Geplaatst op: 08-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Test in Nederland van Transatlantische hyperloop

Test in Nederland van Transatlantische hyperloop
Foto: MARIN
MARIN heeft in de afgelopen weken de eerste demonstratieproeven uitgevoerd voor een trans-Atlantische onderwater-hyperloop. Met een schaalmodel van 140 meter, het equivalent van 15 kilometer echte buis, testte MARIN hoe de hyperloop op 50, 100 en 200 meter diepte reageert op golfbewegingen. Deze test is belangrijk om te bepalen of eventuele bewegingen van de hyperloop bij verdere ontwikkeling toestaan dat de ‘pods’ veilig en met voldoende snelheid door de buis kunnen reizen. De duurzame gedachte achter de test is dat de hyperloop honderden vliegtuigbewegingen over de oceaan kan overnemen.

Wereldwijd werken diverse partijen aan de ontwikkeling van de hyperloop, maar nog niet eerder onderzocht iemand de onderwatervariant. William Otto, projectmanager MARIN: ‘Duurzaam gebruik van de zee is een belangrijke missie van MARIN. Wij wilden onderzoeken of een trans-Atlantische hyperloop onder water een duurzaam alternatief kan zijn voor de 2500 vliegtuigen die elke dag de oceaan oversteken.’

In de praktijk vraagt dat om een hyperloop die 5500 kilometer kan overbruggen. Linda Kemp, projectmanager bij MARIN: ‘Een schaalmodel van 140 meter is minimaal noodzakelijk om te registreren hoe zo’n immens lange ‘haar’ onder water daadwerkelijk reageert op golven. Alleen bij MARIN kunnen we zo’n model testen - op voldoende diepte en met realistische golven - in ons 170 meter lange Zeegangs- en Manoeuvreerbassin.’

MARIN analyseert nu de resultaten van de diverse proeven. Zodra die bekend zijn, hoopt het onderzoeksinstituut met andere partijen een consortium te vormen om de trans-Atlantische onderwater-hyperloop verder te ontwikkelen.

Trefwoorden: hyperloop, verbinding, vliegen, trein

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/22
Online inspiratiesessie Young professionals in tourism (donderdag 10 febr. om 12.30)
Weet jij wat voor skills de toeristische wereld vraagt? Hoe veranderen projecten studenten en geven zij inspiratie aan het werkveld? Kijk op donderdag 10 februari 2022 om 12.30 naar de gratis online inspiratiesessie Young professionals in tourism.
26/01/22
Giftcard van het jaar 2021 / 2022
Gister werd de Giftcard van het Jaar Verkiezing 2021/2022 gepresenteerd. De VVV Cadeaukaart kwam als winnaar tevoorschijn in de categorie Multi Keuze Cadeaukaart. De kaart VVV Lekkerweg won de titel in de categorie Dagje, Avondje Uit. In de categorie Overnachten & Reizen won WeekendjeWeg Cadeau Card.
26/01/22
Internationale luchtvaart herstelt maar nog op laag niveau
De internationale luchtvaart is nog helemaal niet hersteld van de pandemie. Vorig jaar lag het aantal passagierskilometers (RPK) nog 58% onder het niveau van 2019. Dat is wel een licht herstel want in 2020 lag dat nog op -66%.
26/01/22
Gastvrijheidssector optimistisch over versoepelingen maar verdeeldheid in cultuursector
Optimisme heerst in de gastvrijheidssector maar tegelijkertijd lijkt het erop dat het herstel nog lang zal duren. “Opluchting en voorzichtig optimisme”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de versoepelingen. “Ondernemers uit onze sector zien er enorm naar uit om te ondernemen. Dat willen ze toch het liefste doen.” Zo positief zijn niet alle reacties uit de cultuursector.
25/01/22
Hoe kun je zelf goedkoop energie opwekken?
Zelf energie opwekken heeft meerdere voordelen in de recreatiesector. Naast het veiligstellen van je energiebron en het onder controle houden van de energietarieven, kan het je flink wat kosten besparen of nog beter zelfs geld opleveren.
25/01/22
Exclusief voor leden
Voigt Travel kiest nieuw pr- en marketingbureau
Reisspecialist voor noordelijke destinaties, Voigt Travel, kiest voor bureau USP Marketing PR uit Amsterdam om de Nederlandse en Belgische markt te bereiken.
25/01/22
Irene Asscher-Vonk ontvangt Museumpenning
Uittredend voorzitter van de Museumvereniging Irene Asscher-Vonk ontving op 24 januari uit handen van staatssecretaris Gunay Uslu de Museumpenning voor haar tomeloze inzet voor de museumsector in de afgelopen acht jaar.
25/01/22
Evenementensector ziet 167 miljoen bezoeken verdampen
De gevolgen van de coronamaatregelen worden voor evenementen steeds dramatischer. Dat blijkt uit de gegevens van onderzoeks- en adviesbureau Respons. Vanaf de start van de pandemie werden er ruim 7.200 grotere en zeer veel kleinere evenementen geschrapt met als gevolg dat bijna 167 miljoen bezoeken niet werden gerealiseerd.