Geplaatst op: 12-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Echte inkomens stijgen nauwelijks

Echte inkomens stijgen nauwelijks
Afbeelding van Michal Jarmoluk via Pixabay

Voor onze branche toch wel zorgelijk dat de koopkracht van Nederlanders in 2018 gemiddeld met slechts 0,3 procent is gestegen. De laagste groei sinds 2013. Nog eens extra zorgelijk is het feit dat de helft van de bevolking de koopkracht zag dalen. Dit ondanks de economische hoogtijdagen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de inkomens van Nederlandse huishoudens en personen.

 

Het CBS beschrijft de dynamische koopkrachtontwikkeling die volledig gebaseerd is op feitelijke inkomenswaarnemingen en anders zijn dan de statische koopkrachtontwikkeling waarover het CPB rapporteert.

Gemiddeld 9 euro per maand er op vooruit


Een koopkrachtstijging van 0,3 procent houdt in dat een doorsnee huishouden met een besteedbaar inkomen van 34 duizend euro in 2017 en zonder verandering in de samenstelling, er in 2018 reëel 105 euro in koopkracht op vooruit is gegaan. Omgerekend komt dat neer op 9 euro per maand. De verschillen tussen de bevolkingsgroepen zijn evenwel groot. Werknemers hadden een koopkrachtstijging van in doorsnee 1,8 procent, terwijl gepensioneerden voor het tweede jaar op rij een koopkrachtdaling moesten incasseren (- 0,5 procent). Bij een doorsnee seniorenhuishouden lag het besteedbaar inkomen in 2017 rond 27 duizend euro.



Grote verschillen tussen groepen 


Als de koopkracht in doorsnee stijgt, wil dat niet zeggen dat iedereen erop vooruitgaat. Zo kromp de koopkracht vorig jaar bij bijna 48 procent van de bevolking. Daarbij varieerden de onderlinge koopkrachtontwikkelingen fors. Bij één vijfde van de bevolking daalde de koopkracht met ten minste 6,7 procent. In het geval van een doorsnee besteedbaar inkomen van 34 duizend euro in 2017, staat dit gelijk aan een reëel koopkrachtverlies van bijna 2,3 duizend euro in 2018. Een dergelijk koopkrachtverlies kan het gevolg zijn van minder werken of pensionering. Bij de 20 procent van de bevolking met de hoogste koopkrachtontwikkeling steeg de koopkracht met 10,8 procent of meer. Bij een doorsnee inkomen zou de reële koopkracht in 2018 dan met ruim 3,6 duizend euro stijgen; een situatie die kan voorkomen bij een nieuwe baan met meer loon.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/37/koopkracht-groeide-0-3-procent-in-2018
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, onderzoek, inkomens, consumenten

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/09/19
Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief.
12/09/19
Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe
In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.
12/09/19
Echte inkomens stijgen nauwelijks
Voor onze branche toch wel zorgelijk dat de koopkracht van Nederlanders in 2018 met slechts 0,3 procent is gestegen. De laagste groei sinds 2013. Dit ondanks de economische hoogtijdagen.
11/09/19
CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen
Het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) investeert een extra miljoen euro in de ontwikkeling van een ‘Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie’. Deze Agenda moet leiden tot de ontwikkelingen van kennis, methodieken en praktische tools om bestemmingen te helpen bij een bewuste duurzame ontwikkeling.
06/09/19
Reacties Gastvrij Nederland en NBTC op Rli advies
De Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur constateert dat de aandacht voor toerisme in het beleid ...
05/09/19
Duurdere vliegtickets en verblijf stuwen consumentenprijs omhoog
Consumentengoederen en -diensten waren in augustus 2,8 procent duurder dan een jaar eerder, meldt h...
05/09/19
Buitenlandse student levert geld op
Een buitenlandse student die in Nederland komt studeren, levert per saldo meer op voor de Nederland...
04/09/19
Schade aan kastelen & historische buitenplaatsen door klimaatverandering
Eigenaren/beheerders van Nederlandse kastelen & historische buitenplaatsen maken zich grote zorg...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk