Geplaatst op: 07-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

ZERO55 - Professionalisering in Family Entertainment Centers

ZERO55 - Professionalisering in Family Entertainment Centers

Vandaag zijn wij in gesprek met Peter Plantenga en Jeroen Kops naar aanleiding van de opening van een tweede Family Entertainment Center in Apeldoorn onder de naam ZERO55.


Waar komt de naam ZERO55 vandaan en wat is de visie achter het concept?


"ZERO55 is een link naar de oorsprong van het concept en naar  de vestigingsplaats Apeldoorn en staat ook voor duurzaamheid. Het staat voor futurisme, de omgeving is er ook op aangepast en dat zie je in de signing, website, kleurstelling en branding. We wekken zelf electriciteit op en hebben bewust gekozen voor duurzame elektrische karts. 055 is niet alleen het netnummer maar digitaal ook herkenbaar als 0.55 (55 minuten) in tijdframes en acties/ arrangementen. Vandaar dat bij ons een aantal activiteiten afgesteld zijn op 55 minuten. De identiteit is toekomstgericht, de intentie is om trendsetter te zijn en de bezoekers een onvergetelijke dag te bezorgen. Alle attracties en activiteiten hebben wij gecustomized; van de bedrijfskleding tot en met de bowling, de escape room tot aan de games. Nog maar twee jaar geleden hebben wij zelf de naam bedacht en vervolgens het merk geladen. De ontwikkeling is ontstaan met onze businesspartner Bas Zwartendijk van Laserspace.”

Vernieuwingsslag in consumenten vermaak


Waren het vroeger de sporthal en het zwembad die voor sportief vermaak zorgden, nu zien wij door verbreding allerlei nieuwe vormen in de vrijetijd ontstaan. Na de opkomst van de multifunctionele sportcentra -waar er sprake was van geclusterde sportactiviteiten- zien wij daarvan nu een doorontwikkeling in Multi Leisure Amusementscenters. Met Sportfondsen, Optisport en Accres als belangrijkste representanten die op semi-commerciële basis de functies van het zwembad en de sporthal verbreden met fitness, indoorspeeltuinen, trampolineparken en op beperkte schaal horeca. Er zijn tal van aanbieders met bekende namen zoals Avontura en Kangaroo maar ook Ballorig, MonkeyTown, JumpXL, Streetjump en vele andere kleinere ketens. Om te overleven zie je dat men vanuit de basis steeds meer attracties gaat toevoegen aan het concept zoals het minigolf, laser en zelfs fun bowling om toch maar vooral bezoekers aan zich te blijven binden. Door het grote aanbod, concurrentie en ouders die gratis naar binnen kunnen, een wankel bestaan. Zeker met steeds meer mooie zomers door de klimaatverandering. Alleen door een ketenvorming, waarbij gestuurd wordt op kosten en massa, is een succesvol businessmodel te realiseren. De business case in de  de franchise is: fee of massa is kassa.

Zoekt de consument meer vertier en vermaak?


Peter Plantinga’s antwoord is hierop een volmondige JA! Er zijn in ons land inmiddels twee ZERO55 Family Entertainment Centers. Peter Plantinga, ooit zijn sporen verdiend bij de grootste hamburgerketen, is nu als manager verantwoordelijk voor de locaties in Enschede en Apeldoorn. "Onze eerste vestiging van ZERO55 is gestart in Enschede in de Leisure Boulevard Go Planet Parc gelegen naast het FC Twente Stadion. Al vanaf het eerste begin is over een eigen visie en missie nagedacht met in het achterhoofd de realisatie van meerdere vestigingen. We doen de branding, thematisering, signing en alle communicatie in eigen beheer waarbij dit aansluit op onze missionstatement. Het verhaal kent een futuristische insteek waarbij de activiteiten trendsettend of vernieuwend moeten zijn. Dat kan door als eerste met een nieuwe attractie of nieuwe spelvormen aan te bieden of ervoor te zorgen dat de totale entourage dit bij de bezoekers weet op te roepen. We willen het echte FEC-gevoel uitstralen wat voor ons betekent een aanbod van meerdere attracties, minimaal vijf verschillende keuzemogelijkheden waarvan er altijd drie als hoofdattractie gezien kunnen worden.



Waarmee maakt ZERO55 het verschil?


"Wat ons betreft onderscheiden wij onze FEC’s zich met het concept, het merk en de drie hoofdattracties;  e-karten, bowlen en lasertag.  Escape rooms en VR games zijn aanvullend en zorgen voor een uniek totaal aanbod, reden om terug te komen en verblijfsduur verlenging. Het liefst voegen wij nog een klimpark of indoorspeeltuin aan ons concept toe. Het zijn allemaal activiteiten die tijdloos zijn, zich door de jaren heen bewezen hebben en zich altijd weer weten aan te passen aan veranderende tijden. Wij kiezen voor een grote mate van diversiteit in activiteiten en attracties maar dan wel even met een bijzondere touch. Kijk maar eens naar onze nieuwe uitvoering van de kartbaan waar je zowel binnen als ook buiten kunt racen. Bij regenachtig weer gaan de deuren dicht en past het parcours zich aan!"




"We hebben ook als eerste in Nederland de Virtual klimmuur (Augmented Reality Climbingwall), Glow Bowling met twee VIP Lanes met een AR illustratie als projectie op de bowlingbanen als onderdeel van het spel. Ook de plek op de Veluwe maakt het bijzonder want er zijn weinig van dergelijk grote indoorcentra in zo’n sterke toeristische regio. In tegenstelling tot veel andere indoor locaties zijn de zomermaanden voor ons erg belangrijk. Vandaar dat het buitenterras en outdoor karting zijn toegevoegd. Indoor speeltuinen en trampolineparken zijn er genoeg maar wij wilden iets voor een brede doelgroep; een locatie waar zowel jongeren maar ook volwassen en andere doelgroepen zich een dagdeel kunnen vermaken. Wij zijn gelegen in het recreatiegebied de Dubbelbeek nabij de A1 in Apeldoorn Zuid, bekend bij de meeste inwoners van Apeldoorn en als buren hebben wij het Aquacentrum Malkander, Kinderparadijs Malkenschoten met Binky. Je kunt eigenlijk stellen dat wij gezamenlijk de trekker zijn van een Leisure Boulevard met jaarlijks een half miljoen bezoekers. Op het terrein is tevens een nieuwe opkomende fitnessketen Smart Fit gevestigd, waar je € 5,-  per keer betaalt met maximaal bedrag van € 25,- per maand. Er liggen in de onderlinge samenwerking als geheel enorme kansen voor deze locatie.”

Wat is er anders in de aanpak van 2 FEC’S?


"Bij de ontwikkeling van ZERO55 was het belangrijk dat wij bezoekers een dagdeelvullend entertainmentprogramma kunnen bieden. In het bedenken van dit concept was de tijd dat gasten willen recreëren voor ons dan ook een belangrijk uitgangspunt. Wij werken in beide vestigingen met een persoonsprijs. We sturen erop aan dat bezoekers langer verblijven met als doel altijd naast een hoofdattractie de keuze en verleiding voor een tweede activiteit. We hebben enorm geleerd uit onze ervaringen van het eerste ZERO55. Men kan bij ons op meerdere kanalen reserveren en hoeft niet vooruit te betalen. Dat mag aan de receptiebalie bij aankomst. Dit verhoogde onze conversie met meer dan vijftig procent. Onze locatie in Enschede heeft geen bowlingbaan en werkt veel samen met de andere ondernemers op het Go Planet Parc. Wij bieden package deals, arrangementen met de overige 15 bedrijven van Go Planet Parc aan. Vooral het B2B segment maakt gebruik van dit aanbod." 




"De gemiddelde bestedingen liggen in Apeldoorn ook veel hoger. Het Oosten staat bekend om zijn all-in formules en veel voor weinig. Wij hebben gemerkt dat er in het B2B-sgment veel vraag is naar een breed pakket aan activiteiten en dat bowlen nog altijd heel populair is. Dit heeft ons wel duidelijk gemaakt dat de vestiging Apeldoorn beslist bowlingbanen in het pakket moest openen. Wij kiezen bewust niet voor een accent op de horeca. Wij zijn ook geen horecabedrijf en vinden het belangrijk dat de locatie altijd een goede sfeer heeft of je nu met 2 personen komt of met een grote groep. We hebben een actieve horeca en kunnen voor alle events een catering op maat leveren. Op deze manier kunnen wij zeven dagen per week vanaf 14.00 uur geopend zijn en een vast kwaliteit bieden. Het uitgangspunt was zoals gezegd dat wij per bezoeker meerdere activiteiten willen verkopen met een hoge ticketfee in plaats van een focus op een grote horecazaal met exorbitante investeringen in keukenapparatuur en personele lasten. Met ons concept kunnen wij nog steeds een barbecue of lunch-/ dinerbuffet leveren voor grotere gezelschappen. En als je bij ons binnenkomt is het altijd gezellig door de juiste entourage.

Wat heeft de samenstelling van het aanbod in Apeldoorn bepaald?


"Bij de ontwikkeling van ZERO55 was duidelijk dat er drie activiteiten generaties lang hun attractiewaarde hebben bewezen; karten, bowlen, laser. We wilde ook attracties hebben met een goede instap prijsmix voor bezoekers. Karten is aan de prijs, bowling ook niet het goedkoopste en laser is het meest voordelig. We zochten een aanvulling van spelactiviteiten in de breedte die met een kleine extra bijdrage drempel verlagend werkt en de gelegenheid voor gasten om meerdere activiteiten te boeken. Bij een dergelijke keuze voor nieuwe activiteiten, leggen wij dit altijd naast onze visie en missie (concept ZERO55) en zo hebben wij een Laser SPACE en de escape rooms hebben een futuristische uit straling zoals, Power Fall  en Attackmode. We hebben ZERO55 met elkaar ontwikkeld met een focus op aantrekkelijke activiteiten/ attracties ondanks onze achtergrond in de horeca. Het gaat bij een FEC ook om spelen. Je moet er goed over nadenken of je een FEC wilt met spellen en activiteiten met een ondergeschikte voor de horeca of andersom. Een 50/50 lijkt ons niet realistisch. Voor ons gaat het adagium op van schoenmaker blijf bij je leest."




"Wij kunnen inspelen op alle horecavragen van gasten doordat wij met een externe cateraar werken die ons alle buffetten en diners kan bieden. Hierdoor kunnen wij ook zeven dagen constante hospitlity bieden. Met een uitgebreide horeca biedt dat veel meer uitdagingen en zou ons beperken in ruimte en flexibiliteit. Wat wij merken is dat de individuele bezoekers doorgaans een combideal voor een goede prijs willen boeken. De arrangementen zijn gebaseerd op een bepaalde verblijfsduur waarbij er altijd een groot spel in zit met een aanvullende activiteit. Met VR is het gevaar dat mensen het ook thuis kunnen beleven. Vandaar dat wij voor VR games als Hologate gekozen hebben dat echt uniek is en niet thuis te realiseren is. Wij denken dat een nieuwe vorm van apenkooien, klimmen straks als een soort totaalconcept een nieuwe attractie zou kunnen zijn. Ook meer outdoor-(buiten) vermaak zoals bij het Hof van Eckberge zou hier ideaal zijn voor de vestiging Apeldoorn en in zekere zin is dat totaalaanbod nu aanwezig op de Dubbelbeek.”

Hoe belangrijk is online reserveren?


"We hadden eerst online boeken met direct betalen per iDeal in Enschede en zagen dat dit het vooraf betalen, het aantal boekingen beperkte. De Duitse gast betaalt sowieso nooit vooraf. Sinds wij ook achteraf betalen als extra optie hebben, is het aantal online boekingen meer dan verdubbeld. Als je online gereserveerd hebt, licht de voucher bij aankomst klaar en kan men bij de receptiedesk betalen. Voor e-karten moet men bij de receptie registeren. Inschrijven kan ook vooraf in de webshop en dan sla je dat proces over bij de receptie."


"Ondanks dat wij een weersonafhankelijke locatie zijn, zien wij zowel in Apeldoorn als in Enschede dat bij wat slechter / wisselvallig weer het telefonisch en online enorm druk is ten opzichte van zomerse dagen. Opvallend is dat bij extreme warmte bezoekers juist geneigd zijn om schaduw en aircondintioned bedrijven als ZERO55 op te zoeken waardoor wij met de extreem warme dagen vol zaten.  Dat geldt waarschijnlijk voor de hele sector.” 

Wordt ZERO55, de eerste FEC franchise formule?


"We brainstormen wel eens over de opzet en de gedachte van soft franchise, maar de focus ligt nu op de vestigingen in Apeldoorn en Enschede. Soft franchise betekent het leveren van het concept, beeldmerk, de visie en de handboeken. Het is mee liften op de kracht van de brand en het versterkt de inkoop, service diensten en de ontwikkeling van attracties binnen de brand. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor een merk/ concept merken wij en voor collegabedrijven ontstaat er meer gezamenlijke kracht/ synergie in ontwikkeling en marketing. De ondernemer blijft geheel zelfstandig en vrij maar gezamenlijk heb je wel de marketing power naar de consument. Ook profiteert een nieuwe ondernemer dan van de strategische partners en reeds gedane investeringen als online systemen maar ook de totale look and feel.”

Meer informatie


Voor meer informatie kijk op: https://zero55.nl/apeldoorn/ of https://zero55.nl/enschede/


Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme Pleisureworld NRIT  

Contact : Hans van Leeuwenmobile   : +31 (0) 653394506

e-mail    : hans@pleisureworld.nl

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/

Skype     : hansvanleeuwen1958

web       : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl

Trefwoorden: dagrecreatie, attractie, attractieparken, family entertainment centers, fec

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
20/03/24
Camping Zeeburg verkocht aan stichting
Camping Zeeburg. Zo blijft het open en duurzame karakter van de camping behouden en kan de camping structureel bijdragen aan goede doelen zoals kansengelijkheid en duurzaamheid.
15/03/24
Ontwikkeling ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg' netwerk op volle toeren
De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen.
12/03/24
Exclusief voor leden
Geen camera's meer in Airbnb locaties
Airbnb verbiedt wereldwijd het gebruik van beveiligingscamera's binnenshuis in de accommodaties die verhuurd worden.
12/03/24
Exclusief voor leden
Avani Museum Quarter Amsterdam hotel open in tweede kwartaal 2024
Minor Hotels, een hospitality groep die in de hele wereld actief is, opent Avani Museum Quarter Amsterdam hotel in het tweede kwartaal van dit jaar.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...