Geplaatst op: 19-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Consumentenvertrouwen daalt weer

Consumentenvertrouwen daalt weer
Photo by Anna Dziubinska on Unsplash

De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2. In augustus was dat 0. Dat meldt het CBS.

 

Het consumentenvertrouwen is een combinatie van het oordeel van de consument over het economisch klimaat en de koopbereidheid. 


Dalende trend

Met -2 ligt het consumentenvertrouwen in september boven het langjarig gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Sinds april 2019 daalt het consumentenvertrouwen in een gestaag tempo. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Na een opleving met als hoogtepunt juli 2019 (+2), daalt het consumentenvertrouwen al weer twee kwartalen op rij en is nu weer negatief.  



Pessimistisch over economie


Consumenten oordelen in september negatiever over de economie dan in augustus. De deelindicator economisch klimaat daalt van -1 naar -3. Dat komt vooral doordat consumenten pessimistischer zijn over de economie in de komende twaalf maanden. De koopbereidheid verslechtert een fractie in september. Deze deelindicator staat op -1, tegen 0 in augustus. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is iets negatiever. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder gunstig.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, economie, bestedingen, vertrouwen, consumentenvertrouwen

||| Blogs |||

03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
31/01/20
Reisvirus
Reisvirus
31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Wat heeft Center Parcs bereikt?
21/02/20
Exclusief voor leden
Fors omzetverlies luchtvaart voor Coronavirus
De uitbraak van het Cornavirus in China heeft AITA genoopt haar prognose voor de groei van de luchtvaart bij te stellen. Vooral in de regio gaat de omzet van de luchtvaartmaatschappijen scherp omlaag.
21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.
20/02/20
Gelderland heeft forse groene ambities
Gelderland heeft met de Rijksoverheid afgesproken om 10.500 hectare nieuwe natuur aan te leggen voor...
20/02/20
Landgoed Hizzard voor de tweede keer Camperlocatie van het jaar
Landgoed Hizzard in Friesland is door camperaars gekozen tot Camperlocatie van het jaar 2020.