Geplaatst op: 04-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?

Grensregio wilt meer profiteren van sterke groei in toerisme & travel

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?
Beide winnaars, Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) , nemen hun Award ‘Het leukste dagje uit over de Grens’ persoonlijk in ontvangst.

Het Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) zijn de Award winnaars van de eerste editie van Belevingvakbeurs Welt der Freizeit die begin september 2019 werd georganiseerd in de roemruchte dagattractie Wunderland Kalkar in de Duits-Nederlandse grensstreek.


De beurs en het congres "Het Leukste Dagje Uit over de Grens” heeft als doelstelling recreatieondernemers bewust te maken van de mogelijkheden van het groeiende internationale toerisme & travel. Een belangrijk onderdeel was natuurlijk hoe je als recreatieondernemer online en offline bezoekers weet te verleiden en met name van aan de andere kant van de grens. Ter inspiratie voor de deelnemers aan dit congres, ruim honderd Nederlandse en Duitse recreatieondernemers, waren bijzondere sprekers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Het zijn deze grotere attracties die juist als voorbeeld kunnen dienen hoe je de Duitse gasten kunt verleiden en wat is belangrijk voor de Nederlandse toerist.

Meer buitenlandse toeristen tot 2030


Veel recreatieondernemers in dag- en verblijfsrecreatie zijn op zoek naar meer buitenlandse gasten voor hun bijzondere attractie. Onderzoeken geven aan dat de komende jaren het internationaal toerisme sterk zal toenemen. Populair zijn van oudsher de kustlocaties aan zee of de bekende metropolen als citytrip. Vandaar het belang voor meer samenwerking in de grensregio het antwoord kan zijn om ook een aandeel op te eisen. Toeristenregio’s zijn als gebiedsregisseur verantwoordelijk voor samenwerking in promotie en marketing en dit congres is mede bedoeld ter bevordering van de samenwerking maar ook het delen van kennis. 


Alex van Hooff, directeur/eigenaar van Burgers Zoo verteld hoe hij succesvol op de Duitse markt weet te opereren. Zijn dierenpark in Arnhem is met zo’n driehonderdduizend bezoekers uit het buurland, een populaire bestemming voor de Duitse dagtoerist. Zijn Duitse collega mevrouw Winkels van Freizeitpark Irrland weet elk jaar weer meer Nederlandse bezoekers over de grens te trekken en de smaakt naar meer. Nederlanders worden vooral aangetrokken door het goedkope entreekaartje voor deze bijzondere attractie. Eigenaar Timo Gildemeister van FunCenter Husum op de grens van Denemarken ging uitgebreid in op de crossmediale aanpak van zijn promotie waarbij het foldertje zeker niet helemaal verdwenen is om meer bezoekers uit het buitenland te trekken. 

De Award Winnaars


De winnaars van deze eerste uitverkiezing zijn Amusement park Ketteler Hof (D) en het Hof van Eckberge (NL). Kettelerhof staat bekend als een stoer en gezellig speelpak voor buiten. Het is een familie pretpark geschikt voor alle leeftijden en kent diverse uitdagende activiteiten zoals een Robinson-bosspeeltuin en een populaire ponymanege. Anders is dat voor Hof van Eckberge waar het inclusief recreëren centraal staat. Dit is een goed voorbeeld voor de sector als het gaat om een recreatieonderneming geschikt te maken voor nagenoeg alle doelgroepen al of niet met een beperking. Diverse unieke horecaconcepten in combinatie met activiteiten als een Mini Zoo, Laser, Bowling en Snoezel ruimte met indoorspeeltuin geven een zeer gevarieerd aanbod. 


Uiteraard deelden de winnaars enkele praktijkervaringen nadat zij hun Award in ontvangst hadden genomen. Hof van Eckberge gaf aan dat in Nederland, vooral op scholen, de belangstelling voor de Duitse taal afneemt. Dat is een doorn in het oog van recreatiebedrijven. Ook zien ze dat je een lange adem moet hebben om het vertrouwen te winnen van bezoekers aan de andere kant van de grensstreek. Dat moet wel met een correcte "eigen” Duitse website gebeuren. Ketteler Hof merkt dat Nederlanders gewend zijn kaartjes online aan te schaffen. Ook de prijs is van belang en het liefst koopt men een toegangskaartje met korting. 


Al met al een geslaagde bijeenkomst dat zeker in 2020 een vervolg zal krijgen tijdens de 2e editie van Welt der freizeit weltderfreizeit.de. Voor meer informatie over de winnaars  www.hofvaneckberge.nl  en www.kettelerhof.de

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, Duitsland

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/20
Emirates heeft alle 1,7 miljoen terugbetalingsverzoeken afgehandeld
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een intensief programma doorlopen om de achterstand in te...
27/11/20
Eerste grensoverschrijdende Knopen Lopen wandelkaart verkrijgbaar
De wandelkaart van de gemeente Roerdalen is onlangs vernieuwd en uitgebreid met het knooppuntennetwe...
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
27/11/20
Start van virtuele tijdreis naar Leiden in 1620
Rondkijken in Leiden en zien hoe de Pilgrims hier tussen 1609 en 1620 woonden, kan nu via het platfo...
26/11/20
Nederlanders sporten minder tijdens corona
Van alle Nederlanders is 34% minder gaan sporten tijdens de coronapandemie. Bijna een op de tien geeft aan zelfs helemaal gestopt te zijn. Een kleine groep (13%) is juist meer gaan sporten en bewegen.
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
26/11/20
Steuntje in de rug voor Gelderse ondernemers in horeca en toerisme
De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerism...