Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders boeken steeds meer koele vakantielanden

Nederlanders boeken steeds meer koele vakantielanden

Juli was een topmaand voor de Nederlandse reisbranche. Het aantal boekingen voor een buitenlandse vakantie was maar liefst 10% hoger dan een jaar eerder. In augustus moest de branche een klein verlies (-1%) toelaten. Alleen in februari en april 2019 werd minder geboekt dan een jaar tevoren. Andere maanden lieten een plus zien met ook maart een prima maand met +9%. 


Dat blijkt uit maandelijks onderzoek van GfK en ANVR naar het boekingsgedrag van de Nederlandse bevolking. 

Vooral koele landen meer in trek


Opvallend is dat het aantal boekingen voor koelere bestemmingen fors in de plus zaten. In juli werd nog volop voor de zomer geboekt (83% van alle boekingen), in augustus daalde dat naar 72%. In juli werd vooral fors meer geboekt naar Zweden (+101%), Oostenrijk (+64%) en Denemarken (+60%). In augustus zien we ook Oostenrijk fors groeien (+59%) maar doet Noorwegen (+39%) het ook opvallend goed. Kijken we wat verder terug dan was boekingsmaand juni goed voor Oostenrijk (+57%), België (+53%) en Noorwegen (+44%).

Boekingsgedrag onder de loep


GfK en ANVR hebben ook het brekingsgedrag van de Nederlanders nader bekeken. De meeste Nederlanders boeken voor de zomer een strandvakantie (31%), gevolgd door een stedentrip (19%) en een rondreis (18%). Het vliegtuig is met een aandeel van 57% veruit de belangrijkste wijze van transport. Ook de auto is met 32% nog van belang. De trein heeft slechts een aandeel van 5%. Uitrusten en ontspannen is voor de meeste Nederlanders (31%) de belangrijkste activiteit gevolgd door het bezoeken van culturele plaatsen (23%). Ook gezellig samenzijn met vrienden en familie (16%), actieve bezigheden (15%) en de natuur in (13%) zijn nog relevant.  


De meeste vakanties worden rechtsreeks bij de aanbieder geboekt (53%). Ook reisbureau's en -adviseurs zijn nog van belang (43%), gevolgd door reisorganisatoren (38%) en vergelijkingssites (21%). Een grote meerderheid (80%) boekt online en 39% boekt een pakketreis. Losse onderdelen kiest 27% van de Nederlanders en 24% boekt alleen het verblijf. Opvallend is dat 52% het belangrijk vindt dat de reisonderneming is aangesloten bij SGR maar slechts 39% een pakketreis kiest die onder de garantieregeling valt. 


De meeste Nederlanders boeken voor twee personen en besteden gemiddeld 1,839 euro aan de reis. Ze gaan gemiddeld 11 dagen op vakantie en boeken tussen de 3 tot 6 maanden van te voren.


Alle maandverslagen zijn te vinden op: https://www.anvr.nl/publicaties/boekingsmonitor.aspx

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, boekingen

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
17/01/20
Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
De zes campings van het jaar
Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk