Geplaatst op: 09-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen
Foto: NRIT
Vandaag vindt de tweede Toerismetop plaats, georganiseerd door het ministerie van EZK, de provincie Zeeland en NBTC Holland marketing. Tijdens de Toerismetop presenteren EZK en de provincies een actieprogramma. Dit actieprogramma is een vervolg op Perspectief 2030, en werd in de visie al benoemd als één van de randvoorwaarden. Brancheorganisatie Gastvrij Nederland vindt het een goed initiatief dat het Rijk een actieprogramma opstelt. Wel dient dit actieprogramma rekening te houden met de belangen van het bedrijfsleven.

Gastvrij Nederland noemt een aantal positieve kanten van de Nederlandse sector.

> Een aantrekkelijk aanbod. Nederland biedt veel verschillende belevenissen per vierkante
kilometer en kent een gevarieerd landschap met grote cultuurhistorische waarde en iconen.
De combinatie van verrassende natuur, cultuur, architectuur, gastronomie, vermaak en de
uitgebreide vaar-, fiets- en wandelroutes maakt Nederland tot een unieke bestemming.

> Ondernemers die bereid zijn te innoveren en te investeren. De gastvrijheidseconomie zet in
op onderscheidend aanbod en verrassende businessmodellen, om zo als concurrerende
sector nog meer te kunnen bijdragen aan de BV Nederland. De sector gebruikt innovatie om
steeds opnieuw meerwaarde te creëren voor de gast.

> Een bijdrage aan leefbaarheid en sociale samenhang. De gastvrijheidssector vormt dé
ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan
welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang. Recreatie en toerisme zorgen
ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft.

> Een bijdrage aan werkgelegenheid. De gastvrijheidssector is uitgegroeid tot een belangrijke
sector voor Nederland. In 2018 gaven alle toeristen uit binnen- en buitenland bijna 90 miljard
euro uit in bijvoorbeeld restaurants, hotels, pretparken en musea. Het toerisme is inmiddels
goed voor bijna 800.000 banen. Juist de gastvrijheidssector creëert banen die ook voor
kwetsbare groepen in de samenleving zoals lager geschoolden een opstapje zijn.

Nu de Toerismetop plaatsvindt in Zeeland vraagt Gastvrij Nederland aan de overheid vooral ruimte om te ondernemen met klassieke ondernemersbelangen zoals lage lastendruk en een goed vestigingsklimaat. Duidelijker dan in andere jaren klinkt het geluid dat de overheid de regierol voor sectoroverstijgende ontwikkelingen moet pakken.

> Een ondernemersvriendelijk (vestigings)klimaat, gefaciliteerd door overheden op alle
niveaus (Rijk, provincie, gemeente). Op het gebied van regelgeving, lastendruk en
belastingdruk in het algemeen maar ook specifiek rekening houdend met de kenmerken van
de ondernemers in deze sector;

> Ruimte om te ondernemen. De sector maakt een belangrijk en wezenlijk deel uit van de
fysieke leefomgeving, zowel in stedelijke gebieden als landelijke en natuurgebieden. Om te
vernieuwen en innoveren hebben ondernemers fysieke ruimte nodig. Daarnaast is
verbetering van bereikbaarheid nodig. Regionale toerismespreiding wordt mede bereikt door 
een toegankelijk en gebruikersvriendelijk openbaar vervoer voor buitenlandse toeristen.
Spreiding van het toerisme door het jaar vraagt om goede afstemming op lokaal niveau
rondom onder meer vergunningen, voorzieningen en actieprogramma’s.

> Regierol van en integrale benadering door de Rijksoverheid. Interdepartementaal en op
provincie- of regio-overstijgende thema’s. Faciliterend tussen de diverse overheidslagen. De
uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen.
Een sterkere regie en coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur en ruimtelijke
ordening tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden door de
Rijksoverheid is noodzakelijk.

> Bestuurlijke aandacht voor toerisme in IPO verband. De provincies zijn belangrijk voor
gastvrijheidsondernemers omdat zij verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke indeling van
Nederland. De gastvrijheidsondernemers dragen bij aan het in stand houden van het
voorzieningenniveau in stedelijke én in buitengebieden, zorgen voor werkgelegenheid en
sociale binding. Dit verdient duidelijk portefeuillehouderschap bij gedeputeerden,
afstemming en samenwerking tussen provincies op bestuurlijk en ambtelijk niveau om zo het
toeristisch beleid over de provinciegrenzen heen te laten ontwikkelen.

> Prioriteit voor de ontwikkeling van kennis en data (voorrang geven aan de Landelijke Data
Alliantie).

De Nederlandse toeristisch-recreatieve sector staat aan de vooravond van decennia van groei in
bezoekersstromen, omzet, werkgelegenheid zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Toeristen
herkennen geen bestuurlijke grenzen. Dat is terecht. Om deze groei in goede banen te leiden en de
positieve gevolgen te verzilveren is nationale en interregionale coördinatie één van de belangrijkste
randvoorwaarden. De ondernemers in de sector gaan de komende tijd, kennis, kunde en inzet
samen met partners in het vrijetijdsdomein bundelen aan de private kant.

Nu de overheid nog!

Bij Gastvrij Nederland zijn aangesloten: ANWB, CLC VECTA Centrum voor Live Communication, Club van Elf, FC Federatie van
Werkgevers in de Cultuur, HISWA-Vereniging, Koninklijke Horeca Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, NBTC Holland Marketing, IDEA, Royal Schiphol Group, Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, Nederlandse Vereniging van Golfaccomodaties (NVG), RECRON, Vereniging van Evenementenmakers, Vereniging Vrije Theater Producenten VVTP en VVV Nederland.

Zet je regio op de kaart dinsdag 5 november

Wil je praktijkervaringen en -oplossingen voor ondernemers en beleidsmakers horen voor regionale ontwikkelingen? Kom naar Vakdag Zet je regio op de kaart!

Trefwoorden: toerisme, toerismetop, Gastvrij Nederland, ondernemen, balans

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden? Laten we eens dieper ingaan op deze vragen om te begrijpen hoe belangrijk deze factoren zijn om de efficiëntie en levensduur van de voertuigen van uw bedrijf te garanderen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...