Geplaatst op: 23-09-2019
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol drie nieuwe plannen voor betere leefomgeving

Schiphol drie nieuwe plannen voor betere leefomgeving
Luchthaven Schiphol komt met drie plannen de ontwikkeling van een gematigde groei na 2020 en een verbetering van de leefomgeving te combineren. Een nieuw omgevingsfonds is daarin het meest omvangrijke plan.

1. actieplan reductie ultrafijn stof

In 2021 worden de eindresultaten van het RIVM-onderzoek naar de gezondheidseffecten van ultrafijn stof verwacht. Schiphol ondersteunt dit onderzoek. Uit de tussentijdse resultaten van dit onderzoek blijkt dat kortdurende blootstelling aan ultrafijn stof gezondheidseffecten kan hebben. Het is echter niet duidelijk wat de effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijn stof zijn. Vooruitlopend op de eindresultaten van het onderzoek presenteert Schiphol nog dit jaar een actieplan reductie ultrafijn stof. In dit plan wordt in ieder geval een onderzoek opgenomen naar de wijze waarop ultrafijn stof op de luchthaven gemeten kan worden.

2. uitvoeringsplan hinderreductie

Schiphol heeft, in samenwerking met de sectorpartijen, een eerste concept met een reeks aan maatregelen opgesteld. Nadrukkelijk zijn hierin ook opgenomen de diverse suggesties uit het verslag van de voorzitter van de ORS van 30 januari 2019, de top-20 klachten bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en de resultaten van diverse gesprekken die wij in de afgelopen maanden hebben gevoerd met bewoners en bestuurders in de regio Schiphol.

3. een nieuw omgevingsfonds

Met het nieuwe omgevingsfonds wil Schiphol, samen met overheidspartners, investeren in het versterken van de regio. Dat kan bijvoorbeeld door een integrale gebiedsontwikkeling, de aanpak van grondgeluid, innovatief bouwen, groenvoorzieningen en andere gebiedsgerichte projecten.

Als de plannen in concept af te zijn worden ze per plan besproken met diverse stakeholders, zoals omwonenden, belangenorganisaties, regionale en lokale bestuurders. Schiphol hecht aan een breed draagvlak voor, en uitvoerbaarheid van, deze plannen. Centraal staat de vraag of het voorgestelde plan een goede weergave is van de diverse suggesties en of, binnen de mogelijkheden die daartoe zijn, de prioritering de juiste is.

Het is daarnaast van groot belang dat de sector stappen zet om de luchtvaart verder te verduurzamen. Daarom blijven we, samen met alle partners, actief werken aan de uitvoering van het Actieplan Slim en Duurzaam en het klimaatakkoord Duurzame Luchtvaart. Daarnaast presenteert Schiphol in samenwerking met het ministerie, KLM, ProRail en NS nog dit jaar een plan van aanpak voor een betere integratie van spoor en luchtvaart.

Trefwoorden: vliegen, luchthaven, beleid, leefomgeving, toerisme, groei

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.
18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
18/09/20
Stelling van Amsterdam nu volledig in 360º vanuit de lucht te bekijken
De Stelling van Amsterdam is op een bijzondere manier vastgelegd. Alle forten en belangrijke sluizen zijn met behulp van een drone en een speciale camera aan een heliumballon vanuit de lucht in 360º gefotografeerd. Het resultaat is de grootste luchtfototour ter wereld.