Geplaatst op: 11-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Extra investering in onderzoek en kennis moet leiden tot duurzame toeristische ontwikkeling

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) investeert een extra miljoen euro in de ontwikkeling van een Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie. Deze Agenda moet leiden tot de ontwikkelingen van kennis, methodieken en praktische tools om bestemmingen te helpen bij een bewuste duurzame ontwikkeling. Hiermee zet CELTH een nieuwe stap om een extra impuls te geven aan de kennisinfrastructuur rond toerisme in Nederland.


CELTH is een samenwerking van Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en de kenniscentra European Tourism Futures Institute (ETFI) en Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT).


Met deze nieuwe stap, speelt CELTH in op het advies van de Raad voor leefomgeving en infrastructuur (Rli) Waardevol Toerisme. De raad adviseert het Rijk om extra te investeren in een kennisinfrastructuur voor toerisme.

Investering in kennisinfrastructuur is nodig


Menno Stokman, directeur CELTH: "De urgenties in de gastvrijheidssector vereisen meer kennis en onderzoek. We hebben netwerken nodig van partners die werken aan duurzaam bestemmingsbeheer en een duurzame sector. Een sector met toenemende sociale, ecologische en economische doelen. Door extra te investeren geven we een impuls aan de ontwikkeling van kennis, methodieken en praktische tools, visie en strategie om bestemmingen en de industrie in staat te stellen verantwoordelijkheid te nemen voor keuzes die leiden tot duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen. Met deze essentiële eerste stap creëert CELTH momentum en doet zij een handreiking richting de Rijksoverheid en kennisinstellingen om in gezamenlijkheid voor de noodzakelijke verdere versnelling te zorgen.”

Netwerkstructuur en samenwerking vereist


Dr. Stefan Hartman, programmadirecteur ETFI bij NHL Stenden Hogeschool en namens CELTH actief in de ontwikkeling van het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie: "CELTH deelt de opvatting van de Rli en doet een extra investering in de kennisinfrastructuur. Het is cruciaal voor bestemmingen om proactief de ontwikkelruimte voor toerisme te bepalen en kaders te stellen die enerzijds robuust zijn, zodat kwaliteiten niet verloren gaan. En anderzijds kaders die flexibel zijn, zodat ondernemers kansen zien om rendabele initiatieven te ontplooien die waarde toevoegen aan de bestemming.”

Bestemmingen en industrie methodieken en tools aanreiken


Dr. Ko Koens, senior lecturer en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences: "Met de Agenda willen we komen tot de ontwikkeling van methodieken en tools om bestemmingen en industrie te faciliteren bij het maken van bewuste keuzes voor een duurzame ontwikkeling. Hierbij is het essentieel dat we ons niet beperken tot de toeristische industrie, maar juist ook de samenwerking zoeken met belanghebbenden van buiten het toerisme.”


Menno Stokman vult aan: "We richten ons daarbij ook op de rol van de ondernemer, waarin we mogelijkheden voor verduurzaming onderzoeken, hoe de overheid deze verduurzaming kan aanjagen en wat de impact is op het financiering- en exploitatiemodel van marktpartijen”, aldus Menno Stokman. "Het gaat om het balanceren van de sociale, ecologische en economische impact en het realiseren van kwalitatieve belevingen voor inwoners en gasten, kwaliteit van leven en kwaliteit van werk. En de randvoorwaarden die nodig zijn om deze kwaliteiten op bestemmingsniveau te realiseren. Denk aan data en technologie, infrastructuur en governance.”

Link: https://www.celth.nl/nl
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Celt, onderzoek, kennis, kennisontwikkeling, tools

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/11/19
Exclusief voor leden
MRA's personaliseren reizen met cadeaus
TUI at Home, de franchisetak van TUI voor mobiele reisagenten (MRA’s), lanceert vandaag een beslot...
06/11/19
Groningen lanceert narratief en nieuw merk rond oude slogan
De bekendste regiomarketingslogan van Nederland ‘Er gaat niets boven Groningen’, bestaat dertig jaar. Tijd voor Marketing Groningen om daar bij stil te staan en te gaan vertellen waarom er nog steeds niets boven Groningen gaat en vooral hoe dat doorverteld kan worden.
04/11/19
Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Hogescholen Toerisme & Leisure werken samen op doorontwikkeling destinatiemanagement
Kennisnetwerk Destinatie Nederland, een initiatief van VVV Nederland bestaande uit 70 destinatie- en citymarketingorganisaties, en het Landelijk Overleg Tourism Management hebben een samenwerkingsintentie getekend.
01/11/19
De 12 sterke redenen om je in te schrijven op Vakdag Zet je regio op de kaart
Is regionale ontwikkeling voor jouw bedrijf of gemeente een noodzaak? Waarschijnlijk is het antwoord...
31/10/19
Booking.com zoekt vrouwen met passie voor techniek
Evenals voorgaande jaren werkt Booking.com dit jaar samen met Web Summit om het bewustzijn te vergro...
30/10/19
Wilbert Lek nieuwe algemeen directeur Rotterdam Partners
Wilbert Lek wordt vanaf 1 november de nieuwe algemeen directeur van Rotterdam Partners. Lek was sind...
22/10/19
Samenwerkingsintentie Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Landelijk Overleg Tourism Management
Tijdens het TRENDCONGRES toerisme & vrije tijd op donderdag 31 oktober in Rotterdam ondertekenen...
18/10/19
Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijve...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk