Geplaatst op: 08-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Test in Nederland van Transatlantische hyperloop

Test in Nederland van Transatlantische hyperloop
Foto: MARIN
MARIN heeft in de afgelopen weken de eerste demonstratieproeven uitgevoerd voor een trans-Atlantische onderwater-hyperloop. Met een schaalmodel van 140 meter, het equivalent van 15 kilometer echte buis, testte MARIN hoe de hyperloop op 50, 100 en 200 meter diepte reageert op golfbewegingen. Deze test is belangrijk om te bepalen of eventuele bewegingen van de hyperloop bij verdere ontwikkeling toestaan dat de ‘pods’ veilig en met voldoende snelheid door de buis kunnen reizen. De duurzame gedachte achter de test is dat de hyperloop honderden vliegtuigbewegingen over de oceaan kan overnemen.

Wereldwijd werken diverse partijen aan de ontwikkeling van de hyperloop, maar nog niet eerder onderzocht iemand de onderwatervariant. William Otto, projectmanager MARIN: ‘Duurzaam gebruik van de zee is een belangrijke missie van MARIN. Wij wilden onderzoeken of een trans-Atlantische hyperloop onder water een duurzaam alternatief kan zijn voor de 2500 vliegtuigen die elke dag de oceaan oversteken.’

In de praktijk vraagt dat om een hyperloop die 5500 kilometer kan overbruggen. Linda Kemp, projectmanager bij MARIN: ‘Een schaalmodel van 140 meter is minimaal noodzakelijk om te registreren hoe zo’n immens lange ‘haar’ onder water daadwerkelijk reageert op golven. Alleen bij MARIN kunnen we zo’n model testen - op voldoende diepte en met realistische golven - in ons 170 meter lange Zeegangs- en Manoeuvreerbassin.’

MARIN analyseert nu de resultaten van de diverse proeven. Zodra die bekend zijn, hoopt het onderzoeksinstituut met andere partijen een consortium te vormen om de trans-Atlantische onderwater-hyperloop verder te ontwikkelen.

Trefwoorden: hyperloop, verbinding, vliegen, trein

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/06/20
Brussels Airport renoveert belangrijkste start- en landingsbaan
Brussels Airport renoveert van 13 juli tot en met 23 augustus start- en landingsbaan 07L/25R met str...
25/05/20
Rekenkamer kritisch op reisadviezen
De Nederlandse Rekenkamer is erg kritisch op de totstandkoming van de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
18/05/20
Ontwerp-luchtvaartnota: Grote omslag voor Nederlandse luchtvaart
De Nederlandse luchtvaart kan op termijn maar beperkt groeien. Duurzaamheid, veiligheid en minder hinder voor omwonenden staan voorop. Wat schrijft het kabinet in de ontwerp-luchtvaartnota 2020-2050?
12/05/20
Buitenlandse vakanties maar zeer beperkt mogelijk
Waarschijnlijk gaat maar 20% tot 35% van de buitenlandse vakanties van Nederlanders dit jaar door. Dat stelden ANVR-voorman Frank Oostdam en Corendon-directeur Steven van der Heijden gisterenavond in de talkshow Beau.
08/05/20
48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere ...
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
16/03/20
Borgstelling MKB staat open, wat is er mogelijk?
Het was al aangekondigd maar sinds vandaag staat de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling open. Wat betekent dat voor ondernemers?
13/03/20
Exclusief voor leden
Internationale trein kan grote CO2-besparing realiseren
Hoe kan de trein aantrekkelijker worden voor EU-reizen?