Geplaatst op: 14-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Valkenburg krijgt BIZ

Valkenburg krijgt BIZ
Wethouder Claudia Bisschops (links), Nicole Schurgers (Visit Zuid-Limburg), Roger Kleijnen (links, VOC) en Aschwin Gulikers (ondernemer / voorzitter BIZ Valkenburg).

Een beproefde methode om alle ondernemers die van toerisme profiteren te laten meebetalen is de Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Valkenburg gaat zo’n zone volgend jaar van start. De gemeente verwacht dat jaarlijks zo'n 200 duizend euro kan worden geïnvesteerd. 


Daarmee zetten de ondernemers in Valkenburg gezamenlijk een stap vooruit in het promoten van Valkenburg door een nieuwe samenwerking tussen retail, horeca en recreatie. Een meerderheid van de ondernemers sprak zich uit voor de invoering van een BIZ. De oprichting is een initiatief van de grootste belangenorganisaties in Valkenburg aan de Geul: Koninklijke Horeca Nederland afdeling Valkenburg aan de Geul, het Valkenburgs Ondernemers Collectief en Visit Zuid-Limburg.

Economisch functioneren versterken


Via samenwerking in de BIZ wordt het economisch functioneren van Valkenburg versterkt; meer klanten en gasten, die vaker komen, langer verblijven en meer besteden. De opzet die in Valkenburg is gekozen, is bijzonder door zijn omvang en samenstelling. Detaillisten, horecabedrijven (van restaurant tot hotel) en bedrijven uit de vrijetijdseconomie trekken hierbij samen op.


”Wij als BIZ bestuur zijn er trots op, dat we met een kopgroep van ondernemers onze collega’s in Valkenburg hebben kunnen overtuigen, dat deze samenwerking de manier is om  Valkenburg nog beter op de kaart te zetten. Gezamenlijk investeren creëert een grotere slagkracht en bereik dan op individuele basis. We willen de gemeente bedanken voor de juiste ondersteuning tijdens dit proces van 1,5 jaar waarin de BIZ tot stand is gekomen. Tot de officiële invoeringsdatum op 1 januari 2020 roepen we ondernemers op, om zitting te nemen in de deelnemersraden om samen plannen te maken voor de toekomst van Valkenburg” aldus Aschwin Gulikers, voorzitter BIZ Valkenburg. 


Van het totale budget van 200 duizend euro gaat 80 duizend euro naar marketing en promotie, 20 duizend euro naar sfeer en beleving, 40 duizend euro naar organisatie en communicatie waarvoor onder andere een citycoach wordt betaald die de samenwerking tussen ondernemers moet verbeteren.  

Gemeente als partner


Naast een goede samenwerking is budget nodig om zaken te realiseren. De invoering van een BIZ is hiervoor een goed instrument. Alle bijdrageplichtigen in het aangewezen gebied betalen mee. De bijdrage is gekoppeld aan de WOZ-waarde en de gemeente heeft voor de detailhandel, horeca en dagattracties en logiesverstrekkers eigen categorien gemaakt. De laagste bijdrage is 250 euro, de hoogste 2.500 euro. De BIZ bijdrage wordt door de gemeente (via de BSGW) geïnd. De opbrengst van deze heffing wordt door de gemeente in de vorm van een BIZ-subsidie uitgekeerd aan de BIZ-Stichting. 


De BIZ-stichting stelt - samen met de ondernemers - zelf jaarlijks een activiteitenplan op, voor besteding van deze middelen. Bij de invulling van deze activiteiten is de gemeente een belangrijke partner. Claudia Bisschops, wethouder Economie en Toerisme, is enthousiast over de invoering van de BIZ: "Ondernemers in het centrum van Valkenburg zijn doordrongen hoe belangrijk de invoering van een BIZ is. Ik kijk er naar uit om hier samen met de ondernemers mee aan de slag te gaan”.


Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, biz, Limburg

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/07/20
6x meer boekingen voor vliegtuig in juni
Nederlanders hebben veel meer vliegtickets gekocht in de afgelopen junimaand, blijkt uit cijfers van...
06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.
06/07/20
Virtuele tijdreis naar Delftshaven 1620
Binnenkort is het voor het eerst het mogelijk een digitale tijdreis naar het Delfshaven van 1620 te maken. Op 2 augustus komt TimeTransit Delfshaven online
06/07/20
Vakhandel verkoopt recordaantal elektrische fietsen
De verkoop van e-bikes door fietsspeciaalzaken is in mei 2020 met 38 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.