Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Meer omzet voor vakantieparken

Meer omzet voor vakantieparken

Na een al hele goede zomer van 2018 hebben Nederlandse recreatiebedrijven de omzet in de zomer van 2019 weer weten te overtreffen. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark.


Nederlandse recreatiebedrijven hebben na een erg goed 2018 weer een prima zomer achter de rug. In de zomer van 2019 is gemiddeld 6,5% meer omzet behaald dan in de zomer van 2018.

Kamperen zit weer in de lift


Kamperen zit weer in de lift, want zowel de bezetting als de omzet groeide. Ten opzichte van de zomer van 2018 hebben de kampeerplaatsen dit jaar gemiddeld 4,1% meer omzet opgeleverd. De gemiddelde bezettingsgraad was dit jaar 75%, in vergelijking tot 67% in de zomervakantie van 2018. Dit, ondanks het feit dat de ADR (Average Daily Rate) in 2019 een stuk hoger lag: € 57,70 ten opzichte van € 44,09.


De mooie zomer van 2018 zorgde ook voor het vroeger op gang komen van de boekingen van de kampeerplaatsen voor 2019. Voor de zomer van 2018 kwam 10% van alle boekingen uit het jaar daarvoor, voor afgelopen zomer was 2018 goed voor 14% van alle reserveringen.


Het onverwacht mooie weer van de vorige zomer had tot gevolg dat juli en augustus de beste maanden waren: 62% van alle reserveringen voor kampeerplekken voor die zomerperiode werden toen gemaakt. Ook dit jaar waren juli en augustus verantwoordelijk voor het merendeel van de boekingen: 54% van de boekingen kwam in deze maanden binnen. Er is voor de zomervakantie van 2019 voor de kampeerplekken wat meer gespreid gereserveerd.

Betere prestaties verhuuraccommodaties


Ook de verhuuraccommodaties hebben dit jaar beter gepresteerd. Over de zomervakantie van 2019 is er overall 8% meer omzet gemaakt. Hoewel de gemiddelde bezettingsgraad iets lager is, 85% ten opzichte van 87% in 2018, komt de omzetstijging voornamelijk vanwege het feit dat de ADR dit jaar een stuk hoger lag. Waar deze in 2018 gemiddeld € 140,00 was, was deze afgelopen zomer € 167,00. Los van de btw-stijging kunnen we dus concluderen dat de vakantieganger bereid was meer te betalen voor zowel zijn kampeerplaats als zijn verhuuraccommodatie.


Voor wat betreft het boekingsgedrag is er, net als voor de kampeerplekken, meer geboekt in het jaar er voor. Voor de zomer van 2018 was 2017 goed voor 18% van alle reserveringen, voor de zomer van 2019 was 2018 goed voor 22% van alle reserveringen. Het verdere boekingspatroon is identiek voor de beide zomervakanties: in januari zien we een piek in het aantal reserveringen waarna het ietwat afvlakt om vervolgens vanaf mei weer toe te nemen. Hierbij zijn de maanden juni, juli en augustus goed voor een derde van alle reserveringen.  

Zomer 2020 nu al sterk geboekt


Ook voor de zomer van 2020 wordt nu al meer geboekt dan op basis van het verleden mag worden verwacht. "Voor de zomer van 2019 hebben mensen relatief lang gewacht met reserveren in afwachting van de weersvoorspellingen, waarbij er in sommige gevallen achter het net werd gevist: de gewenste plekken waren al vergeven. Dit resulteert in het feit dat deze groep voor de zomer van 2020 geen risico wil nemen en nu al hun plekje claimt”, stelt Stratech.

Herfst plust


De eerste cijfers laten zien dat de herfstvakantie van 2019 beter zal presteren dan vorig jaar. Gemiddeld zijn er op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, meer reserveringen gemaakt en wordt er meer omzet gerealiseerd. Traditioneel worden deze reserveringen relatief laat gemaakt. In 2018 werd 68% van alle reserveringen in de maanden september en oktober gemaakt.

Stratech Booking BEE


Speciaal voor kleinere recreatiebedrijven heeft Stratech een Booking BEE ontwikkeld. Stratech Booking is een flexibel online reserveringssysteem, dat is ontwikkeld op basis van de laatste technieken waardoor het te gebruiken is op zowel smartphone, tablet als pc. Hierdoor hebben ondernemers altijd en overal inzicht in de actuele bezetting en kunnen vragen van gasten op elk gewenst moment en vanaf elke locatie beantwoorden. De software beschikt over een operationeel dashboard, waarmee ondernemers in één oogopslag de belangrijkste gegevens kunnen bekijken. Zo zien ze één oogopslag hoeveel gasten vandaag nog in- of uit moeten checken en kunnen ze deze handeling direct uitvoeren. Ze hebben eveneens inzicht in het aantal plekken of accommodaties dat op dit moment nog beschikbaar is.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-prestaties-zomerperiode-en-herfsttrends-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-zomer-herfst
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, bungalowparken, vakanties, boekingen, omzet, bezetting
     

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
En Footzy is (W)elke Plek
25/09/18 · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/10/19
Roompot te koop voor 1 miljard euro
Dagblad FD meldt dat keten van vakantieparken Roompot te koop staat. Het overnamebedrag: 1 miljard e...
17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
17/10/19
Exclusief voor leden
Sky Princess vaart eerste cruise
Op 15 oktober is de Sky Princess tijdens een officiële ceremonie op de Fincantieri Scheepswerf in M...
16/10/19
Linnenpakketten zonder plastic
Hostelketen Stayokay tekende vorige week de Tourism Plastic Pledge. Het laaghangend fruit in de redu...
16/10/19
Exclusief voor leden
Leerlingen werken bij Mercure aan deelproject Planet 21
Scholieren van meerdere Wellantcollege’s in de regio Noord-Holland werken aan een deelproject van&...
15/10/19
Wat zijn de sleutels voor regionaal succes?
Regio’s concurreren keihard met elkaar op het binnenhalen van de beste bezoekers. Maar ook voor he...
15/10/19
HoistGroup neemt HotelEngine over
De HoistGroup, een Zweedse toeleverancier van diensten voor veel grote hotelketens, heeft HotelEngin...
14/10/19
Stevig debat in toerisme: van kwantiteit naar kwaliteit
Tijdens de Toerismetop viel het woord ‘kwaliteit’ vaak. De toeristen met een stevig gevulde port...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk