Geplaatst op: 09-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen
Foto: NRIT
Vandaag vindt de tweede Toerismetop plaats, georganiseerd door het ministerie van EZK, de provincie Zeeland en NBTC Holland marketing. Tijdens de Toerismetop presenteren EZK en de provincies een actieprogramma. Dit actieprogramma is een vervolg op Perspectief 2030, en werd in de visie al benoemd als één van de randvoorwaarden. Brancheorganisatie Gastvrij Nederland vindt het een goed initiatief dat het Rijk een actieprogramma opstelt. Wel dient dit actieprogramma rekening te houden met de belangen van het bedrijfsleven.

Gastvrij Nederland noemt een aantal positieve kanten van de Nederlandse sector.

> Een aantrekkelijk aanbod. Nederland biedt veel verschillende belevenissen per vierkante
kilometer en kent een gevarieerd landschap met grote cultuurhistorische waarde en iconen.
De combinatie van verrassende natuur, cultuur, architectuur, gastronomie, vermaak en de
uitgebreide vaar-, fiets- en wandelroutes maakt Nederland tot een unieke bestemming.

> Ondernemers die bereid zijn te innoveren en te investeren. De gastvrijheidseconomie zet in
op onderscheidend aanbod en verrassende businessmodellen, om zo als concurrerende
sector nog meer te kunnen bijdragen aan de BV Nederland. De sector gebruikt innovatie om
steeds opnieuw meerwaarde te creëren voor de gast.

> Een bijdrage aan leefbaarheid en sociale samenhang. De gastvrijheidssector vormt dé
ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan
welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang. Recreatie en toerisme zorgen
ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft.

> Een bijdrage aan werkgelegenheid. De gastvrijheidssector is uitgegroeid tot een belangrijke
sector voor Nederland. In 2018 gaven alle toeristen uit binnen- en buitenland bijna 90 miljard
euro uit in bijvoorbeeld restaurants, hotels, pretparken en musea. Het toerisme is inmiddels
goed voor bijna 800.000 banen. Juist de gastvrijheidssector creëert banen die ook voor
kwetsbare groepen in de samenleving zoals lager geschoolden een opstapje zijn.

Nu de Toerismetop plaatsvindt in Zeeland vraagt Gastvrij Nederland aan de overheid vooral ruimte om te ondernemen met klassieke ondernemersbelangen zoals lage lastendruk en een goed vestigingsklimaat. Duidelijker dan in andere jaren klinkt het geluid dat de overheid de regierol voor sectoroverstijgende ontwikkelingen moet pakken.

> Een ondernemersvriendelijk (vestigings)klimaat, gefaciliteerd door overheden op alle
niveaus (Rijk, provincie, gemeente). Op het gebied van regelgeving, lastendruk en
belastingdruk in het algemeen maar ook specifiek rekening houdend met de kenmerken van
de ondernemers in deze sector;

> Ruimte om te ondernemen. De sector maakt een belangrijk en wezenlijk deel uit van de
fysieke leefomgeving, zowel in stedelijke gebieden als landelijke en natuurgebieden. Om te
vernieuwen en innoveren hebben ondernemers fysieke ruimte nodig. Daarnaast is
verbetering van bereikbaarheid nodig. Regionale toerismespreiding wordt mede bereikt door 
een toegankelijk en gebruikersvriendelijk openbaar vervoer voor buitenlandse toeristen.
Spreiding van het toerisme door het jaar vraagt om goede afstemming op lokaal niveau
rondom onder meer vergunningen, voorzieningen en actieprogramma’s.

> Regierol van en integrale benadering door de Rijksoverheid. Interdepartementaal en op
provincie- of regio-overstijgende thema’s. Faciliterend tussen de diverse overheidslagen. De
uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen.
Een sterkere regie en coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur en ruimtelijke
ordening tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden door de
Rijksoverheid is noodzakelijk.

> Bestuurlijke aandacht voor toerisme in IPO verband. De provincies zijn belangrijk voor
gastvrijheidsondernemers omdat zij verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke indeling van
Nederland. De gastvrijheidsondernemers dragen bij aan het in stand houden van het
voorzieningenniveau in stedelijke én in buitengebieden, zorgen voor werkgelegenheid en
sociale binding. Dit verdient duidelijk portefeuillehouderschap bij gedeputeerden,
afstemming en samenwerking tussen provincies op bestuurlijk en ambtelijk niveau om zo het
toeristisch beleid over de provinciegrenzen heen te laten ontwikkelen.

> Prioriteit voor de ontwikkeling van kennis en data (voorrang geven aan de Landelijke Data
Alliantie).

De Nederlandse toeristisch-recreatieve sector staat aan de vooravond van decennia van groei in
bezoekersstromen, omzet, werkgelegenheid zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Toeristen
herkennen geen bestuurlijke grenzen. Dat is terecht. Om deze groei in goede banen te leiden en de
positieve gevolgen te verzilveren is nationale en interregionale coördinatie één van de belangrijkste
randvoorwaarden. De ondernemers in de sector gaan de komende tijd, kennis, kunde en inzet
samen met partners in het vrijetijdsdomein bundelen aan de private kant.

Nu de overheid nog!

Bij Gastvrij Nederland zijn aangesloten: ANWB, CLC VECTA Centrum voor Live Communication, Club van Elf, FC Federatie van
Werkgevers in de Cultuur, HISWA-Vereniging, Koninklijke Horeca Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, NBTC Holland Marketing, IDEA, Royal Schiphol Group, Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, Nederlandse Vereniging van Golfaccomodaties (NVG), RECRON, Vereniging van Evenementenmakers, Vereniging Vrije Theater Producenten VVTP en VVV Nederland.

Zet je regio op de kaart dinsdag 5 november

Wil je praktijkervaringen en -oplossingen voor ondernemers en beleidsmakers horen voor regionale ontwikkelingen? Kom naar Vakdag Zet je regio op de kaart!

Trefwoorden: toerisme, toerismetop, Gastvrij Nederland, ondernemen, balans

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
En Footzy is (W)elke Plek
25/09/18 · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
12/11/19
Exclusief voor leden
Landal mag huisjes verhuren op Markerwadden en verdient er niets aan
Landal GreenParks gaat de vier eilandhuisjes op de Markerwadden verhuren. Vanaf het voorjaar van 2020 kunnen gasten dan op de nieuwe eilandengroep van Natuurmonumenten in het Markermeer blijven slapen. Landal verdient niets aan de verhuur, de opbrengsten vloeien geheel terug naar de natuur.
12/11/19
Exclusief voor leden
Driekwart van de vakantieparken heeft website niet op orde
Websites van bedrijven in de Nederlandse verblijfsrecreatie zijn niet goed beveiligd. Driekwart beschikt niet over een SSL-certificaat en heeft ook geen responsive site waardoor deze niet goed op alle devices worden weergegeven.
12/11/19
Exclusief voor leden
Roompot ontwikkelt weer twee parken in Zeeland
Roompot blijft volop nieuwe vakantieparken in Zeeland ontwikkelen. Aan het Veerse Meer wordt Vakantiepark VeerseKreek ontwikkeld en in Haamstede komt een luxeresort.
08/11/19
Exclusief voor leden
MRA's personaliseren reizen met cadeaus
TUI at Home, de franchisetak van TUI voor mobiele reisagenten (MRA’s), lanceert vandaag een beslot...
06/11/19
Gastvrij Nederland in verweer tegen mogelijke autoloze zondag
Een maandelijkse autoloze zondag is een slecht plan en werkt desastreus uit voor de gastvrijheidssector. Dat schrijft Gastvrij Nederland in een verklaring.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk