de gemeente (via de BSGW) geïnd. De opbrengst van deze heffing wordt door de gemeente in de vorm van een BIZ-subsidie uitgekeerd aan de BIZ-Stichting. 


De BIZ-stichting stelt - samen met de ondernemers - zelf jaarlijks een activiteitenplan op, voor besteding van deze middelen. Bij de invulling van deze activiteiten is de gemeente een belangrijke partner. Claudia Bisschops, wethouder Economie en Toerisme, is enthousiast over de invoering van de BIZ: "Ondernemers in het centrum van Valkenburg zijn doordrongen hoe belangrijk de invoering van een BIZ is. Ik kijk er naar uit om hier samen met de ondernemers mee aan de slag te gaan”.


Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, biz, Limburg

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
01/07/20
Richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 meter samenleving
Staatssecretaris Mona Keijzer heeft gisteren de richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 m samenleving in ontvangst genomen.
28/06/20
Toverland start met pop-up camping
Toverland start deze zomer met een pop-up camping met 120 standplaatsen.
22/06/20
Nieuwe coaster voor Efteling
Dit weekend heeft de Efteling de nieuwe coaster Max & Moritz geopend voor publiek. De attractie is speciaal voor families met kinderen vanaf 1 meter groot.
16/06/20
Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit
Tien dagattracties waaronder pretparken, dierentuinen en musea hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend.
15/06/20
Pretpark De Waarbeek stapt over naar all-inclusive formule
Het kleine pretpark De Waarbeek presenteert bij de opening een nieuwe kleine attractie in het thema van het Wilde Westen. Fundamenteler voor het park is de overstap naar een all inclusive aanpak. Dit seizoen wordt er in samenwerking met de Apeldoornse firma Hendriks-Hinzen een nieuwe tijdelijke attractie geplaatst in het park. “We slaan onze handen ineen om onze bezoekers een nieuwe beleving te kunnen bieden” aldus eigenaar Kevin Moespot.
10/06/20
Nieuwe meerjarige, internationale campagne voor de Efteling
Afgelopen weekend lanceerde de Efteling in Nederland haar nieuwe, internationale campagne voor de ko...
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.