Geplaatst op: 24-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Zeventig hospitality experts samen op de Hospitalitydag 2019

Zeventig hospitality experts samen op de Hospitalitydag 2019
Foto: VVV Nederland, Rafael

"Waarom moeilijk doen als het samen kan.” Met dit Loesje-citaat sloot Wendy Sieger Kintzen de Hospitalitydag 2019 van Kennisnetwerk Destinatie Nederland af. Een dag waar meer dan 70 gastvrijheidsexperts van VVV- en destinatie marketing organisaties in Utrecht bij elkaar waren om met elkaar kennis uit te wisselen en nieuwe ideeën op te doen over gastvrijheid. De dag had ook nog een officieel tintje door de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst tussen IVN en VVV. 

Samenwerking tussen IVN en VVV getekend


Aan het einde van de dag tekenden Jelle de Jong van IVN en Kees van Wijk namens Kennisnetwerk Destinatie Nederland een samenwerkingsovereenkomst waarbij beide partijen samen met VVV organisaties in het land door middel van het programma "Gastheer van het Landschap” ernaar streven de recreant de lokale natuur optimaal te laten beleven. Dit in aanloop naar het toeristisch themajaar "Ode aan het Landschap”, dat in 2021 plaatsvindt.



Keynote: Customer Experience Journey


Keynote spreker Jan Huizing, research fellow aan de hotelschool The Hague opende de dag met een inspirerend mini college over de Customer Experience Journey en de waardecreatie vanuit gastvrijheid. Daar haakten de dames van Hartendieven tijdens de plenaire inspiratiesessie op in: hoe steel je nou de harten van je bezoeker en zorg je voor een ‘wow’ moment? In een interactieve sessie dachten de deelnemers na over wat gastvrijheid is en welke belemmeringen er voor gastvrijheid zijn.

Gastvrijheid is een essentieel en onlosmakelijk deel van bestemmingsontwikkeling en marketing. Vanuit dit startpunt waren er gedurende de dag inspiratie- en kennissessies rondom de verschillende aspecten van gastvrijheid.

Inspiratiesessie: MKB-Toegankelijk


Een sessie over het bevorderen van de toegankelijkheid werd gegeven door Iris Schuitemaker en Bregje Brekelmans van MKB Nederland. In deze sessie werden praktische tips gegeven over hoe je jouw locatie, maar ook je website toegankelijk(er) kan maken, en hoe je lokale partners/ondernemers hierin kunt helpen en stimuleren.

Inspiratiesessie "VVV on the road: Gastvrijheid op de juiste tijd en plaats”


De bezoeker en bewoner bereiken op het juiste moment en op de juiste plaats stond centraal in de inspiratiesessie gegeven door Silvia Verkroost van Eindhoven247 en Vivian Froon van Utrecht Marketing. Silvia Verkroost vertelde  hoe city hospitality als strategisch middel ingezet kan worden binnen city marketing en waarin de fysieke beleving, atmosfeer en gastvrij gedrag bepalend zijn. Vivian Froon gaf vervolgens een presentatie over de totstandkoming tot -en de in’s en outs van de mobiele VVV informatiebalie op Utrecht Centraal.



Inspiratiesessie "Winkelactivatie en het vermarkten van je locatie”


Tijdens de workshop van Wendy Sieger- Kintzen werd de activatie en vermarkting van de VVV behandeld. In deze workshop zijn de deelnemers aan de slag gegaan met praktische tips en tricks hoe je de VVV kan vermarkten en kan zorgen voor activatie naar de winkel.

Inspiratiesessie "Verzamelen en interpreteren van bezoekersgegevens”


Verzamelen van data & inzichten in de bezoeker op locatie was ook één van de onderwerpen die werd aangedaan op de Hospitalitydag 2019. De bezoekersaantallen van de VVV vestigingen in 2018 werden gepresenteerd door Daniëlle van Eenennaam. In haar presentatie gaf zij ook een aantal tips met betrekking tot het verhogen van bezoekersaantallen. Miquel Imlabla en Joris Geerards van VeldMark haakten hier vervolgens op in en presenteerden hun verhaal over hoe je je bezoeker kan leren kennen door middel van dataverzameling en vertelden wat showcases. Ook gaven zij praktische tips mee over hoe je vandaag nog kan beginnen met het verzamelen van data van je bezoeker.

Inspiratiesessie "Samenwerken aan gastvrijheid in de natuur”


Gastvrijheid in de natuur stond centraal tijdens de interactieve inspiratiesessie van IVN. Hierin vertelde Stefanie Boomsma over de activiteiten van IVN, waaronder het programma "Gastheer van het Landschap”. Ook dachten de VVV- en destinatie marketing organisaties samen met IVN na over hoe zij elkaar kunnen versterken.

Ontmoeten en verbinden


Gedurende de dag was er veel gelegenheid om collega’s te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. Gezien de reacties was het een succesvolle dag waar veel ideeën en tips werden meegenomen waar deelnemers binnen hun eigen organisatie direct mee aan de slag kunnen.





Link: https://www.vvvnederland.nl/vvv-en-destinatiemarketing/
Trefwoorden: vvv, marketing, destinatie marketing, regiomarketing, citymarketing, kennisnetwerken
     

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/10/19
Samenwerkingsintentie Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Landelijk Overleg Tourism Management
Tijdens het TRENDCONGRES toerisme & vrije tijd op donderdag 31 oktober in Rotterdam ondertekenen...
22/10/19
Exclusief voor leden
Eerste grootschalige handhavingsactie Waddenzee
Het Samenwerkingsverband Inspectie Waddenzee (SIW) organiseert op dinsdag 22 oktober en woensdag 23 ...
22/10/19
Exclusief voor leden
Nederland in Top 10 van Lonely Planet
Nederland staat op plaats 7 in de top 10 van landen die je volgens de Lonely Planet in 2020 moet bezoeken. Een paar plekjes hoger staat Aruba op de vierde positie. Bhutan voert de lijst aan.
21/10/19
Pak de regie in je regio – maak bewuste keuzes voor de natuur
Afgelopen juli maakte Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten bekend, dat ...
21/10/19
Kamerleden willen meer regie op toerisme
Een groot verhaal bij de NOS vandaag is dat toerisme vanuit het Rijk te weinig aandacht krijgt.
21/10/19
Exclusief voor leden
Veel samenwerkingen bij wandelevenement Amsterdam
Zaterdag 19 oktober stonden 12.000 wandelaars aan de start van de 6e editie van de Amsterdam City Wa...
21/10/19
Iran bakermat van de beschaving wint tentoonstellingsprijs 2019
Vrijdag 18 oktober 2019 is in Kunstmuseum Den Haag de winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstelli...
18/10/19
Vanaf 1 april 2020 geen rookruimte meer in horeca
Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september 201...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk