Geplaatst op: 11-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Extra investering in onderzoek en kennis moet leiden tot duurzame toeristische ontwikkeling

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) investeert een extra miljoen euro in de ontwikkeling van een Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie. Deze Agenda moet leiden tot de ontwikkelingen van kennis, methodieken en praktische tools om bestemmingen te helpen bij een bewuste duurzame ontwikkeling. Hiermee zet CELTH een nieuwe stap om een extra impuls te geven aan de kennisinfrastructuur rond toerisme in Nederland.


CELTH is een samenwerking van Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en de kenniscentra European Tourism Futures Institute (ETFI) en Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT).


Met deze nieuwe stap, speelt CELTH in op het advies van de Raad voor leefomgeving en infrastructuur (Rli) Waardevol Toerisme. De raad adviseert het Rijk om extra te investeren in een kennisinfrastructuur voor toerisme.

Investering in kennisinfrastructuur is nodig


Menno Stokman, directeur CELTH: "De urgenties in de gastvrijheidssector vereisen meer kennis en onderzoek. We hebben netwerken nodig van partners die werken aan duurzaam bestemmingsbeheer en een duurzame sector. Een sector met toenemende sociale, ecologische en economische doelen. Door extra te investeren geven we een impuls aan de ontwikkeling van kennis, methodieken en praktische tools, visie en strategie om bestemmingen en de industrie in staat te stellen verantwoordelijkheid te nemen voor keuzes die leiden tot duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen. Met deze essentiële eerste stap creëert CELTH momentum en doet zij een handreiking richting de Rijksoverheid en kennisinstellingen om in gezamenlijkheid voor de noodzakelijke verdere versnelling te zorgen.”

Netwerkstructuur en samenwerking vereist


Dr. Stefan Hartman, programmadirecteur ETFI bij NHL Stenden Hogeschool en namens CELTH actief in de ontwikkeling van het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie: "CELTH deelt de opvatting van de Rli en doet een extra investering in de kennisinfrastructuur. Het is cruciaal voor bestemmingen om proactief de ontwikkelruimte voor toerisme te bepalen en kaders te stellen die enerzijds robuust zijn, zodat kwaliteiten niet verloren gaan. En anderzijds kaders die flexibel zijn, zodat ondernemers kansen zien om rendabele initiatieven te ontplooien die waarde toevoegen aan de bestemming.”

Bestemmingen en industrie methodieken en tools aanreiken


Dr. Ko Koens, senior lecturer en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences: "Met de Agenda willen we komen tot de ontwikkeling van methodieken en tools om bestemmingen en industrie te faciliteren bij het maken van bewuste keuzes voor een duurzame ontwikkeling. Hierbij is het essentieel dat we ons niet beperken tot de toeristische industrie, maar juist ook de samenwerking zoeken met belanghebbenden van buiten het toerisme.”


Menno Stokman vult aan: "We richten ons daarbij ook op de rol van de ondernemer, waarin we mogelijkheden voor verduurzaming onderzoeken, hoe de overheid deze verduurzaming kan aanjagen en wat de impact is op het financiering- en exploitatiemodel van marktpartijen”, aldus Menno Stokman. "Het gaat om het balanceren van de sociale, ecologische en economische impact en het realiseren van kwalitatieve belevingen voor inwoners en gasten, kwaliteit van leven en kwaliteit van werk. En de randvoorwaarden die nodig zijn om deze kwaliteiten op bestemmingsniveau te realiseren. Denk aan data en technologie, infrastructuur en governance.”

Link: https://www.celth.nl/nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Celt, onderzoek, kennis, kennisontwikkeling, tools

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
30/07/20
Whitepaper Digitale Vrijetijdswereld
MarketingOost heeft een whitepaper gemaakt die ondernemers in de vrijetijdssector moet inspireren over digitalisering. De provincie Overijssel ondersteunt met subsidiemogelijkheden.
23/07/20
Tips van vrienden zien op Terschelling Tips app
De VVV Terschelling lanceerde onlangs ‘Terschelling Tips’, een app vol tips met activiteiten in de natuur op Terschelling. Bijzonder is dat gebruikers kunnen zelf ook tips toevoegen, tips van vrienden zien en vragen.
20/07/20
Goene pop-up van Breda Marketing op Grote Markt
Breda wil bezoekers en de eigen bewoners in deze coronatijd de ruimte geven. Dat doen ze vanaf dit weekend ook letterlijk met een pop-up vestiging hartje binnenstad waar bezoekers worden verleid de natuur in en rond de stad te bezoeken.
15/07/20
Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde.
15/07/20
Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.