Geplaatst op: 11-10-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Roland Mack, oprichter van Europa-Park, wordt 70

Roland Mack, oprichter van Europa-Park, wordt 70

De oprichter en eigenaar van Europa-Park, Roland Mack, viert zaterdag 12 oktober zijn 70e verjaardag. Het attractiepark dat hij op 12 juli 1975 opende is intussen door meer dan 120 miljoen mensen bezocht en in totaal heeft hij meer dan 900 miljoen euro, zonder één cent subsidie, geïnvesteerd in Duitslands grootste attractiepark. Eind november opent hij op een steenworp afstand van Europa-Park zijn tweede park: in waterpark Rulantica worden jaarlijks 600.000-700.000 bezoekers verwacht.


Roland Mack is aan de Universiteit Karlsruhe afgestudeerd als machinebouwkundig ingenieur. Op 24-jarige leeftijd opende hij met vader Franz Europa-Park. Heden ten dage ontvangt zijn park meer dan 5,6 miljoen bezoekers per jaar en is daarmee het op één na best bezochte attractiepark in Europa.  Al 6 jaar op rij wordt het door een gerenommeerde vakjury uitgeroepen tot beste park ter wereld. Het is ook het enige park ter wereld met een restaurant met Michelin-sterren. Uniek daarbij is dat de familie Mack naast eigenaar van een attractiepark ook producent van attracties en achtbanen is. Nog steeds worden de producten van het moederbedrijf Mack Rides als eerste in de levende 'showroom' Europa-Park geplaatst.


Vond 30 jaar geleden nog 90% van de Mack Rides-afzet in Duitsland plaats, tegenwoordig gaat 95% naar het buitenland. Op alle continenten en in de meeste grote parken hebben bezoekers plezier in de attracties van de familie Mack uit het Zwarte Woud. Eerder kon je hun producten voornamelijk aantreffen op kermissen en jaarmarkten, tegenwoordig bouwt men alleen nog niet-transportabele attracties voor attractieparken. Ook diverse Nederlandse en Belgische parken hebben producten van Mack binnen hun poorten staan. Roland Mack was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het 240 jaar oude bedrijf  tot een high tech-onderneming waar in het productieproces nu ook meerdere robots een plaats hebben.


De familie Mack heeft 4.150 mensen in dienst en zorgt in de regio ook nog eens voor 10.000 indirecte banen. Om dat aan te sturen is de managementstructuur onlangs gewijzigd. Managers leggen voortaan verantwoording af aan de familie. Om de overdracht aan de volgende generatie te waarborgen is een charta opgesteld en een stichting in het leven geroepen. Samen met zijn broer Jürgen vormt Roland de 7e generatie, gerekend vanaf de start van de onderneming in 1780. De dagelijkse leiding is naast hen beiden nog in handen van de twee zonen van Roland, Michael en Thomas Mack. Rolands' dochter Ann-Kathrin  is als architect voor het eerst betrokken bij de nieuwste projecten. De taken worden in fases overgedragen aan de 8e generatie, maar Roland Mack geeft daarbij het tempo aan.


Op 28 november begint Europa-Park aan een nieuw hoofdstuk in de succesvolle familiegeschiedenis. Dan opent waterpark Rulantica. Dit kan gezien worden als een 'second gate' en moet bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de resortgedachte. In de eerste fase is voor het zesde themahotel en het gigantische waterpark zo'n 180 miljoen euro vrijgemaakt. Ook dit tweede park zal op een Mack-manier gebouwd worden. Waar andere waterparken kiezen voor subtropische sferen met palmbomen, heeft men hier een Scandinavische belevingswereld gecreëerd met een ongekende liefde voor detail.

Link: https://www.europapark.de/nl
Trefwoorden: Attractiepark, waterpark, jubileum

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
25/05/20
iPublishing pakt sterke positie in jongerenreizen
Online mediabedrijf iPublishing heeft een portfolio van 7 jongerenvakantie websites, 14 gerelateerde premium domeinnamen en social media kanalen overgenomen van Summer Sites.
25/05/20
Rekenkamer kritisch op reisadviezen
De Nederlandse Rekenkamer is erg kritisch op de totstandkoming van de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.
08/05/20
48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere ...
07/05/20
Perspectief voor ondernemers
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft vier scenario’s voor de toeristisch-recreatieve sector ontwikkeld. Volgens directeur Herre Dijkema moeten die scenario’s ondernemers perspectief op de toekomst bieden.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
17/04/20
Bijna 80% van de Nederlandse gezinnen staat positief tegenover hun zomervakantie op de camping
Een groot deel van de Nederlandse gezinnen (79,1%) staat nog altijd positief tegenover hun zomervakantie op de camping. Benieuwd wat hun vakantieplannen zijn en hoe zij over hun vakantie denken? Lees dan zeker even mee.