Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders boeken steeds meer koele vakantielanden

Nederlanders boeken steeds meer koele vakantielanden

Juli was een topmaand voor de Nederlandse reisbranche. Het aantal boekingen voor een buitenlandse vakantie was maar liefst 10% hoger dan een jaar eerder. In augustus moest de branche een klein verlies (-1%) toelaten. Alleen in februari en april 2019 werd minder geboekt dan een jaar tevoren. Andere maanden lieten een plus zien met ook maart een prima maand met +9%. 


Dat blijkt uit maandelijks onderzoek van GfK en ANVR naar het boekingsgedrag van de Nederlandse bevolking. 

Vooral koele landen meer in trek


Opvallend is dat het aantal boekingen voor koelere bestemmingen fors in de plus zaten. In juli werd nog volop voor de zomer geboekt (83% van alle boekingen), in augustus daalde dat naar 72%. In juli werd vooral fors meer geboekt naar Zweden (+101%), Oostenrijk (+64%) en Denemarken (+60%). In augustus zien we ook Oostenrijk fors groeien (+59%) maar doet Noorwegen (+39%) het ook opvallend goed. Kijken we wat verder terug dan was boekingsmaand juni goed voor Oostenrijk (+57%), België (+53%) en Noorwegen (+44%).

Boekingsgedrag onder de loep


GfK en ANVR hebben ook het brekingsgedrag van de Nederlanders nader bekeken. De meeste Nederlanders boeken voor de zomer een strandvakantie (31%), gevolgd door een stedentrip (19%) en een rondreis (18%). Het vliegtuig is met een aandeel van 57% veruit de belangrijkste wijze van transport. Ook de auto is met 32% nog van belang. De trein heeft slechts een aandeel van 5%. Uitrusten en ontspannen is voor de meeste Nederlanders (31%) de belangrijkste activiteit gevolgd door het bezoeken van culturele plaatsen (23%). Ook gezellig samenzijn met vrienden en familie (16%), actieve bezigheden (15%) en de natuur in (13%) zijn nog relevant.  


De meeste vakanties worden rechtsreeks bij de aanbieder geboekt (53%). Ook reisbureau's en -adviseurs zijn nog van belang (43%), gevolgd door reisorganisatoren (38%) en vergelijkingssites (21%). Een grote meerderheid (80%) boekt online en 39% boekt een pakketreis. Losse onderdelen kiest 27% van de Nederlanders en 24% boekt alleen het verblijf. Opvallend is dat 52% het belangrijk vindt dat de reisonderneming is aangesloten bij SGR maar slechts 39% een pakketreis kiest die onder de garantieregeling valt. 


De meeste Nederlanders boeken voor twee personen en besteden gemiddeld 1,839 euro aan de reis. Ze gaan gemiddeld 11 dagen op vakantie en boeken tussen de 3 tot 6 maanden van te voren.


Alle maandverslagen zijn te vinden op: https://www.anvr.nl/publicaties/boekingsmonitor.aspx

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, boekingen

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...