Geplaatst op: 04-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?

Grensregio wilt meer profiteren van sterke groei in toerisme & travel

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?
Beide winnaars, Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) , nemen hun Award ‘Het leukste dagje uit over de Grens’ persoonlijk in ontvangst.

Het Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) zijn de Award winnaars van de eerste editie van Belevingvakbeurs Welt der Freizeit die begin september 2019 werd georganiseerd in de roemruchte dagattractie Wunderland Kalkar in de Duits-Nederlandse grensstreek.


De beurs en het congres "Het Leukste Dagje Uit over de Grens” heeft als doelstelling recreatieondernemers bewust te maken van de mogelijkheden van het groeiende internationale toerisme & travel. Een belangrijk onderdeel was natuurlijk hoe je als recreatieondernemer online en offline bezoekers weet te verleiden en met name van aan de andere kant van de grens. Ter inspiratie voor de deelnemers aan dit congres, ruim honderd Nederlandse en Duitse recreatieondernemers, waren bijzondere sprekers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Het zijn deze grotere attracties die juist als voorbeeld kunnen dienen hoe je de Duitse gasten kunt verleiden en wat is belangrijk voor de Nederlandse toerist.

Meer buitenlandse toeristen tot 2030


Veel recreatieondernemers in dag- en verblijfsrecreatie zijn op zoek naar meer buitenlandse gasten voor hun bijzondere attractie. Onderzoeken geven aan dat de komende jaren het internationaal toerisme sterk zal toenemen. Populair zijn van oudsher de kustlocaties aan zee of de bekende metropolen als citytrip. Vandaar het belang voor meer samenwerking in de grensregio het antwoord kan zijn om ook een aandeel op te eisen. Toeristenregio’s zijn als gebiedsregisseur verantwoordelijk voor samenwerking in promotie en marketing en dit congres is mede bedoeld ter bevordering van de samenwerking maar ook het delen van kennis. 


Alex van Hooff, directeur/eigenaar van Burgers Zoo verteld hoe hij succesvol op de Duitse markt weet te opereren. Zijn dierenpark in Arnhem is met zo’n driehonderdduizend bezoekers uit het buurland, een populaire bestemming voor de Duitse dagtoerist. Zijn Duitse collega mevrouw Winkels van Freizeitpark Irrland weet elk jaar weer meer Nederlandse bezoekers over de grens te trekken en de smaakt naar meer. Nederlanders worden vooral aangetrokken door het goedkope entreekaartje voor deze bijzondere attractie. Eigenaar Timo Gildemeister van FunCenter Husum op de grens van Denemarken ging uitgebreid in op de crossmediale aanpak van zijn promotie waarbij het foldertje zeker niet helemaal verdwenen is om meer bezoekers uit het buitenland te trekken. 

De Award Winnaars


De winnaars van deze eerste uitverkiezing zijn Amusement park Ketteler Hof (D) en het Hof van Eckberge (NL). Kettelerhof staat bekend als een stoer en gezellig speelpak voor buiten. Het is een familie pretpark geschikt voor alle leeftijden en kent diverse uitdagende activiteiten zoals een Robinson-bosspeeltuin en een populaire ponymanege. Anders is dat voor Hof van Eckberge waar het inclusief recreëren centraal staat. Dit is een goed voorbeeld voor de sector als het gaat om een recreatieonderneming geschikt te maken voor nagenoeg alle doelgroepen al of niet met een beperking. Diverse unieke horecaconcepten in combinatie met activiteiten als een Mini Zoo, Laser, Bowling en Snoezel ruimte met indoorspeeltuin geven een zeer gevarieerd aanbod. 


Uiteraard deelden de winnaars enkele praktijkervaringen nadat zij hun Award in ontvangst hadden genomen. Hof van Eckberge gaf aan dat in Nederland, vooral op scholen, de belangstelling voor de Duitse taal afneemt. Dat is een doorn in het oog van recreatiebedrijven. Ook zien ze dat je een lange adem moet hebben om het vertrouwen te winnen van bezoekers aan de andere kant van de grensstreek. Dat moet wel met een correcte "eigen” Duitse website gebeuren. Ketteler Hof merkt dat Nederlanders gewend zijn kaartjes online aan te schaffen. Ook de prijs is van belang en het liefst koopt men een toegangskaartje met korting. 


Al met al een geslaagde bijeenkomst dat zeker in 2020 een vervolg zal krijgen tijdens de 2e editie van Welt der freizeit weltderfreizeit.de. Voor meer informatie over de winnaars  www.hofvaneckberge.nl  en www.kettelerhof.de

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, Duitsland

||| Blogs |||

03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/19
Meldpuntroutes.nl: één plek voor fiets- en wandelmeldingen
Met vele duizenden kilometers bewegwijzerde fiets- en wandelroute is het aanbod voor recreanten in N...
06/12/19
Exclusief voor leden
Tulp Festival 2020 weer groter met 7 extra locaties
Tulp Festival Amsterdam zet de hoofdstad gedurende de hele maand april 2020 in bloei. Voor het zesde...
06/12/19
Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken
In reactie op het intrekken van de vergunning van het Hardshock Festival in Hellendoorn, stelt de Ve...
06/12/19
Rode Kruis Bloesemtocht ontvangt $120.000 mediabudget van Google
De afgelopen weken heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland zich ingespannen om v...
06/12/19
Stikstofcrisis zorgt voor natuurevenement #mijnnatuurblijft op 8 december
Natuurorganisaties willen in de stikstofcrisis de natuur een stem geven. Door de opkomt van de hasht...
05/12/19
Exclusief voor leden
650 vrijwilligers nodig voor Songfestival
Gister werden de drie presentatoren bekendgemaakt voor het Songfestival in Rotterdam volgend jaar. V...
05/12/19
Rijk en provincies eens over stikstofmaatregelen
Komen bouwprojecten in de vrijetijdseconomie weer volop in gang? Daar lijkt het wel op. Let als bedr...
05/12/19
Vacansoleil verkoopt campings, focus op touroperating
Vacansoleil gaat zich volledig concentreren op haar touroperatingactiviteiten in kampeervakanties en verkoopt haar vijf eigen campings.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk