Geplaatst op: 04-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?

Grensregio wilt meer profiteren van sterke groei in toerisme & travel

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?
Beide winnaars, Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) , nemen hun Award ‘Het leukste dagje uit over de Grens’ persoonlijk in ontvangst.

Het Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) zijn de Award winnaars van de eerste editie van Belevingvakbeurs Welt der Freizeit die begin september 2019 werd georganiseerd in de roemruchte dagattractie Wunderland Kalkar in de Duits-Nederlandse grensstreek.


De beurs en het congres "Het Leukste Dagje Uit over de Grens” heeft als doelstelling recreatieondernemers bewust te maken van de mogelijkheden van het groeiende internationale toerisme & travel. Een belangrijk onderdeel was natuurlijk hoe je als recreatieondernemer online en offline bezoekers weet te verleiden en met name van aan de andere kant van de grens. Ter inspiratie voor de deelnemers aan dit congres, ruim honderd Nederlandse en Duitse recreatieondernemers, waren bijzondere sprekers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Het zijn deze grotere attracties die juist als voorbeeld kunnen dienen hoe je de Duitse gasten kunt verleiden en wat is belangrijk voor de Nederlandse toerist.

Meer buitenlandse toeristen tot 2030


Veel recreatieondernemers in dag- en verblijfsrecreatie zijn op zoek naar meer buitenlandse gasten voor hun bijzondere attractie. Onderzoeken geven aan dat de komende jaren het internationaal toerisme sterk zal toenemen. Populair zijn van oudsher de kustlocaties aan zee of de bekende metropolen als citytrip. Vandaar het belang voor meer samenwerking in de grensregio het antwoord kan zijn om ook een aandeel op te eisen. Toeristenregio’s zijn als gebiedsregisseur verantwoordelijk voor samenwerking in promotie en marketing en dit congres is mede bedoeld ter bevordering van de samenwerking maar ook het delen van kennis. 


Alex van Hooff, directeur/eigenaar van Burgers Zoo verteld hoe hij succesvol op de Duitse markt weet te opereren. Zijn dierenpark in Arnhem is met zo’n driehonderdduizend bezoekers uit het buurland, een populaire bestemming voor de Duitse dagtoerist. Zijn Duitse collega mevrouw Winkels van Freizeitpark Irrland weet elk jaar weer meer Nederlandse bezoekers over de grens te trekken en de smaakt naar meer. Nederlanders worden vooral aangetrokken door het goedkope entreekaartje voor deze bijzondere attractie. Eigenaar Timo Gildemeister van FunCenter Husum op de grens van Denemarken ging uitgebreid in op de crossmediale aanpak van zijn promotie waarbij het foldertje zeker niet helemaal verdwenen is om meer bezoekers uit het buitenland te trekken. 

De Award Winnaars


De winnaars van deze eerste uitverkiezing zijn Amusement park Ketteler Hof (D) en het Hof van Eckberge (NL). Kettelerhof staat bekend als een stoer en gezellig speelpak voor buiten. Het is een familie pretpark geschikt voor alle leeftijden en kent diverse uitdagende activiteiten zoals een Robinson-bosspeeltuin en een populaire ponymanege. Anders is dat voor Hof van Eckberge waar het inclusief recreëren centraal staat. Dit is een goed voorbeeld voor de sector als het gaat om een recreatieonderneming geschikt te maken voor nagenoeg alle doelgroepen al of niet met een beperking. Diverse unieke horecaconcepten in combinatie met activiteiten als een Mini Zoo, Laser, Bowling en Snoezel ruimte met indoorspeeltuin geven een zeer gevarieerd aanbod. 


Uiteraard deelden de winnaars enkele praktijkervaringen nadat zij hun Award in ontvangst hadden genomen. Hof van Eckberge gaf aan dat in Nederland, vooral op scholen, de belangstelling voor de Duitse taal afneemt. Dat is een doorn in het oog van recreatiebedrijven. Ook zien ze dat je een lange adem moet hebben om het vertrouwen te winnen van bezoekers aan de andere kant van de grensstreek. Dat moet wel met een correcte "eigen” Duitse website gebeuren. Ketteler Hof merkt dat Nederlanders gewend zijn kaartjes online aan te schaffen. Ook de prijs is van belang en het liefst koopt men een toegangskaartje met korting. 


Al met al een geslaagde bijeenkomst dat zeker in 2020 een vervolg zal krijgen tijdens de 2e editie van Welt der freizeit weltderfreizeit.de. Voor meer informatie over de winnaars  www.hofvaneckberge.nl  en www.kettelerhof.de

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, Duitsland
     

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/19
Samenwerking airline en waterattractiepark
Emirates, 's lanceert speciale tarieven voor een actieperiode op vluchten van Amsterdam naar Dubai. ...
22/10/19
Samenwerkingsintentie Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Landelijk Overleg Tourism Management
Tijdens het TRENDCONGRES toerisme & vrije tijd op donderdag 31 oktober in Rotterdam ondertekenen...
22/10/19
Exclusief voor leden
Eerste grootschalige handhavingsactie Waddenzee
Het Samenwerkingsverband Inspectie Waddenzee (SIW) organiseert op dinsdag 22 oktober en woensdag 23 ...
22/10/19
Exclusief voor leden
Nederland in Top 10 van Lonely Planet
Nederland staat op plaats 7 in de top 10 van landen die je volgens de Lonely Planet in 2020 moet bezoeken. Een paar plekjes hoger staat Aruba op de vierde positie. Bhutan voert de lijst aan.
21/10/19
Pak de regie in je regio – maak bewuste keuzes voor de natuur
Afgelopen juli maakte Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten bekend, dat ...
21/10/19
Kamerleden willen meer regie op toerisme
Een groot verhaal bij de NOS vandaag is dat toerisme vanuit het Rijk te weinig aandacht krijgt.
21/10/19
Exclusief voor leden
Veel samenwerkingen bij wandelevenement Amsterdam
Zaterdag 19 oktober stonden 12.000 wandelaars aan de start van de 6e editie van de Amsterdam City Wa...
21/10/19
Iran bakermat van de beschaving wint tentoonstellingsprijs 2019
Vrijdag 18 oktober 2019 is in Kunstmuseum Den Haag de winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstelli...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk