Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Meer omzet voor vakantieparken

Meer omzet voor vakantieparken

Na een al hele goede zomer van 2018 hebben Nederlandse recreatiebedrijven de omzet in de zomer van 2019 weer weten te overtreffen. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark.


Nederlandse recreatiebedrijven hebben na een erg goed 2018 weer een prima zomer achter de rug. In de zomer van 2019 is gemiddeld 6,5% meer omzet behaald dan in de zomer van 2018.

Kamperen zit weer in de lift


Kamperen zit weer in de lift, want zowel de bezetting als de omzet groeide. Ten opzichte van de zomer van 2018 hebben de kampeerplaatsen dit jaar gemiddeld 4,1% meer omzet opgeleverd. De gemiddelde bezettingsgraad was dit jaar 75%, in vergelijking tot 67% in de zomervakantie van 2018. Dit, ondanks het feit dat de ADR (Average Daily Rate) in 2019 een stuk hoger lag: € 57,70 ten opzichte van € 44,09.


De mooie zomer van 2018 zorgde ook voor het vroeger op gang komen van de boekingen van de kampeerplaatsen voor 2019. Voor de zomer van 2018 kwam 10% van alle boekingen uit het jaar daarvoor, voor afgelopen zomer was 2018 goed voor 14% van alle reserveringen.


Het onverwacht mooie weer van de vorige zomer had tot gevolg dat juli en augustus de beste maanden waren: 62% van alle reserveringen voor kampeerplekken voor die zomerperiode werden toen gemaakt. Ook dit jaar waren juli en augustus verantwoordelijk voor het merendeel van de boekingen: 54% van de boekingen kwam in deze maanden binnen. Er is voor de zomervakantie van 2019 voor de kampeerplekken wat meer gespreid gereserveerd.

Betere prestaties verhuuraccommodaties


Ook de verhuuraccommodaties hebben dit jaar beter gepresteerd. Over de zomervakantie van 2019 is er overall 8% meer omzet gemaakt. Hoewel de gemiddelde bezettingsgraad iets lager is, 85% ten opzichte van 87% in 2018, komt de omzetstijging voornamelijk vanwege het feit dat de ADR dit jaar een stuk hoger lag. Waar deze in 2018 gemiddeld € 140,00 was, was deze afgelopen zomer € 167,00. Los van de btw-stijging kunnen we dus concluderen dat de vakantieganger bereid was meer te betalen voor zowel zijn kampeerplaats als zijn verhuuraccommodatie.


Voor wat betreft het boekingsgedrag is er, net als voor de kampeerplekken, meer geboekt in het jaar er voor. Voor de zomer van 2018 was 2017 goed voor 18% van alle reserveringen, voor de zomer van 2019 was 2018 goed voor 22% van alle reserveringen. Het verdere boekingspatroon is identiek voor de beide zomervakanties: in januari zien we een piek in het aantal reserveringen waarna het ietwat afvlakt om vervolgens vanaf mei weer toe te nemen. Hierbij zijn de maanden juni, juli en augustus goed voor een derde van alle reserveringen.  

Zomer 2020 nu al sterk geboekt


Ook voor de zomer van 2020 wordt nu al meer geboekt dan op basis van het verleden mag worden verwacht. "Voor de zomer van 2019 hebben mensen relatief lang gewacht met reserveren in afwachting van de weersvoorspellingen, waarbij er in sommige gevallen achter het net werd gevist: de gewenste plekken waren al vergeven. Dit resulteert in het feit dat deze groep voor de zomer van 2020 geen risico wil nemen en nu al hun plekje claimt”, stelt Stratech.

Herfst plust


De eerste cijfers laten zien dat de herfstvakantie van 2019 beter zal presteren dan vorig jaar. Gemiddeld zijn er op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, meer reserveringen gemaakt en wordt er meer omzet gerealiseerd. Traditioneel worden deze reserveringen relatief laat gemaakt. In 2018 werd 68% van alle reserveringen in de maanden september en oktober gemaakt.

Stratech Booking BEE


Speciaal voor kleinere recreatiebedrijven heeft Stratech een Booking BEE ontwikkeld. Stratech Booking is een flexibel online reserveringssysteem, dat is ontwikkeld op basis van de laatste technieken waardoor het te gebruiken is op zowel smartphone, tablet als pc. Hierdoor hebben ondernemers altijd en overal inzicht in de actuele bezetting en kunnen vragen van gasten op elk gewenst moment en vanaf elke locatie beantwoorden. De software beschikt over een operationeel dashboard, waarmee ondernemers in één oogopslag de belangrijkste gegevens kunnen bekijken. Zo zien ze één oogopslag hoeveel gasten vandaag nog in- of uit moeten checken en kunnen ze deze handeling direct uitvoeren. Ze hebben eveneens inzicht in het aantal plekken of accommodaties dat op dit moment nog beschikbaar is.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-prestaties-zomerperiode-en-herfsttrends-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-zomer-herfst
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, bungalowparken, vakanties, boekingen, omzet, bezetting

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...