Geplaatst op: 27-09-2019
Auteur: Marc Gerlings

100 toeristische bedrijven tekenen plastic pledge

100 toeristische bedrijven tekenen plastic pledge
100 bedrijven en organisaties uit de toerismesector tekenen vandaag de International Tourism Plastic Pledge. Hiermee spreken ze uit zich gezamenlijk in te zetten voor het verminderen van plasticvervuiling op vakantiebestemmingen. Onder meer TUI Group, ANVR, Landal GreenParks, Hostelling International, Corendon, Fox Verre Reizen en Better Places behoren tot de ondertekenaars. MVO Nederland is initiatiefnemer en begeleidt de bedrijven naar verdere stappen.

Elk jaar belandt ruim acht miljoen ton plastic in de zee. Geschat wordt dat er in 2050 meer plastic dan vis in de zee zit. De toerismesector draagt hier ook aan bij. Denk aan door toeristen gebruikte flesjes, rietjes en tasjes. Uit onderzoek blijkt dat hotelkamerbezoekers veel meer plastic afval genereren dan een normaal huishouden in dezelfde regio.


100 bedrijven = 50 miljoen vakantiegangers

De ondertekenaars van de International Tourism Plastic Pledge erkennen de urgentie en de noodzaak om samen te werken aan minder plasticvervuiling. Gezamenlijk vertegenwoordigen ze zo’n 180.000 medewerkers en 50 miljoen vakantiegangers. De komende maanden werken ze een concreet plan uit om plasticgebruik op bestemmingen wereldwijd te reduceren en plasticvervuiling te voorkomen. Dit gebeurt in samenwerking met de UNWTO (World Tourism Organization), de UN Environment en de Ellen MacArthur Foundation.

"Toerisme naar nieuwe economie"

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: "Toerisme is een van de grootste sectoren ter wereld. Daardoor draagt de sector een grote verantwoordelijkheid én heeft het de potentie om een verschil te maken. We zijn enorm trots dat we deze 100 bedrijven in de toeristische sector hebben kunnen samenbrengen om verdere stappen te zetten. Met zo’n samenwerking kunnen we het verschil maken in de overgang naar een circulaire, nieuwe economie.”


Praktijkcases TUI en Landal

Melvin Mak, Manager of Sustainability bij TUI en een van de ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge: "Plasticvervuiling is een grote uitdaging, zowel voor de aantrekkelijkheid van de bestemmingen als voor het milieu. Hoewel we bij TUI Group al forse plasticreducties hebben doorgevoerd, zijn we ervan overtuigd dat we door het bundelen van krachten sneller kunnen opschalen. Het is goed dat MVO Nederland zo veel bedrijven heeft weten te bewegen om de Tourism Plastic Pledge te ondertekenen.”

Machteld Houben, Sustainabilty Specialist bij Landal GreenParks: "Door ons te committeren aan de Tourism Plastic Pledge willen wij, samen met de gehele branche, het gebruik van plastic drastisch terug te dringen. Zelf werken wij hard aan het reduceren van plastic en investeren we in herbruikbare en recyclebare verpakkingen. Met ruim twee miljoen gasten per jaar kunnen wij ook impact maken door gasten te inspireren en informeren.”

Bekijk de lijst ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge. Ook andere bedrijven uit de toerismesector zijn welkom om deel te nemen. Meer informatie hierover is te vinden op www.tourismplasticpledge.com

||| Blogs |||

10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
13/11/19
Veranderingen in winterzonbestemmingen
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Inschrijving voor Fiets Award 2020 open
Op 28 februari 2020 worden de winnaars van de Fiets Awards 2020 bekend gemaakt. Geïnteresseerde dee...
11/11/19
Exclusief voor leden
e-scooter en -snorfiets maken inhaalslag
De e-bike mag dan mateloos populair zijn, ook de elektrische scooter en snorfiets winnen snel terrei...
08/11/19
Exclusief voor leden
MRA's personaliseren reizen met cadeaus
TUI at Home, de franchisetak van TUI voor mobiele reisagenten (MRA’s), lanceert vandaag een beslot...
07/11/19
Consumentenprijzen hoger door vliegtickets
Consumentengoederen en -diensten waren in oktober 2,7 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk